بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی حجت الاسلام پناهیان
محرم ۱۳۹۲ | شب اول
آن قدر که انسان با توجه به هست میتواند به خدا تقرب پیدا کند با عمل به باید آن قدر تقرب پیدا نخواهد کرد
آن قدر که معرفت یافتن نسبت به واقعیتها انسان را رشد میدهد و به خدا نزدیک میکند و فضای معنوی در روح انسان ایجاد میکند که معرفت یافتن به بایدها نمیکند آنقدر به دست آوردن فضایل انسان را رشد نخواهد داد که شناخت واقعیتها رشد خواهد داد.
چه بسا بی توجهی به آن هستها باعث شود انجام درست بایدها و دستورها بی ثمر چه بسا مضر شود
خیلی ها برای خوب شدن متکامل شدن دنبال باید و دستورالعمل آنچنانی هستند تا آن را با دقت انجام دهند تا به آنچه می خواهند برسند در حالی که باید بیشتر از باید به هست ها پرداخت
تسلیم واقعیتها شدن انسان را رشد میدهد معنایش این نیست که ما نمیتوانیم روی واقعیتها اثر بگذاریم
از یک زاویهای غفلت از واقعیتها بیشتر به ما ضربه میزنند تا غفلت از بایدها
غفلت از واقعیت ها خیلی بیشتر انسان را نابود میکند تا غفلت از ارزشها
واقعیتها انسان را بیچاره میکنند یعنی انسان را خوش بخت میکنند چرا که هوای نفس را بیچاره می کنند
واقعیتها انسان را از پا می اندازند یعنی پرواز میدهد
واقعیتها انسان را بدبخت می کنند یعنی سعادتمند میکنند
تا کسانی از دین کلماتی میشنوند می روند سراغ دستور و ایمان و معبود
این ها خوب است معلوم است که ایمان به خدا صفای باطن میدهد و …
اما چرا ایمان پیدا نمیکنند چرا اینها در جامعه بشری اجرا نمی شود و جا نمیافتد وقتی می آیید سراغ دستورات لااقل کنارش نمیگویم قبلش اگر جرات به خرج دهم میگویم قبلش! نگاه کن به اینکه چه واقعیتهایی تو را احاطه کرده است آن ها را بشمار بدان چه اختیارهایی داری بعد در آن قدر که اختیار داری درباره مصرفش صحبت می کنیم.
ما در دینداری و تکامل و برنامه ریزی برای زندگی به دنبال این هستیم که چگونه باید رفتار بکنیم و چگونه از فرصتها استفاده بکنیم شما قبل از اینکه برای اختیار خودت نقشه بکشی لحظههای بی اختیاریات را دیدهای؟
تو بی اختیار نیستی ولی تو مختار مختار مختار که نیستی یک بار هم آن بخشی را که مختار نیستی نگاه کن این هستهایی که تو را احاطه کردهاند نگاه کن خود به خود اثر وضعی این است که ضعف خودت را می فهمی، فقرت را می فهمی
یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّه(فاطر آیه ۱۵)
خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفا(نساء آیه ۲۸)
آن چه را که محقق است نگاه کن تا بعد برویم سراغ آرمانها محقق نشدهها
فیلمی که تکبر را رواج میدهد تکبری که عین شرک است فیلمی است که به تو این را می گوید که همه چیز را می توانی تغییر بدهی! تو همه چیز را نمی توانی تغییر بدهی
مکتب هایی راه افتاده که تو همه چیز را می توانی تغییر دهی! که این را گفته است؟
بخشی از عرفان های کاذب از این حرفها میزنند خیلی چیزها را نمیتوانی تغییر بدهی
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِم
یک شیوه تربیتی صحیح شیوهای است که هستها در آن جایگاه دارای اولویت خود را داشته باشند
هستها زندگی ما را احاطه کردهاند نگاه کردن به آنها عین ذکر الله است نگاه به آنها صفای باطن میدهد هم زشتیها را میگیرد و هم زیباییها را نشان میدهد هم فقر را نشان می دهد و هم فقر رو به خدا را نشان میدهد
اگر فقرت را رو به خدا نمی بینی از این است که نگاهت به واقعیتها و هست ها کم شده
این یک اصل تربیتی است یک شیوه هم می تواند محسوب شود
به هست ها نگاه کنید گاهی اوقات از واقعیتها به تقدیر یاد میشود
توجه به مقدرات نباید سالی یکبار باشد فقط شب قدر که بروی در خانه خدا
تو چه قدر در اختیار خدایی؟ میدانی؟
چه چیزی مثل توجه به مقدرات رابطه تو را با خدا تنظیم خواهد کرد؟ یاد قیامت! تو تحت تاثیر مقدرات کنونی خودت نیستی میخواهی تحت تاثیر قیامت باشی!
این مقدرات تصادفهایی نیستند که تو بخواهی برای نجات از صدماتش به او پناه ببری این مقدرات هم دست او هستند. فهمیدن این احساس معنوی خوبی به تو میدهد.
این مانند آن کسی است که بلغت الحلقوم آنجاست که یک حال معنوی خوبی پیدا میکند این از تویش نماز شب در می آید صفا و معنویت در میآید
این مقدراتی است که قبل از عمل بر سرت آمده است بماند آن واقعیتهایی که به خاطر اعمالتان بر شما تحمیل خواهد شد
این مقدمه کلام است باید بگذریم از مقدمه
ان شاء الله خداوند ما را نسبت به مقدراتی که ما را احاطه کردهاند بینا و بصیر قرار بدهد
چند آیه قرآن بخوانم
اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثى وَ ما تَغیضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ وَ کُلُّ شَیْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدار(رعد آیه ۸)
علامه میفرماید یعنی هر چه نزد او با اندازه هایش هست باء معیت است
همه چیز نزد او حساب و کتاب دارد
اگر اندکی از این حساب ها جابه چا شود عالم به هم می ریزد
إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَر(قدر آیه ۴۹)
هر چه را خلق کردیم با قدرش خلق کردیم
وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ (حجر آیه ۲۱)
علامه وقتی این آیه را تفسیر میکند دو آیه قبل را میآورد می گوید این آیه از عجیب ترین حقایق عالم پرده بر میدارد
کسانی که آنرا به خزائن باران تفسیر میکنند علامه عجیب است میگوید این گفته زشت است
قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُون(سبأ آیه ۳۶)
می فرماید اینها نمی دانند لایعلمون که روزی دست من است نمیگوید لایومنون یعنی نگاه کنی هم میفهمی ایمان هم نمیخواهد
نمیشود همه چیز در عالم مقدر نشده باشد چرا که بساط اهداف الهی را به هم میزنیم دستگاه عظیم خلقت پروردگار عالم را من انسان بهم بزنم
هر یک دانه شما غرض خلقت است هر یک دانه شما مورد عنایت پروردگار عالم است با همه ازلیت و ابدیتش
حضرت امیر المومنین میفرماید: کلما ازداد عقل الرجل قوی إیمانه بالقدر و استخف بالغیر
توجه کنید:
امیر المومنین با مالک درد دل میکردند میگفتند مالک میبینی که یاران ما چگونه ما را یاری میکنند! برخی هم رفته اند پیش معاویه
مالک اشتر از هم دردی گفت که ما که دو تا جنگ بردهایم جنگ خسته کننده است از جهت مالی هم این ها را تحویل نگرفتهایم مردم طبیعتا به دنیا وابستهاند فضا خیلی سنگین شده است یک نشاطی و … نیست.
خیلی منتطر بودم بدانم آقا چه جوابی میدهد:
مالک اگر خدا بخواهد این کار صورت بگیرد صورت میگیرد و اگر نخواهد صورت نمیگیرد
این برخورد تربیتی امیر المومنین را ببین کجا این جمله استفاده شده این را ببین مگر نه سخن که سخن واضحی است.
آیت الله بهاالدینی خدمت امام می رسند ایشان در دیدن آینده ید طولی دارند
به امام می گویند: می دانید چه خطراتی در سر راه هست؟
امام گفتند: که کار دست من نیست!
آیت الله بهاالدینی میفرمایند من دیگر از ان به بعد خیالم به انقلاب راحت شد
این ها ایمان میخواهد به مقدرات، پایگاه ایمان به مقدرات هم علم به مقدرات است محاسبه عقلانی بکن نمی شود که مقدرات دست خدا نباشد
الدنیا سجن المومن
مومن می داند در زندان است این زندان را ببین
تا به مقدرات نگاه میکنیم چیزی که که به ذهن انسان خطور میکند این است که چطور میتوانم بر مقدراتم تاثیر بگذارم؟
یک فهرستی را اشاره می کنم که می توانند بر مقدرات اثر بگذراند
آیا افکار ما می توانند در مقدرات ما تاثیر بگذارند؟
تعلقات ما می توانند بر مقدرات ما تاثیر گذار باشند.
آروزهای ما روی مقدرات ما تاثیر دارند
اعتقاد ما روی مقدرات ما تاثیر می گذارند
نیتهای ما که از علائق و عقائد ما هستند روی مقدرات ما تاثیر دارند
اعمال ما بر مقدرات ما تاثیر دارند.
محبت خدا به ما بر مقدرات ما تاثیر دارند
محبت اولیای خدا به ما بر مقدرات ما تاثیر دارد
محبت ما به اولیای خدا تاثیر دارد.
رفتار بد و خوب دیگران در مقدرات ما تاثیر اندکی دارد.
حالا می خواهی مقدراتت را تغییر دهی باید این ها را استفاده کنی
این ها را گفتیم که دیگر به این ها برنگردیم!
مهمترین عامل تاثیر گذار بر مقدارت ما چیزی است غیر از این مسائلی که گفتیم
روی این فکر کنید که آن چیست؟
آیا باید اصلا تاثیر بگذاریم بر مقدارتمان؟ بله اصلا تو خلق شده ای که تاثیر بگذاری هدف خلقت این است که بتوانی بر مقدرات تاثیر بگذاری!
یک عالم بسیار تیز بنی در مسائل تاریخی که دقت نظر بسیار بالایی دارند در این امر این شهرت را از قبل از انقلاب داشتند ایشان می گویند یارانی بودند از مسلم بن عقیل اینان وقتی که مسلم گرفتار شد یاریش نکردند گفتند ارزشش را ندارد که در کوفه وارد شویم خودمان را برای کربلا نگاه داریم
شاید اگر می آمدند در میدان ورق برمی گشت. تشخیص دادند که اثر ندارد خون اثر دارد خدا به خون شهید اثر می دهد برای کجا خودت را نگه داشتی تواضع اقتضا می کرد وقتی می خواهی فدای حسین بشی فدای مسلم حسین بشی
یک وقت خودت را دست بالا نگیری خرج کن خودت را اگر خرج نکنی از مقابلت بر می دارند
آنی که می رود سینه می زند برای امام حسین ارزشش بالاتر است یا آن که می رود سینه می زند برای سینه زن حسین
عده ای عشق بازی می کنند با حسین کفش جفت می کنند پای دیگ می ایستند
امام در رثای هانی چیزی گفت که آن را در حق مسلم گفت : فدای مسلم شدن او را برد در سطح مسلم
لا خیر فی العیش بعد هولاء
هیئتی بشید
هیأت میثاق با شهدا