⚜ بسیج دانشجویی دانشگاه و انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار می‌کنند:

🔰 تحلیل نظام شایستگی دیپلمات در جمهوری اسلامی با تاکید بر رویکرد رهبر انقلاب اسلامی
طرح تداوم دوره آقای سفیر (جلسه عمومی)

🔸 دکتر حسین محمدی سیرت
عضو هیئت علمی دانشگاه امام‌ صادق علیه السلام

🗓 تاریخ:
یکشنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

⏰ زمان:
ساعت ۱۴:۰۰

جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

🌐 لینک نشست:
https://vc.isu.ac.ir/ch/basij3

به نام خدا

موضوع جلسه: تحلیل نظام شایستگی دیپلمات در جمهوری اسلامی با تاکید بر رویکرد رهبر انقلاب اسلامی

ارائه کننده: دکتر حسین محمدی سیرت

این جلسه در راستای طرح تداوم دوره علمی آقای سفیر بود که از سوی بسیج دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

دکتر محمدی سیرت در این جلسه به بیان و شرح ویژگی‌های نظام شایستگی دیپلمات در جمهوری اسلامی پرداختند و بیان داشتند :

ویژگی‌های شایسته یک دیپلمات در جمهوری اسلامی را می‌توان از ابعاد مختلفی چون ویژگی‌های تکنیکی و مهارتی، فکری و بسیاری از معیارها و جنبه‌های دیگر بررسی نمود. اما شاید بتوان گفت که تحلیل و بررسی نظام شایستگی دیپلمات تراز جمهوری اسلامی ایران ناظر به رویکرد رهبر معظم انقلاب، با توجه به جایگاهی که مقام رهبری در قانون اساسی و همچنین اعتقاد و باوری که ما به نظام ولایی داریم کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته باشد.

حال آنکه متاسفانه امروزه پس از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی موارد اسنادی که در وزارت خارجه به آنها استناد می‌شود و بر اساس آنها اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد اسنادی هستند که در دوره پهلوی به تصویب و ابلاغ رسیده‌اند.

ایشان در ادامه با بازخوانی رویکردهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: مطالعات انجام شده نشان میدهد تاکید مقام معظم رهبری در شرح و بیان نظام شایستگی‌های دیپلمات تراز جمهوری اسلامی بیشتر بر تقویت نظام فکری و نظری یک دیپلمات بوده است تا جنبه‌های مهارتی و تکنیکی البته که تقویت مهارت هایی همچون توانایی‌های زبانی مهارت های زبان بدن قدرت اقناع سازی و غیره نیز بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.

ایشان در ادامه فرمودند:

میتوانیم نظام شایستگی دیپلمات در جمهوری اسلامی را طبق بیانات معظم له در چهار شاخص کلی و مهم تبیین نماییم که عبارتند از:

اول توانمندی‌های شخصی

که فعال و پرکار بودن،منطقی رفتار کردن و در دست داشتن ابتکار عمل از مهمترین سرفصل‌های توانمندی‌های شخصی می‌باشد که در بیانات گوناگون مقام معظم رهبری مورد تاکید ایشان بوده است.

شاخص دوم داشتن دانش سیاسی است و بر دیپلمات جمهوری اسلامی واجب است علاوه بر اینکه با دیپلماسی آشنایی کاملی داشته باشد دارای تحلیل صحیحی از وقایع روز جهان و دشمن شناسی باشد همچنین او باید برای عملکرد هرچه بهتر خود به شناخت قابل قبولی از کشور محل ماموریت خود رسیده باشد.

شاخص سومی که در بیانات رهبری بسیار مورد تاکید است، اهمیت روحیات اخلاقی دیپلمات می‌باشد. دیپلمات از آنجایی که نماینده مردم و انقلاب اسلامی است باید در کمال ادب و احترام نسبت به کشور میزبان ، دارای احساس اقتدار، احساس عزت و عمیقا دارای اعتماد به نفس باشد. او همچنین لازم است که همواره آرمان طلبی و استقامت در این راه را مورد توجه قرار دهد.

و در آخر چهارمین شاخص از مجموعه شاخص های نظام شایستگی دیپلمات جمهوری اسلامی، تقید به مبانی انقلاب اسلامی است؛ یک دیپلمات قابل قبول و تراز جمهوری اسلامی، دیپلماتی است که علاوه بر اصالت خانوادگی، دارای بینش اسلامی و متخلق به اخلاق اسلامی است، و همواره در تمامی افعال و اقوال خود مبانی اسلام و منافع ملی را در نظر دارد.

دکتر محمدی سیرت در پایان با اشاره به اینکه ما بیش از اینها نیازمند به تحلیل و بررسی رویکرد امامین انقلاب در عرصه سیاست خارجی هستیم،

فرمودند:

بسیاری از این شاخص‌های مهم وابسته به تقویت فرآیند جذب و پرورش نیروی انسانی در دستگاه دیپلماسی کشور است، که با توجه به شرایط موجود ، تلاش بیشتری باید برای اصلاح این روند صورت بگیرد.

 

دفتر دیپلماسی واحد سیاسی
__________________________________
🇮🇷 بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(علیه‌السلام)