جلسه تبیینی “سد مذاکره بر مسیر مقاومت” با حضور محمد صادق شهبازی روز سه‌شنبه ۲۱ خردادماه برگزار شد. خلاصه برخی محور‌های اصلی از مباحث مطرح شده تقدیم شما همراهان گرامی می‌شود:

? آمریکا در تنگناست و ترامپ به لحاظ سیاسی نیاز به خبری با برد رسانه‌ای بالا دارد.

?جنگ اقتصادی آمریکا با چین و شکست مذاکرات با کره جنوبی، ترامپ را در وضعیت سختی قرار داده است.

?ترامپ به یک برگ برنده برای انتخابات پیش‌روی امریکا در مسائل سیاسیت خارجی محتاج است.

?مسیر میانجی‌گری فرانسه به خاطر مساله “جلیقه زردها” مسدود است، عمان هم دیگر نمیتواند نقش میانجی‌گری را ایفا کند‌.

?آلمان و ژاپن قرار است نقش چماق و هویج را بازی کنند. هردو نماد تسلیم دربرابر آمریکا هستند و در عین حال در افکار عمومی مردم ما به عنوان دو کشور پیشرفته شناخته میشوند، امریکایی‌ها به طور نمادین در تلاش‌اند به مردم القاء کنند، اگر تسلیم شوید، پیشرفت میکنید.

?آلمان و ژاپن، نقش میانجی‌گری ندارند بلکه عملا این دو کشور، خود آمریکا هستند.
حزب حاکم بر آلمان، حزب دموکرات مسیحیست که همواره دربرابر آمریکا تسلیم محض بوده است. در جنگ سرد، آمریکا از طریق آلمان غربی به بلوک شرق نفوذ میکرد و آنجا را به ویترینی از بلوک غرب بدل کرد و به لحاظ فرهنگی تاثیرات زیادی بر سوسیالیست‌ها گذاشت. بدنه سیاسی آلمان هنوز هم همین‌قدر تحت نفوذ آمریکایی‌هاست.

?ژاپن در ظاهر حداقل در اداره کشور خودش به آمریکا وابسته نیست اما در عمل، هم در مسائل سیاسی و هم اقتصادی و هم کلیه مسائل صنعتی و فناورانهاش تسلیم محض آمریکاست و نفوذ آمریکایی‌ها در ژاپن بسیار بالاست که از بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد.

?محور اصلی مذاکرات با المان مباحث موشکی بوده است، هرچند با واکنش تند آقای ظریف مواجه شد اما مشکل ما، آلمان ( نماد چماق) نیست، نگرانی اصلی باید ژاپن قلمداد شود که قرار است نقش هویج را بازی کند، جمهوری اسلامی در طول این مدت نسبت به تهدید‌ها عقب‌نشینی نکرده است.

?آنچه باعث عقب نشینی دولتمردان ما می‌شود، پیشنهاد‌های جذاب و نامه‌ فدایت شوم ژاپنی‌هاست نه تهدید آلمانی‌ها.

? ژاپنی‌ها قاعدتا با چند پیشنهاد‌ بزرگ به ایران می آیند، پیشنهادهایی از جنس سیاسی با برد بالا، شاید برکناری بولتون یکی از این‌ها باشد. در صورت پذیرش این جنس مسائل توسط ایران، تغییری در اقتصاد ایجاد نخواهد شد اما برد رسانه‌ای زیادی برای هردو طرف خواهد داشت.

?دولت هم راه چاره‌ی دیگری به جز مذاکره نمی‌بیند، استراتیژی این جماعت همیشه مذاکره بوده و هست‌. لذا خطر وجود دارد.

?مساله میهمانی سفارت انگلستان مهم است اما در برابر ژاپن و آلمان اولویت ندارد. نباید قضیه جشن تولد، حواس‌ها را از ماجرای مذاکرات پرت کند.

?جنبش دانشجویی همان‌طور که در خصوص فرانسه موثر بود در این مساله هم میتواند نقش‌آفرینی کند اما بایستی با نماد‌‌سازی و کار رسانه‌ای خوب اقدام کند تا موثر باشد.

?باید عدم استقلال این دو کشور را از هر طریقی به مردم یاداوری کنیم.

 

پایان/