نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) به وزیر امور خارجه

 

فرصت همراهی مردم را نسوزانید…

 

 

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛

سلام علیکم؛

اینک و در آستانه گذشت ٩ ماه از آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم، خبرهایی مبنی بر حصول توافق اولیه و نزدیک شدن قطار مذاکرات به ایستگاه پایانی به گوش می‎رسد. نخست بر خود لازم می‎دانیم که از زحمات جنابعالی، آقای دکتر باقری و تیم مذاکره‌کننده در راستای احقاق حقوق کشور عزیزمان تشکر کنیم. و اما بعد، امیدواریم که گوش شنوای شما، پذیرای نکات مختصر زیر باشد:

جناب وزیر، بی شک «گره نزدن مذاکرات هسته‌ای به زندگی روزمره مردم» راهبردی صحیح بود که از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی اتخاذ شد، اما نکته قابل تامل، «گره زدن مردم به روایت‌های مبهم و کلی از مذاکرات هسته‌ای» است.

حال شاید این سئوال مطرح شود که اشکال کار در چیست؟ بی‌اطلاع نگه‌داشتن مردم، راحت‌ترین کار برای رفع تکلیف از خود است تا مذاکرات به زندگی روزمره مردم گره نخورد؛ درحالی که بدترین انتخاب نیز همین است! اشکال کار وقتی عیان می‎شود که تیم مذاکره‌‎کننده چه در صورت حصول یک توافق خوب و چه در صورت عدم حصول توافق، توانی را برای همراه کردن افکار عمومی با تصمیم خود نخواهد داشت؛ چرا که با از دست دادن مرجعیت روایت‌گری، مردم از روایت‌های مبهم شما به روایت‌های مجعول رسانه‌های مغرض داخلی و خارجی پناه خواهند برد.

در شرایطی که وزارت خارجه با روایت‌پردازی گنگ و کلی به پیش می‎رود، تک روایت‌های برخی آقایان که بعضا به مذاق شما نیز خوش نمی‎آید، تبدیل به روایت غالب در فضای نخبگانی جامعه خواهد شد و سپس به فضای عمومی جامعه تسری پیدا خواهد کرد. حال خودتان قضاوت کنید که مقصر چنین وضعیتی کیست؟!
آقای دکتر، شما خود را جای ما قرار دهید، با این وضعیت اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی، چگونه می‎توانید به عنوان عضوی از جنبش دانشجویی، میزان حل و فصل مسائلی چون «لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل» را در مذاکرات هسته‌ای برآورد کنید؟! حال آیا شما حق ندارید نسبت به مذاکرات خوش‌بین نباشید؟!

اکنون تصمیم با خود شماست، یا همچنان مردم را نامحرم بدانید و فرصت همراهی حلقه‌های میانی را بسوزانید، یا با تغییر نگرش دست از محافظه‌کاری در اطلاع‌رسانی برداشته و زمینه را برای همراهی افکار عمومی جامعه با خود فراهم کنید. البته این همراهی میسر نخواهد شد، مگر با رعایت خطوط قرمز رهبر انقلاب در مذاکرات که انتظار ما از تیم مذاکره‌کننده نیز جز این نیست، مگر اینکه خلافش ثابت شود!

در پایان برای تیم مذاکره‌‎کننده در ادامه مسیر مذاکرات آرزوی توفیق می‌کنیم و البته خوشحال می‎شویم در اولین فرصت، میزبان و شنونده نکات جنابعالی، آقای دکتر باقری و یا سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده در بستر دانشگاه باشیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

 

 

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام