آنچه گذشتی از جایگاه سرود در انقلاب اسلامی با تحلیلی بر برنامه همآهنگ

سرود، یکی از انواع قالب­های موسیقی است. سرودها از مهمترین راه­های ارتباط با دیگران و سطوح مختلف جامعه هستند. این نوع از ادبیات، می تواند احساسات، تفکرات و ارزش­های مهم را به شکلی خلاقانه و هنرمندانه  منتقل کند.

از مشاهده کتیبه‌­ها و آثار تاریخی کهن می­توان دریافت که جمع خوانی و سرود از حدود 6 هزار سال قبل، با فرهنگ و هنر سرزمینمان آمیخته بوده است.

در دوره معاصر، انقلاب اسلامی نقطه عطفی بود بر شکوفایی این قالب از موسیقی. «سرود» در اصل مهمترین رسانه انقلاب اسلامی بوده است. از همان بدو ورود حضرت امام خمینی (ره)، سرود های انقلابی، به بیان مفاهیم و ارزش­های انقلاب پرداختند. به عبارتی می­توان گفت سرودها بستری برای پرداختن به تفکرات و آرمان­های گروهی حاکم بر جامعه بودند.

به مرور زمان هرچه از آغازین سال­های پرشور انقلاب و بعد هم جنگ تحمیلی عبور کردیم، سرود و جایگاه آن در میان عموم مردم جامعه کمرنگ و کمرنگتر شد. سرود و سایر موسیقی­های اصیل، جای خود را به قالب­ها و محتواهای زرد دادند و موسیقی که مقام معظم رهبری آن را «جان دهنده به بی­جانها» می­دانند، خود مدتی از رمق افتاد.

حال اما چند سالیست که با رهنمود­های رهبر انقلاب و به همت هنرمندان و فعالان فرهنگی، هنری و تربیتی توجهاتی به حوزه سرود و سرودخوانی می­شود. در همین راستا مدتیست برنامه «همآهنگ» در حال تولید و پخش از شبکه­های افق و نسیم است.

«همآهنگ» برنامه ایست که به همت موسسه مأوا و تهیه کنندگی سید محمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی ساخته شده است. این مسابقه تلویزیونی، با هدف تقویت توجهات به فضای سرود و ارتقاء سطح سرودها در جامعه تولید و در حال پخش است.

عوامل تولید همآهنگ، رویکرد مرکز محور در تولید برنامه را درهم زدند و با وجود افزایش هزینه­های تولید، برای ضبط و تولید بخش اولیه برنامه به نقاط مختلف ایران سفر کردند. بخش انتخابی برنامه، حاصل 14 هزار کیلومتر سفر زمینی به نقاط مختلف کشور برای استعدادیابی از گروه­های سرود بود.

عمده مخاطبان همآهنگ را می­توان نوجوانان دانست. همآهنگ نشان داد نوجوانان، فقط نوجوانان پایتخت نیستند و سرتاسر ایران نوجوانانی دارد که اگر مورد توجه قرار گیرند، دارای استعدادهای درخشانی هستند. طبق گفته کارگردان همآهنگ، در طول سفرهایی که برای ساخت بخش انتخابی برنامه انجام شد، گروه­های سرودی در برخی مناطق کشور کشف شدند که اصلاً هیچ کس حتی فکرش را هم نمی­کرد چنین ظرفیت­هایی وجود داشته باشد.

یکی دیگر از اتفاقات خوب در همآهنگ، اجرای زنده گروه­های سرود است. طی سال­های اخیر، سرودها و نماهنگ­هایی بعضاً در استودیو ضبط و پخش می­شد. این اتفاق امروزه در گروه­های سرود نیز رایج شده است و آنها به سمت اجرای ضبط شده روی برده­اند. درحالی که اجرای زنده و همخوانی هنرمندانه است که یک اثر را فاخر می­سازد و این اجرای زنده ارزش بسیاری دارد.

محتوای اشعار و سرودهایی که در مرحله انتخابی همآهنگ خوانده شد، عمدتاً حماسی و آیینی بودند. بخشی از این اتفاق، می­تواند به دلیل ماهیت سرود باشد که یک هم خوانی گروهی برای بیان عقاید و ارزش­های جمعی است. هرچند نباید این موضوعات در فضای سرود نادیده گرفته شود، اما این را هم نباید فراموش کرد که سرود، می­تواند بستر بسیار خوبی باشد برای معرفی قومیت­ها، آیین­ها، شخصیت­های برجسته کشور و… درحقیقت می توان به سرود هویتی عام­تر از آنچه هست را داد.

از نظر فنی اما به نظر می رسد زمان برنامه با توجه به محتوای قسمت­ها، تناسب چندانی ندارد. در هر قسمت از برنامه چند گروه سرود به اجرا می پردازند؛ داوران نکات خود را مطرح می کنند، مطالب و بخش­هایی در حاشیه اجراها وجود دارد و… درحالی که همه این بخش­ها در کمتر از 60 دقیقه تدوین می­شود. تاثیر این محدودیت زمانی را در نکات داوران شاهد هستیم که بعضاً کمی ناپیوسته و گذرا مطرح شده است. به نظر می­رسد بهتر بود یا مدت زمان برنامه افزایش پیدا می­کرد یا تعداد اجراهای هر قسمت کمتر می­بود تا تناسب بیشتری بین محتوای بخش­های مختلف برنامه و مدت زمان آن ایجاد می­شد.

در همآهنگ تلاش شده است تا صرفاً به سرودخوانی پرداخته نشود. داوران همگی متخصص حوزه موسیقی نیستند و در ابعاد مختلف نظرات گفته می­شود. اما شاید بهتر بود این موضوع به طور مشخص نیز بیان می شد. مثلاً مشخصاً بیان می­شد آقای عبدی کارشناس آهنگسازی هستند و بر ملودی­ها نظارت دارند و دیگر داوران نیز همینطور.

حال باید دید فصل اول همآهنگ می­تواند هدف خود را محقق کند یا خیر؟ می­تواند یک روح تازه به سرود و سرودخوانی در جامعه بدمد؟ آیا تغییری در سطح سواد موسیقایی مخاطبین که عمدتاً هم نوجوان هستند، ایجاد می­شود؟ آیا همآهنگ می­تواند محرکی باشد برای شکل گیری و تقویت گروه­های سرود در سرتاسر کشور؟

نگارنده حسین شفیع نیا