در نشست مجازی «رویکرد ایران در قبال تحولات اخیر افغانستان» که به همت دفتر مقاومت جهانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید، محمد قادری کارشناس مسائل بین‌الملل و سردبیر پایگاه خبری نورنیوز به بررسی مسائل روز افغانستان پرداخت.

قادری در ابتدای سخنان خود، ضمن تشریح تحولات میدانی در افغانستان، گفت: دو بند توافق میان طالبان و آمریکا در دوحه از مهمترین علل آغاز فعل و انفعالات اخیر در افغانستان به شمار می‌روند.

وی افزود: نخست آنکه هیات سیاسی طالبان به رهبری ملا آخوند برادر، بندی به این مضمون که در صورت به قدرت رسیدن طالبان، امارت اسلامی تشکیل شده و دولت و قانون اساسی فعلی منحل خواهد شد را در این توافق گنجاندند که البته این بند با مخالفت دولت مرکزی کابل و همچنین برخی بازیگران منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

سردبیر پایگاه خبری نورنیوز ادامه داد: مسئله دیگر نیز بند مربوط به خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بود که با چراغ سبز ترامپ آغاز شد و بایدن نیز این مسیر را ادامه داد؛ البته نکته مهم آنجاست که خروج نیروهای آمریکایی، خروج کمی است، نه کیفی؛ به این معنا که نیروهای کارکشته‌تر در حوزه‌های گوناگون جایگزین نیروهای نظامی کمی گشته‌اند. این مسئله درباره نیروهای ناتو نیز صدق می‌کند.

قادری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نظرات گوناگون حول رویکرد فعلی طالبان، اضافه کرد: گرچه طالبان جدید دچار پوست‌اندازی شده، اما این دولت فعلی و قانون اساسی فعلی افغانستان برای جمهوری اسلامی ارجحیت داشته و جمهوری اسلامی همین سیستم را به حاکمیت طالبان بر افغانستان ترجیح می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تببین رابطه جمهوری اسلامی ایران با طالبان، گفت: دلیل تعامل مستقیم دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با طالبان از سال گذشته و حضور هیات سیاسی طالبان در تهران این بود که جمهوری اسلامی پیش‌بینی تحرکات جدید طالبان را می‌کرد، تحرکاتی که طبق محاسبات، حتی میتوانست به سرنگونی دولت مستقر منجر شود. با این حال جمهوری اسلامی به طالبان درباره به قدرت رسیدن با زور سر نیزه هشدار داده است.

طبق اعلام برخی منابع خبری، تا کنون حدود ٧۵ درصد از ولسوالی‌های افغانستان، به دست طالبان افتاده و پیشروی‌های آنان همچنان ادامه دارد.

پایان