دکتر مهدی خورسند، کارشناس و تحلیلگر مسائل اوراسیا در جلسه روز دوشنبه 5 تیر 1402 که به همت واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد نسبت به اتفاقات اخیر روسیه، نکاتی ایراد کرد.

در ابتدا به موضوع افول قدرت آمریکا در جهان و چرخش قدرت از غرب به شرق پرداخت. وی بیان کرد: «آمریکا برای اینکه قدرت هژمونیک خود را بازیابی کند، در مقابل قدرت‌های بزرگ نوظهور قرار دارد. در میان این رقبا چین به‌عنوان اصلی‌ترین مهره وجود دارد. از سویی دیگر روسیه و ایران هم در این نظم جدید به‌عنوان بال‌های چین برای تغییر نظم موجود محسوب می‌شوند».

در ادامه گفت: «ایالات متحده برای مقابله با تغییر نظم موجود و حفظ شرایط موجود، ناچار است با این سه قدرت مقابله کند. در این میان رویارویی با چین در وهله اول برای آمریکا خطرناک است. قدرت چین در زمینه نظامی، فناوری و تکنولوژی برای جهان ناشناخته است چرا که از جنگ جهانی دوم به بعد، چین در هیچ جنگی حضور مستقیم و جدی نداشته است؛ لذا گام اول برای آمریکا مقابله با روسیه و ایران است. در این راستا، گسترش ناتو به شرق و مرزهای روسیه و درگیرکردن آن با همسایگان غربی برای زمین‌گیر کردن روسیه در دستور کار قرار گرفت. رهبران آمریکا تلاش کردند تا با واردکردن روسیه به جنگ، قدرت این کشور را تضعیف کنند. دررابطه‌با ایران، رژیم صهیونیستی و ماجرای تطبیع عَلَم می‌شود که ایران به‌خوبی توانست با بهبود روابط با همسایگان و خصوصاً بازیابی رابطه با عربستان ورق را برگرداند، از سویی دیگر قدرت‌یابی ایران در عرصه نظامی و همچنین محور مقاومت جلوی اجرایی‌شدن نقشه آمریکا را گرفته است».

دکتر خورسند با بیان این نقشه کلان از وقایع جهان که توصیفات آن بیان شد، در ادامه به مسئله واگنرها پرداخته و افزود: در روسیه و در برابر اوکراین سه جبهه کلی با هماهنگی حاکمیت روسیه ایجاد شد. چچن‌ها، ارتش روسیه و واگنرها هر یک با در اختیار گرفتن یک جبهه به جنگ با اوکراین پرداختند و تلاش کردند یک محور را در اختیار گرفته و با هماهنگی با حاکمیت روسیه پیشروی کنند. در این راستا پریگوژین، رهبر گروه واگنرها حدود یک سال پیش به پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نسبت به عدم فعالیت و منفعل بودن وزیر دفاع روسیه انتقاد کرد. پوتین هم حرف او را پذیرفت و در این مورد، و موارد دیگر میان این دو توافقاتی صورت گرفت. اما پس از یک سال در جلسه‌ای پوتین تصمیم گرفت که گروه واگنر به ارتش روسیه ملحق شده و منحل شود. این خبر باعث خشم پریگوژین شد و او فراخوان رهاکردن جبهه‌ها و رفتن به سمت پایتخت را صادر کرد. البته باید توجه داشت که در این تصمیم هیچ خشونت و یا اراده برای آغاز جنگ داخلی وجود نداشت و همان‌طور که در خبرهای آتی مشاهده کردیم پریگوژین به بلاروس رفت و قائله خاتمه یافت».

دکتر خورسند در انتها بر این نکته تأکید کرد که: «متأسفانه برخی از تحلیلگران تحلیل‌های سطحی داشته و این شورش را کار سرویس‌های امنیتی آمریکا می‌دانند، درحالی‌که آمریکایی‌ها در همان ابتدا بعد از انتشار خبر خودشان حیران بودند. از سویی دیگر بعد از 24 ساعت ابتدایی، واگنرها تسلیم شدند و پوتین هم به آنها امان‌نامه داد».