دفتر دیرند واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام بعد از هجوم رژیم صهیونیستی به آسمان ایران و افزایش تنشها میان ایران و رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری نشستی با عنوان «ایران و رژیم صهیونیستی، تقابل تا پای جان» و با حضور اساتید گرامی، آقایان احمد بخارایی، جامعه شناس و سیدعلی متولی، کارشناس موسسه اشراق نمود.
ابتدا دکتر احمد بخارایی طرح بحث خود را ارائه کرده و ابراز خوشحالی کردند که در دانشگاه امام صادق علیه السلام شاهد یک نشست دارای فرم چالشی بوده و مهم از لحاظ محتوایی هستند. بخارایی افزود ما دچار یک خودسانسوری در این زمینه هستیم و امیدوار هستیم یک بحث بی پرده و چالشی را داشته باشیم. از اصول علمی بحث در دانشگاه این است که ما ارزش های خودمان را دم در بگذاریم و بحثمان علمی باشد.
وی ادامه داد که یک تضاد سیاسی خشونت بار در سطح جهانی وجود دارد. 7 مولفه مهم جامعه شناسی را باید در این بحث رعایت کنیم:
یک) میل به جنگ در نیروهای نظامی
دو)جنگ به شکل پسامدرن دارد اتفاق میافتد. از حالت منظم و کلاسیک خارج شده و حالت ترکیبی و هیبریدی به خودش گرفته است.
سه)بازیگران غیر دولتی در جنگ شبکهای وجود دارند. اینها بازوی رسانهای قوی داشته باشند، در جنگ، برتر معرفی میشوند. مثل همان هفت هشت میلیون مهاجر متخصصی که از ایران رفته اند. مهاجرین متخصص و توانمند در زمینههای مختلف، از جمله رسانه.مهاجرینی که برای شان دفع مبدأ بوده است نه جذب مقصد.
چهار) بحث تجهیزات نظامی؛ صد و چند جت جنگنده، طبق نقشه میآیند و در سه موج، عملیات انجام میدهند و میروند.
پنج) جنگ برای جنگ نیست. برای ثبات روابط بین الملل است. الان دیگر بحث کشورگشایی نیست. راه قدس از کربلا میگذرد و اینها. یک جنگ حداقلی است. جنبه سلبی دارد. جنگ هدف نیست. مقدس نیست.
آیا در جامعه، ارتباط ارگانیک، بین جامعه و حکومت برقرار است؟ در این شرایط جنگی، انسجام درونی جامعه اسرائیل چگونه است؟ انسجام درونی جامعه ایران چگونه است؟
شش) عنصر اقتصادی، معیشت، روزمرگی ها، آموزش و پرورش و دانشگاه و … آیا اصالت با تولید است یا واسطه گری؟ هرقدر مسائل موازی کمتر باشد، کشور موفق است. هرقدر مسائل موازی بیشتر باشد، در جنگ، آسیب پذیرتریم.
هفت) تلاش برای نجگنیدن و صلح است، نه تلاش برای جنگیدن. ما تلاش میکنیم نجنگیم. در قرن ۲۱ جنگ، برای نجنگیدن است.
در ادامه دکتر سیدعلی متولی نیز به تبیین مواضع خود پرداختند و گفتند که مسئله ما با رژیم صهیونیستی چیست و ما چرا با رژیم صهیونیستی جنگ داریم؟
متولی گفت نظمهای جهانی برآمده از دیدگاهها و ایدههای تمدنی هستند؛ آن نظمی که الان ما با آن رو به رو هستیم نظمی است که محصول ایده غربی هست و ایده غربی توفیقش را از اینجا به دست آورده است که ایدههای فلسفی، ایدههای اجتماعی و ایدههای سیاسیاش را روی زمین آورده و تبدیل به یک جغرافیا کرده است.
متولی در ادامه با اشارهای تاریخی، خاورمیانه را به علت اتصال غرب به شرق، قلب زمین نامید و گفت هر کسی توانست بر این نقطه تسلط پیدا کند قدرتمند شد.
وی ادامه داد تمام ماجرای جنگ جهانی اول این بوده است که انگلستان اتصال بحریاش را از هندوستان به مدیترانه برقرار کند و حرفشان این بود که عثمانی باید تجزیه بشود و تبدیل بشود به کشورهای کوچک و ضعیف.
متولی در ادامه با مطرح کردن مسئله سایکس-پیکو به تشکیل دولتی یهودی در سرزمین فلسطین توسط قدرتهای بزرگ اشاره کرد. مسئله ما با رژیم صهیونیستی چیست؟! دو چیز است:
- این کشور به لحاظ حقوق بین الملل، به لحاظ اخلاقی و به لحاظ مذهبی در واقع مبتنی بر جعل و غصب است.
- این جعل و غضب به جهت برقرار کردن نظم اقتصادی غربی روی زمین اتفاق گرفته است.
این نظم میگوید کار کشورهای خاورمیانهای طبق تقسیم کار انگلساکسونی تولید نفت و مصرف کالاهای غربی است.
معنای وجود رژیم صهیونیستی در منطقه این هیچ دولت قدرتمندی نباید وجود داشته باشد. معادلهای که ما با رژیم صهیونیستی داریم معادله جنگ و زندگی است.
در ادامه بخارایی گفت:«باید کلمه غصب را نگاه کنیم. تفسیر افراطی از شیعه، ممکن است در اخلاقگرایی، کاسهی داغتر از آش شود و نتیجه زیانباری در جنگ برای مان داشته باشد. دو هزارسال پیش از میلاد مسیح، شما شاهد پادشاهی یهودا بودید. مستقیم و غیرمستقیم، این منطقه با یهودیها مرتبط بوده. نه آنکه به یکباره در سال ۱۹۴۸ بیایند بگویند ما کشور مستقل شدیم. استقلال داریم.
جنگهای صلیبی در قرون یازده تا سیزده بوده. از قرون هفده تا بیستم، سر و کله عثمانیها پیدا میشود. بله عثمانیها هم سیطرهای در جنگ اول داشتند. دستش از اسرائیل کوتاه میشود. قبلش هم که صهیونیسم تشکیل میشود.، چون از قبل، یهودی ستیزی از هر طرف بوده. از سوی مسیحیها و مسلمانان. بالاخره یک جایی اینها باید مستقر میشدند. قرارداد اول کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ هم مطرح شد و حالا هم که بحث دو کشوری مطرح است.
ما وارد یک جنگ کاذب شده ایم و هر روز در حال جنگ افروزی هستیم و سفره خودمان هر روز کوچک تر میشود. مردم امروز میگویند جنگ افروزی کافیه، سفره ما خالیه. ما دچار تزتزل هستیم و بخاطر این است که ما بد روایت میکنیم.»
متولی ادامه داد:«ما چطور این همه فاسد شدیم که در اینگونه سخن گفته میشود؟ دانشگاههای آمریکا و اساتید آمریکا و اروپا صدایشان درآمده است. سازمان ملل صدایش درآمده است. مکرون علیه اسرائیل موضع میگیرد!
سازمانهای بین المللی اسرائیل را متهم به جنگ افروزی میکنند آن وقت ما اینجا در ایران میگوییم چه کار با اسرائیل داری!»
متولی گفت مسئله بسیار جدی است! مسئله جان پنجاه هزار آدم است. وی علت این سکوت را جغرافیای فاسد نامید. جغرافیایی که در اثر نفت زدگی دچار فساد شده است.
در ادامه مناظره دو استاد گرامی در مورد اکشن یا ری اکشن بودن نبرد طوفان الاقصی بحث کردند.
در ادامه دانشجویان نیز نظرات خود را ارائه کردند و بحث میان اساتید گرامی و دانشجویان نیز شکل گرفت.