به گزارش روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، نشست «تحلیل و بررسی وضعیت گروه‌های مقاومت در منطقه» با حضور دکتر عبدی کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه 8 خرداد ماه توسط واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید.

تحلیل و بررسی نبرد اخیر جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی و مانور اخیر سنعبر توسط حزب الله لبنان:

استاد علی عبدی کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت اتفاقاتی که در فلسطین شاهد آن هستیم ادامه‌ی نبرد سیف القدس می‌باشد. نبرد سیف القدس از چند جهت دارای اهمیت است:

  1. برخلاف نبردهای سابق حماس با رژیم صهیونیستی در این نبرد شروع کننده‌ی جنگ حماس و مقاومت بوده است.
  2. در این نبرد حماس از عنصر غافلگیری استفاده کرده است و این از اینجا مشخص است که رژیم صهیونیستی نه استراتژی سیاسی مشخصی داشت و استراتژی نظامی مشخصی داشت و همین استراتژی آن‌ها نیز شکست خورد.
  3. اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در این نبرد برخلاف نبردهای خود مخدوش شده بود و همین مسئله موجب شکست آن‌ها در این نبرد شده بود. (یک گزاره‌ی کلیدی در راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی این است که پشت هر پیروزی نظامی یک پیروزی اطلاعاتی نهفته است.)

پیروزی حزب الله لبنان در سال 2006 ناشی از همین اشراف اطلاعاتی آن‌ها بوده است.

  1. وحدت میان فلسطینی‌های غزه، کرانه باختری، قدس شرقی و آوارگان سوری، لبنانی و اردنی نیز در این نبرد تقریباً بی سابقه بوده است.

تفاوت عمده‌ی نبرد سیف القدس با سایر نبردها وارد میدان شدن فلسطینی‌های 48 بوده است که این مسئله رژیم صهیونیستی را به شدت دچار نگرانی و ترس کرد.

  1. ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در غزه: رژیم صهیونیستی که سابقاً شبانه روزی بر منطقه‌ی غزه به انواع و اقسام روش‌ها اشراف اطلاعاتی داشت، در این نبرد ناکامی خود در دستگیری فرماندهان را معلوم کرد.
  2. پایان جنگ با اولتیماتوم مقاومت حماس بوده است نه رژیم صهیونیستی.

عبدی سپس افزود که رژیم صهیونیستی محمد ضیف فرمانده نظامی حماس را بعد از نبرد تا کنون نتوانسته است دستگیر کند و این نشان از  عدم توانایی این رژیم در شناسایی و ترور او داشته است.

علی عبدی اشاره کرد که کارویژه اصلی نبرد سیف القدس برای مقاومت فلسطینی ایجاد معادله بازدارندگی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی بوده است و این بازدارندگی برای اولین بار در این نبرد شکل گرفت. تا سال 2014 هیچ بازدارندگی برای فلسطین وجود نداشته است و رژیم صهیونیستی هر وقت می‌خواست به فلسطین حمله می‌کرد.

عبدی خاطر نشان کرد که ترکیب حاج قاسم و شهید تهرانی مقدم و فعالیت‌های آن‌ها موجب شد که فناوری موشکی از طریق حزب الله وارد فلسطین شود و این مسئله خود علت اصلی ایجاد بازدارندگی بوده است.

علی عبدی کارشناس فلسطین و رژیم صهیونیستی هدف اصلی رژیم صهیونیستی  از نبرد اخیر با جهاد اسلامی را تضعیف و مخدوش کردن بازدارندگی با او دانست و گفت که از فروردین 1400 سلسله عملیات هایی ابتدا در کرانه باختری و سپس در سایر مناطق فلسطین علیه مقاومت آغاز کرد که نمونه‌ی شهادت شهید رعد حازم می‌باشد که بعد از این ماجرا در کرانه‌ی باختری خیز نمایش قدرت مقاومت شروع شد و تا الان ادامه دارد. همین مسئله موجب فعال شدن حماس، جهاد اسلامی و هسته‌های خاموش مقاومت نظیر عرین الاسود گشت؛ اما سهل انگاری و بی مبالاتی فلسطینی‌ها در استفاده از موبایل موجب شهادت فرماندهان آن‌ها شده است.

وی افزود رژیم صهیونیستی بعد از نبرد سیف القدس از حماس ترسیده است بخاطر همین مسئله می‌خواهد از رشد و پیشرفت جهاد اسلامی جلوگیری کند تا حماس دومی به وجود نیاید که در ادامه‌ی همین مسئله نبرد سه روزه آن‌ها با جهاد اسلامی آغاز شد که طی آن سه تن از فرماندهان جهاد به شهادت رسیدند.

عبدی گفت که هدف رژیم صهیونیستی از این اقدامات نابودی بازدارندگی با جبهه مقاومت است. البته حماس نیز توان محدودی دارد و رژیم غاصب صهیونیستی با اقداماتی که انجام داده است میزان تلفات موشکی را کاسته است که از جمله‌ی این اقدامات می‌توان به ساخت اتاقک‌های بتنی برای پناه گرفتن صهیونیست‌ها هنگام حملات موشکی اشاره کرد. راهبرد رژیم صهیونیستی برای مقابله کردن با جبهه مقاومت محدود کردن آن در فضای حملات راکتی است که می‌توان به دو معایب این مسئله اشاره کرد:

  1. قابل محاسبه و پیش بینی بودن
  2. قابل پاسخگویی بودن

وی خاطر نشان کرد که صهیونیست‌ها به شدت به دنبال پر کردن آسیب‌های خود هستند بنابراین در نبرد با آن‌ها هیچوقت نباید از یک روش، دو بار استفاده کرد و باید ابتکار عمل به خرج داد. راهبرد شهید عماد مغنیه در مبارزه با این رژیم نیز همین ابتکار عمل وی بوده است. ترکیب غافلگیری و ابتکار عمل همواره پیروز است. در ایران نیز استاد استفاده از روش غافلگیری شهید حاج احمد متوسلیان بوده است.

عبدی افزود که صهیونیست‌ها در راه مبارزه با نیروهای مقاومت از چند سیاست کثیف استفاده می‌کنند:

  1. تفکیک مقاومت و جداسازی حماس و جهاد اسلامی
  2. مشغول کردن جهاد در استفاده از حملات موشکی و ماندن در زمین دشمن. در همین راه‌ها آن‌ها ترورهای فرماندهان ارشد جهاد و حماس را آغاز کردند.

علی عبدی گفت که جهاد اسلامی سرمایه‌ی انقلاب اسلامی در فلسطین است و نوع و جنس مبارزه‌ی رژیم صهیونیستی با جهاد متفاوت‌تر از بقیه است. موسس جهاد اسلامی، فتحی شقاقی که خود دانشجوی پزشکی بود تحت تاثیر امام خمینی (ره) کتابی نوشت و جهاد اسلامی را تاسیس کرد به گونه ای که حتی به او تهمت تشیع زدند.

وی تحلیل کرد که جهاد اسلامی در تله‌ی اسرائیل گرفتار شده است و سهل انگاری آن‌ها در استفاده از موبایل و ترور فرماندهان آن‌ها موجب از دست رفتن مهم‌ترین سرمایه شان یعنی نیروی انسانی و فرماندهانشان شده است.

علی عبدی راجع به سوال یکی از حضار راجع به امکان شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت که این رژیم هرگز بدون اجازه و دستور آمریکا توان شروع جنگ را ندارد و آمریکا خود فعلاً قصد آغاز نبرد با ایران را ندارد. حتی آمریکا اجازه‌ی دیدار نتانیاهو با رئیس جمهور این کشور را نیز صادر نمی‌کند که این خود مایه‌ی آبرو ریزی برای رژیم صهیونیستی است.

همچنین عبدی مانور اخیر حزب الله لبنان را نیز هوشمندانه نامید و گفت که این مانور هم وجهه‌ی نمایشی خوبی داشت و هم اثر بخشی خوبی. همچنین سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود جواب مقامات صهیونیستی در هرتزلیا را به خوبی داد.