بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوا

۱. مهمترین و اولی ترین نقدی که از نظر ما به وزارت ارشاد شما وارد است، عدم مشاهده یک دال مرکزی گفتمانی، یک راهبرد بلندمدت و یک کلان‌نظریه است. اگرچه کلیدواژه هایی چون عدالت فرهنگی در جلسات و مصاحبه های مختلف از شما شنیده شده، اما نه تنها در عمل کنشی در راستای تحقق عدالت فرهنگی مشاهده نشده، بلکه کنش هایی خلاف عدالت از وزیر ارشاد دیده ایم. چرا وزیر ارشاد باید برای بازیگری که پول میلیاردی اختلاس شده‌ی صندوق ذخیره فرهنگیان را به جیب زده معافیت مالیاتی درخواست کند، درحالی که همه اقشار کشور مالیات میپردازند؟

فقدان این کلان نظریه و ایده مرکزی در عمده حوزه های فرهنگ از جمله موسیقی، سینما، تئاتر، کتاب و ترجمه قابل مشاهده است.

در مقایسه حوزه های مذکور، حوزه فرهنگ عمومی بنظر پیچیدگی بیشتری دارد. آیا ایده یا گفتمانی برای مسائل فرهنگ عمومی شامل زیست جنسی جامعه، حجاب و عفاف، فرهنگ آپارتمان نشینی و… دارید؟

 

مشخصا نماینده اسکار دوره شما و جشنواره فجر شما از نظر ما تفاوت چندانی نداشته با سالهای قبل. در جشنواره فجر چه تحولی جز نشستن آقای خزایی بجای آقای داروغه زاده و لو رفتن سیمرغ ها مشاهده شد؟ لطفا «موقعیت مهدی» را هم بنام خود نزنید. آیا تکلیف خود را مشخص کرده اید که جشنواره فجر یک جشنواره فرمی است یا محتوایی؟

 

 

۲. در سالهای گذشته در مواجهه با سلبریتی ها و غربگرا ها، مدیران ما یا در دام انفعال افتادند یا در دام تقابل مطلق. ما در مواجهه شما با سلبریتی ها و غربگرا ها علیرغم وجود ظرفیت سوژه هایی برای کار مشترک از جمله محیط زیست، راهبردی مشاهده نکرده ایم. این بی‌راهبردی هر لحظه ممکن است ما را در موقعیتی قرار بدهد که مثل حسام الدین سراجی را منزوی و مثل تتلویی را برجسته کنیم!

 

 

۳. در حوزه نشر، نیاز جدی به رتبه بندی ناشران داریم. طرحی که پس از سالها هنوز اجرایی نشده و نتیجه عدم اجرای آن، توزیع ناعادلانه کاغذ یارانه ای به ناشران است. بطوری که ناشری که کمترین انطباق را با اهداف انقلاب اسلامی و بوم و جامعه ایران دارد و همه عزمش را در پمپاژ آثار زرد خارجی و ترجمه آنها گذاشته است، ای بسا بیشترین یارانه کاغذ را از وزارت ارشاد ج.ا دریافت کند.

 

۴. وزارت ارشاد در وضعیت نابسامان آموزشگاه های هنری و تالارهای نمایشی دخیل است. صدور مجوز و نظارت بر این مجموعه ها به عهده وزارت ارشاد است. اگر نظارت دقیق تری می‌بود، ای بسا از این حجم تعرض به حقوق زنان هنرمند و خواسته های غیرشرعی و غیرمجاز از آنها کاسته شده بود.

بخشی از آثار هنری این سالها با تنزل زن به ابژه ای جنسی در حال تغییر ذائقه مخاطبان و جامعه ایران اند و مسیر تحقیر زن در جامعه را هموار میکنند که برخورد با اینها وظیفه وزارتخانه شماست.

 

۵. در دیدار رئیس جمهور با اصحاب مطبوعات در ابتدای استقرار دولت فعلی، یکی از اهالی مطبوعات به رییس جمهور گله کرد که ما به رییس جمهور دسترسی پیدا کردیم اما هنوز به وزیر ارشاد یا حتی معاون مطبوعاتی ایشان دسترسی پیدا نکرده ایم. آقای وزیر! فرهنگ را نمیتوان از برج عاج مدیریت کرد و ارتباط بین صف و ستاد را میطلبد.

 

۶. کمکاری در تولید آثار فراملی و منطقه ای و بین المللی باعث شده ما از این توقع منطقی و بجا کوتاه عقب‌نشینی و بسنده کنیم به مطالبه ترجمه آثار انقلابی برای جامعه بین المللی. در کشور هایی از جمله تاجیکستان و افغانستان با زبان فارسی علیرغم استغنا از ترجمه و تفاهم های میان‌دولتی باز هم آثار انقلابی ایرانی در بازار های فرهنگی شان‌ کم فروغ و بی فروغ است.

 

 

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته