بسم‌الله الرحمن الرحیم

فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ (سوره حشر آیه ۲)
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در کلامی این‌چنین بیان می‌دارند و هشدار می‌دهند:
فاتَّعِظوا عِبادَ اللّه ِ بِالعِبَرِ النَّوافِعِ، و اعتَبِروا بِالآیِ السَّواطِعِ، و ازدَجِروا بِالنُّذُرِ البَوالِغِ
ای بندگان خدا از عبرت‌های سودمند درس گیرید و از نشانه‌های درخشان عبرت آموزید و از هشدارهای رسا متنبّه شوید. (نهج‌البلاغه خطبه ۸۵)

جناب آقای دکتر پزشکیان،رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران؛

سلام علیکم؛

در هفته‌های اخیر شاهد مواضعی از سوی دولت چهاردهم هستیم که گواه بر مطرح شدن مجدد موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است که در سال‌های اخیر به یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور تبدیل شده است.

در این زمینه بسیج دانشجویی با صراحت تمام اخطار جدی خود را به دولت چهاردهم مبنی بر پیوستن به FATF اعلام می‌دارد و لازم می‌بیند چندین نکته مهم اقتصادی و سیاسی را در باب بعضی از موضوعات بین المللی که گره به سرنوشت کشور خورده است را به دولت محترم یادآوری کند؛ نکاتی که باید گفت عدم توجه به آن‌ها خسارت‌های بسیار هنگفتی را متوجه کشور خواهد کرد.

حافظه تاریخی ملت ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به خوبی نشان می‌دهد که گشایش اقتصادی و رفع محدودیت‌های مالی جزو وعده‌هایی است که حداقل از رهگذر برجام و FATF و امثال این چنین قراردادهایی بدست نمی‌آید؛ آیا می‌خواهید همچون برجام که به تعبیر رهبری اتقلاب خسارت محض برای کشور بوده است، مجدد اقتصاد کشور و مسائل مختلفی چون واردات واکسن و… را معطل قراردادی چون FATF کنید و اطلاعات کلیدی نهادهای نظامی کشور را تقدیم طرف مقابل کرده و زمینه برای نفود اطلاعاتی به کشور را فراهم کنید و به امنیت کشور ضربه بزنید؟! در شرایطی که ما در جنگ با جبهه باطل و رژیم کودک کش صهیونیستی هستیم؛ مطرح کردن چنین بحث‌هایی چه سودی برای کشور دارد؟ پیوستن به FATF ایجاد بستری برای کمک به رژیم صهیونیستی در جهت فشار آوردن به کشور در مراجع بین المللی و ایجاد زمینه‌ای برای اعمال جنایات آن در منطقه است زیرا که در صورت پیوستن به FATF ایران ملزم به اجرای محتواهای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد؛ این به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران طبق توصیه شماره ۱۶ FATF ملزم خواهد بود ارتباط خود را با حدود ۶۰ نهاد و ۲۰ فرد که جزو نهادها و افراد ایرانی تحریم شده در قطعنامه شورای امنیت بوده قطع کند و هرگونه معاملات با آن‌ها را ممنوع اعلام کند؛ جالب است بدانید از سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی تا سپاه پاسداران و وزارت دفاع کشور و بسیاری از شرکت‌های اقتصادی و نظامی در این لیست قرار گرفته‌اند!

به نظر می‌رسد برخی تصمیم‌گیران دولت چهاردهم حتی از مفاد این قرارداد و کارکرد آن ناآگاه بوده و به شدت در محاسبات و تحلیل‌های خود دچار اشتباهات فاحشی شده‌اند؛ عده‌ای به اصطلاح کارشناس از شما می‌خواهند به اسم رفع تحریم و محدودیت‌های مالی به این قرارداد بپیوندید در حالی که اصلاً نمی‌دانند موضوع برطرف شدن تحریم‌ها و این قرارداد ارتباطی باهم نداشته و پیوستن به این قرارداد مشکلی از مشکلات کشور را حل نخواهد کرد.

گویا این را باید برای بعضی از آقایان یادآوری کرد که دو موضوع اساسی برای سازمان FATF که در ارتباط با کشورها اهمیت فراوان دارد؛ تولید اطلاعات صحیح و به اشتراک گذاری این اطلاعات است که در بیانیه تفسیری توصیه شماره ۴۰ بندهای ۹ و ۱۰ و هم چنین بیانیه تفسیری توصیه شماره ٢۴ به این موضوع اشاره شده است؛ هم چنین سازمان FATF به طور صریح‌تر در بند ۷ بیانیه تفسیری توصیه شماره ۴٠ بیان کرده است که مراکز اطلاعات مالی (FIU) باید بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های دولتی، قانونی قضایی و…. قادر باشند تا با یک دیگر به تبادل اطلاعات بپردازند؛ در بند ۳۱ برنامه اقدام مخصوص ایران آمده است که ایران باید در حوزه همکاری‌های بین المللی در زمینه تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع نهایی تضمین بدهد؛ حال سوال اینجاست کشوری که تحت تحریم‌های مالی بانکی قرار می‌گیرد طبیعتاً نمی‌تواند رابطه بانکی و کارگزاری رسمی برقرار کرده و اقدامات مربوط به تسویه تراکنش‌های خود را انجام دهد. به همین دلیل اولین راه کاری که برای حل این مشکل در نظر می‌گیرد دور زدن تحریم و ایجاد بستری غیر رسمی به منظور انجام فعالیت‌های مالی است؛ بدیهی است در فضای مذکور اطلاعات مالی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کشور تحریم کننده در صورت در اختیار داشتن این اطلاعات به راحتی می‌تواند مسیرهای غیر رسمی را مسدود کرده و به کشور تحریم شده ضربه وارد کند.

به همین علت هر تعهد و فرآیندی که احتمال کشف دور زدن تحریم‌ها را به دنبال داشته باشد برای کشور تحریم شده از جهات مختلف اقتصادی امنیتی اجتماعی و …. تهدید ایجاد کرده و آسیب پذیری آن کشور را بالا می‌برد.

در ضمن این موضوع را نیز باید به شما و آقایان در دولت چهاردهم یادآوری کنیم که یکی از قواعد مهم وقابل توجه در FATF لزوم اجماع اعضا الا یک مخالف، برای خروج یک کشور از لیست سیاه است؛ باتوجه به شرایط کنونی می‌توان گفت هیچ ضمانتی در راستای رای آمریکا و رژیم صهیونیستی به نفع ایران برای رفع موانع مبادلات مالی وجود ندارد؛ مؤید آن هم این است که کشوری همچون آمریکا که قطعنامه‌های سازمان ملل در رابطه با فجایع انسانی غزه و فلسطین را وتو می‌کند چرا باید در این زمینه در راستای منفعت جمهوری اسلامی ایران عمل کند؛ یعنی می‌توان گفت عملاً نه تنها اطلاعات محرمانه کشور را باید در اختیار طرف مقابل قرار بدهیم بلکه از لیست سیاه روابط مالی نیز خارج نخواهیم شد و این همان تداعی کننده بازی برد-برد است که آقایان در برجام می‌گفتند و این بار هم همانند همان موقع این بازی برد-برد برای طرف مقابل خواهد بود که تجربه‌اش را هنوز به یاد داریم.

به علاوه شایان ذکر است تاکنون ۳۹بند از ۴۱بند موجود در این قرارداد در کشور اجرا شده که مابین کشورهای عضو FATF که صرفاً تعدادی از بندهای آن را اجرا کرده‌اند بی نظیر بوده است؛ پس خوب است با در نظر گرفتن این مورد جایگاه کشور را در قبال این نهاد بازشناسی نمایید و به جای امتیاز دهی به این نهاد، نسبت به کوتاهی‌های طرف مقابل طی سال‌های میانی و پایانی دهه ۹۰ او را ملزم به پاسخگویی بدانید.

خوب است مجد یادآوری شویم و این را مدنظر داشته باشید FATF از جمله سازوکارهایی‌است که مدعی جلوگیری از تبادلات مالی کشورهایی همچون ایران است که از طریق دور زدن تحریم‌ها در حال تبادلات اقتصادی خود هستند و ثمره عملی پیوستن به این قرارداد این خواهد بود که تبادلات اقتصادی کشور مخصوصاً در حوزه‌هایی چون نفت و تأمین کالاهای اساسی دچار اشکال شده و به معضل جدی ای برخواهد خورد.

فلذا می‌توان گفت که پیوستن ایران به FATF در شرایط کنونی، تحت تأثیر تحریم‌های مالی و بانکی، به‌طور مؤثری نمی‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند و به تعبیری محدودیت‌ها و چالش های پیوستن به FATF به جهت تشدید محدودیت های تحریم‌های ثانویه، در واقع شدیدتر از چالش‌های ناشی از عدم پیوستن به معاهدات FATF است.

با توجه به تفاسیر صورت گرفته، در صورت اصرار دولت برای پیوستن به FATF این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که آیا دولت چهاردهم می‌خواهد مجدد همچون پیوستن به قردادی چون برجام، همه امتیازات و منافع ملت ایران را بر روی میز بگذارد و صرفاً دستاوردش هیچ باشد؟!

آیا بدنه مشاورین و متولیان امر تصمیم‌سازی در دولت چهاردهم نمی‌خواهند دست از کارهای نمایشی خود بردارند؟! تا چه زمانی می‌خواهید با حرف‌های غیر مطابق با واقع و وعده‌های پوچ خود، مردم را چشم انتظار وعده‌های بی محل و بی تاثیر افراد و سازمان‌های این چنینی کنید؟!

به عنوان نکته پایانی باید توجه داشت که پیوستن به FATF به تنهایی برای تسهیل فرآیندهای پرداخت و تقویت تولید و صادرات کافی نیست. پیش از هر اقدامی، باید به پرسش‌های بنیادی‌تری پاسخ داد: جایگاه اقتصاد ایران در نظم نوین اقتصاد جهانی چیست؟ برنامه دولت چهاردهم برای تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده و تقویت صنایع پایین‌دستی چیست؟ پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند اهداف اصلی اقتصادی در شرایط کنونی را روشن سازد. تجربه نشان داده است که تکمیل صنایع پایین‌دستی و زنجیره ارزش در صنایعی که کشور در آن‌ها مزیت طبیعی دارد، موجب رونق چشمگیر تولید و صادرات می‌شود و برای ساخت اقتصاد قدرتمند و برونگرا پیوستن به معاهداتی چون FATF در اولویت های پایین تری قرار می‌گیرند.

بسیج دانشجویی با فهم اینکه مسئله امروز کشور پیوستن به معاهداتی چون FATF نبوده بلکه ناشی از اثرات برجای مانده از دهه سوخته 90 بوده، به طور قاطع در مقابل اتخاذ هرتصمیم غلطی که منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار دهد خواهد ایستاد و اجازه نمی‌دهد اقتصاد کشور مجدداً معطل تضمین‌های بلامحل برخی مقامات غربی شود؛ چرا که به کرات ثابت شده اینگونه وعده‌ها درنهایت حاصلی جز برهم خوردن ثبات اقتصادی و امنیتی کشور و مستهلک شدن زیرساخت‌های اصلی تولید در پی ندارند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

-بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی

-بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

-بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی ره

-بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

-بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر

– بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس

– بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران

– بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی

– بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما

– بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا

-بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز

-بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی (دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا (دانشکده علوم انسانی، دانشکده اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آیت الله بروجردی (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان (دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه (دانشکده اقتصاد و مدیریت)

– بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان (دانشکده حقوق، دانشکده علوم اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی-اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز (دانشکده اقتصاد، دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان (دانشکده اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران

– بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی بجنورد (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان (دانشکده انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه ملی ملایر (دانشکده علوم اسلامی و معارف قرآنی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل (دانشکده اقتصاد، دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی کازرون (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی آباده (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی لارستان (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی جهرم (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی اقلید (دانشکده حقوق و اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان (دانشکده انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان (دانشکده علوم انسانی، دانشکده اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان (دانشکده علوم انسانی، دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بجنورد (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم آباد (دانشکده اقتصاد و علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد (دانشکده اقتصاد و علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (دانشکده حقوق و علوم سیاسی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشکده حقوق و علوم سیاسی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کازرون (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی جهرم (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استهبان (دانشکده اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اقلید (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی داراب (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد (دانشکده حقوق و الهیات)

– بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خمینی شهر (دانشکده حقوق و اقتصاد)

– بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی زند

– بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی حافظ

– بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی آپادانا

– بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی پاسارگاد

– بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی فاطمیه

– بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد (دانشکده علوم پایه)

– بسیج دانشجویی دانشگاه امام رضا علیه السلام (دانشکده حقوق)

– بسیج دانشجویی دانشگاه سجاد (دانشکده علوم انسانی)

– بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی تصمیم یار توس

– بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی

– بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد

– بسیج دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری‌ها

– بسیج دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی فراجا

– بسیج دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی پتروشیمی

– بسیج دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی