در تاریخ یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ جلسه‌ی قطب‌نما با موضوع «توصیه‌های رهبر انقلاب به مجلس و رویکرد مجلس در قبال دولت جدید» و بررسی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس دوازدهم با حضور جناب آقای دکتر حسین محمدی‌سیرت عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) و از سوی دفتر امام و رهبری قرارگاه امام هادی (ع) بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

دکتر محمدی‌سیرت در ابتدای جلسه درباره‌ی سرفصل‌های مطروحه در دیدار نمایندگان مجلس گفت: دیدار اخیر سرفصل‌های متعددی داشت و یکی از مفصل ترین دیدارهای مجلس با مقام معظم رهبری بود. حضرت آقا در ۸ محور اصلی نکاتی را بیان داشتند و در انتها هم گریزی به مسئله‌ی فلسطین و غزه زدند.

دکتر محمدی‌سیرت گفت: درباره‌ی محور اول موضوع پرسشگری و پاسخگویی مجلس هست. در تصور سیاسی ما مجلس حالت نوعی مطالبه‌گری دارد و نمایندگان مجلس از نظارت فرار می‌کنند ولی بر دیگر نهادها ارزیابی دارند. این نکته نقص قانونی هم دارد که نظارت بر مجلس یکی از موضوعات مبهم است و الگوی قانونی کافی ندارد. بسیاری از نمایندگان بعد از تایید صلاحیت یک نوع آزادی احساس می‌کنند و پاسخگویی حداقلی دارند. لازم است مجموعه‌ی بسیج دانشجویی و حزب‌اللهی به خصوص درباره‌ی نمایندگان شهرهای بزرگ از جمله تهران به دلیل فاصله‌ی میان مردم و نمایندگان طرحی برای مطالبه‌گری از مجلس داشته باشند.

دکتر محمدی‌سیرت در خصوص فهم تحلیل سیاسی در یک کل سیاسی گفت: نکته دوم، ایجاد یک کل در نظام سیاسی است. نگاه فرایندی و سیستمی مورد تاکید رهبران انقلاب بوده است. فهم تحلیل سیاسی در یک کل سیاسی یعنی ندیدن منافع صنفی، سازمانی، جناحی و شخصی. بایستی مجلس را در یک کلان سیاسی ببینیم؛ اگر این اصل رعایت نشود ممکن است که مسائل قومی نمایندگان را درگیر خود کند. مثلا بودجه‌ای برای یک استان لحاظ شده است اما به دلیل ناتوانی نماینده و توزیع نامتوازن بودجه، مشکلاتی به بار می‌آید.

دکتر محمدی‌سیرت در خصوص توصیه‌های سوم و چهارم معظم‌له در این دیدار گفت: نکته‌ی سوم، مسئله اخلاق است که آقا اشاره کردند که البته این به معنای نقد نکردن نیست. اخلاق سیاسی از مهم‌ترین مسائل ماست. نکته چهارم هم مسئله‌ی قانون‌گذاری خوب بود.

وی افزود: مجلس از طریق تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح، کمیسیون‌هایی مثل کمیسیون اصل ۹۰ و برخی کمیسیون‌های تخصصی توان نظارتی بالایی دارد. یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند باعث اثرگذاری مثبت یا منفی بشود نظارت مجلس است. نظارت مجلس اولا باعث ارتقای کارآمدی دولت شود و ثانیا در آن نباید افراط و تفریط رخ ندهد. این دو نکته بیانگر لزوم کلان‌نگری در تحلیل سیاسی است. نگاه کلان نماینده مجلس به امر ملی مورد تاکید است. نکته‌ی ششم در خصوص آیین‌نامه‌ی داخلی نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بود.

دکتر محمدی‌سیرت درباره‌ی دیپلماسی پارلمانی گفت: در نکته هفتم رهبری تاکید دارند که مجلس در سیاست خارجی ورود جدی‌تر داشته باشد. تحلیل بنده به صورت کلان از این دیدار این است که برای مجلس شأن بیشتری ایجاد شد تا در کنار دولت نقش مکملی داشته باشد. در این دیدار درباره کنشگری مقامات در مجلس در حوزه سیاست خارجی تاکید شد. قانون اقدام راهبردی ۸ ماده دارد و کارنامه‌ی حضور مجلس در عرصه‌ی سیاست خارجی است. البته جز یکی دو سال اول، مجلس یازدهم در حیطه‌ی دیپلماسی خیلی فعال نبود. مجلس می‌تواند با استفاده از ظرفیت گروه‌های دوستی، سفرهای رئیس‌مجلس، بین المجالس اسلامی و… در حوزه‌ی دیپلماسی پارلمانی نقش جدی‌تری ایفا کند.

وی بیان کرد: نکته‌ی هشتم هم درباره‌ی کابینه‌ی جدید و ویژگی‌های مورد نیاز آن بود و در پایان دیدار، به مسئله‌ی فلسطین اشاره شد که امری جدی است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

دکتر محمدی‌سیرت در پایان با گریزی به مراسم تنفیذ چهاردهم گفت: مسئله‌ی حمایت از دولت فعلی در دیدار امروز رهبری بسیار تاکید شد‌. بدانیم که دولت چهاردهم، امروز جمهوری اسلامی است، چه بپسندیم و چه نپسندیم. خودمان را مخاطب سخن آقا قرار بدهیم. پیروزی دولت پیروزی ماست و شکست دولت، شکست ما. تا جایی که امکان دارد باید با حضور در صحنه‌های سیاسی کشور، مشارکت فعال داشت. در حاشیه بودن اشتباه است. عدم حضور دوستان انقلابی منجر به حضور طیف‌های دیگر می‌شود. مطالبه‌گری کنیم اما نه با لجاجت سیاسی. مطالبات از دولت باید در چارچوب شعارهای آقای پزشکیان باشد. نقد ما نقد مودبانه و دلسوزانه باشد و ادبیات تخریبی را به کار نبریم.