نشست «بررسی نقش نظام بانکی در رونق تولید» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر نتاج، مدیرعامل بانک قوامین و دکتر سیفی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران، صبح دوشنبه 27 خرداد دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر مصباحی مقدم با اشاره به این نکته که امروزه بانکداری ما در خدمت تولید نیست بلکه در خدمت بخش غیر مولد است و تسهیلات بانکی به بنگاه‌های تولیدی تخصیص پیدا نمی‌کند سخن خودرا آغاز نمود.

ایشان افزودند: مدل عملیاتی بانکداری ما اسلامی نیست که برای اصلاح آن باید روش پرداخت سود بانک‌ها به سپرده‌گذاران تغییر کند.

حجت‌الاسلام دکتر مصباحی مقدم خاطر نشان کردند نوعی از بانکداری اسلامی است که واسطه سپرده‌گذاران و بخش تولید باشد.

دکتر نتاج در این نشست خاطر نشان کردند: نظام بانکی ایران قابل دفاع نیست ولی تنها یک سوالی است که بعد انقلاب اسلامی در کشور ما بی پاسخ ماند و آن این است که مدل اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران به چه شکل است؟ ما می‌بایست به این سوال پاسخ دقیق بدهیم.

در ادامه ایشان ضمن انتقاد از وضعیت فعلی نظام بانکی متذکر شدند: خصوصی سازی بانک‌ها در ایران یک خطای استراتژیک بود و امروزه نیز هیچگونه تفاوتی در اداره‌ی بانک‌های دولتی و خصوصی از جانب نهاد ناظر وجود ندارد.

در ادامه نیز ایشان ضمن قبول اشتباه بانک‌ها در راستای زیان‌ده شدن آن‌ها به این نکته اشاره کردند که عامل دیگر که سبب فشار بیشتر به بانک‌ها می‌شود، تحمیل مالیات سنگین بر بانک‌ها از طریق سازمان امور مالیاتی و همچنین تسهیلات تکلیفی از سوی دولت است که موجب زیان دوچندان بانکها شده است.

در ادامه به بحث قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها پرداختند و خاطر نشان کردند که قیمت بالای ۲۳ درصد برای پول، بانک‌ها را زمین‌گیر می‌کند.