افتتاحیه اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور

به همت مرکز تراب بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور با حمایت دانشگاه امام صادق (ع) و سازمان مدیریت صنعتی، به منظور انجام مطالعات و ارائه راهبردها و سیاست های کارآمد برای بهره برداری در بخش های صنعت و فناوری کشور افتتاح گردید.

این مراسم با سخنرانی مشاور رئیس جمهور و ریاست موسسه آموزش و پژوهش مدیریت، معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون آموزشی دانشگاه امام صادق (ع)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته پژوهش به تاریخ سه شنبه 23 آذر ماه در سالن وفاغفاریان سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

جناب آقای دکتر آذر، رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و رئیس هیات امنای اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری‌های نوظهور در سخنانی بصورت آنلاین، ضمن تشکر از زحمات دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان مدیریت صنعتی و اندیشکده و همچنین حمایت های سازمان مدیریت صنعتی از نخبگان جوان، در خصوص برنامه ۳۶ گانه تحول دولت و ضرورت مشارکت اندیشکده برای تحقق این برنامه ها صحبت کرد.

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی همچنین با اشاره به ضرورت تسهیم کار با بخش های خصوصی و اتاق های بازرگانی، خواهان مشارکت فعال نخبگان بخش خصوصی و دانشگاهیان و صاحب‌نظران در اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری‌های نوظهور شد.

 

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم با قدردانی از راه اندازی این اندیشکده ، وجود چنین مراکز علمی را راهگشای مسیر توسعه صنعتی کشور عنوان کرد و گفت : این اندیشکده می تواند در تدوین نقشه راه متناسب با نیازها و ابر چالش های صنعت و فناوری یاری رسان سازمان‌های توسعه ای کشور باشد. جناب آقای مهندس صالحی نیا ارائه گزارش های تحلیلی و راهبردهای مناسب در خصوص روند های نوپدید مدیریت صنعتی و فناوری های جدید ، ارائه راهبردهای موثر برای ارتباط اثر بخش صنعت و دانشگاه ، ارائه راهبردهای مناسب چگونگی زنجیره سازی صنایع کوچک و متوسط به صنایع بزرگ و هم اندیشی در خصوص احکام برنامه های ۵ ساله توسعه و احکام بودجه کشور در حوزه های صنعت ، معدن و تجارت و فناوری را از دیگر اقدامات مورد انتظار از اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور عنوان کرد .

جناب آقای دکتر گودرزی معاون آموزشی دانشگاه امام صادق علیه السلام و رئیس اندیشکده ضمن ارائه گزارشی از نحوه تاسیس اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور اظهار داشت: موضوع سیاست صنعتی از موضوعاتی است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در حوزه صنعت بوده است. اگر بپذیریم که امروزه صنعت از معنای سنتی خود فاصله گرفته و بسیاری از فعالیت‌های بشری ذیل موضوع صنعت تعریف می‌شود، سیاستگذاری صنعتی نیز تعمیق پیدا کرده و عمق راهبردی که موضوع سیاستگذاری صنعتی پیدا کرده باعث شده تا از حد یک وزارتخانه یا حتا از حد دولت نیز بگذرد و مجموعه‌ای از وزارتخانه ‌ها، بخش های خصوصی، دولتی و تعاونی را در بر بگیرد.

وی در خصوص همکاری مشترک دانشگاه امام صادق و سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری‌های نوظهور به دنبال آن است تا با رویکردی کارشناسی و تخصصی موضوع سیاستگذاری صنعتی را با سه هدف تدوین سیاست‌ها، انسجام بخشی به سیاست‌ها و کمک به درک مشترک و ایجاد یکپارچگی در سیاست بین مجریان، فعالان و کارشناسان بخش اقتصادی را در دستور کار خود دارد.

در این مراسم جناب آقای دکتر کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز ضمن تبریک هفته پژوهش طی سخنانی در خصوص اهمیت برخورداری از استراتژی توسعه و سیاست صنعتی اظهار داشت: یکی از الزامات تحقق اهداف برنامه‌های توسعه کشورها، اصلاح نظام‌های حکمرانی صنعتی است.

همچنین ایشان ماموریت اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور را انجام مطالعات تطبیقی، بهینه کاوی، انجام مطالعات راهبردی، پیشنهاد بسته های سیاستی در سطوح کلان یا افقی، عمودی یا گزینشی و کارکردی، جمع سپاری سیاست ها، اجماع سازی و اتفاق نظر سیاست های پیشنهادی، هدفگذاری برنامه های اقدام، و نگاشت نهادی و تقسیم کار دستگاهی در تدوین، پیاده سازی و پایش و ارزیابی دانست.

در پایان این افتتاحیه، دفتر اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور با حضور دکتر اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی واقع در سازمان مدیریت صنعتی افتتاح و رونمایی شد.