«این را من اعلام می‌کنم، همه‌ افراد بدانند؛ این‌هائى که رد صلاحیت می‌شوند، لزوماً آدم‌هاى بى‌صلاحیتى نیستند. این‌جور خیال نشود که حالا چون فلانی در انتخابات رد صلاحیت شد، پس دیگر به کلى از صلاحیت ساقط است … این‌جور نباشد که اگر کسى رد صلاحیت شد، این معنایش این باشد که او دیگر از هستى ساقط شد؛ نه، صلاحیت‌هاى گوناگون دیگرى وجود دارد.»(مقام معظم رهبری، 14/11/1390)

نتایج احراز صلاحیت های شورای نگهبان اعلام رسمی شد و در لیست اعلام شده، نام خیلی‌ها نبود، از جمله نام هاشمی رفسنجانی. چنین امری فضا را آماده کرده است، تا مخالفین و معاندین نظام، از آب گل آلود ماهی بگیرند.

آقای هاشمی رفسنجانی، از شخصیت‌هایی است که تاریخ انقلاب را که ورق می‌زنیم، در هر برگش نام و نشانی از او وجود دارد. او یار دیرین امام است. با وجود اختلاف نظرهایش با امام، کاملا مورد اعتماد ایشان بوده است. پس از رحلت امام هم، با این که خیلی‌ها می‌خواستند بین او و رهبری اختلاف‌افکنی کنند، اما بازهم خود را در کنار رهبری حفظ کرده است. رهبری هم به وی اعتماد داشته و او را برای سمت مهم و حیاتی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام انتصاب کرده‌اند.

اما گاهی خود و به خصوص اطرافیانش کار را خراب کرده و با گرفتن مواضعی خلاف، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. یعنی اختلاف نظرها را به عرصه‌ی عمل می‌کشانند. اکنون هم پس از این که صلاحیت ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان احراز نشده است، خیلی‌ها سعی می‌کنند فرصت را غنیمت شمرده و از این راه به انقلاب ضربه بزنند. با عناوینی نظیر این که «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رد صلاحیت شد.» می‌خواهند او را اخراجی نظام دانسته و در مقابل نظام قرارش دهند.

آن‌هایی که دل در گرو نظام دارند می‌دانند که این حرف‌ها جز از دهان مخالفان انقلاب و یا ناآگاهان خارج نمی‌شود. بنابراین شایسته است سخنان مقام معظم رهبری را در مورد ایشان و دیگر نامزدهای رد صلاحیت شده نصب العین قرار داده و تحت تاثیر فضاهای ساخته شده توسط رسانه‌ها قرار نگیرند. البته همان طور که انتظار می‌رفت و برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها، او هم تا به حال در برابر رأی شورای نگهبان خاضع بوده و طبق قانون عمل کرده است.

«آقاى هاشمى را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیت‌هاى بعد از انقلاب نیست؛ من از سال 1336 – یعنى 52 سال قبل – ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقاى هاشمى از اصلى‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدى و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزى انقلاب از مؤثرترین شخصیت‌هاى جمهورى اسلامى در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبرى تا امروز. این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب می‌کرد و به مبارزین می‌داد. این‌ها را جوان‌ها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیت‌هاى زیادى داشت: هشت سال رئیس جمهور بود؛ قبلش رئیس مجلس بود؛ بعد مسئولیت‌هاى دیگرى داشت. در طول این مدت هیچ موردى را سراغ نداریم که ایشان براى خودش از انقلاب یک اندوخته‌اى درست کرده باشد. این‌ها یک حقایقى است؛ این‌ها را باید دانست. در حساس‌ترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده. من البته در موارد متعددى با آقاى هاشمى اختلاف‌نظر داریم، که طبیعى هم هست؛ ولى مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگرى فکر کنند.» (مقام معظم رهبری، 29/3/1388)

ما می‌خواهیم که این نیروهای انقلاب، همواره در دایره‌ی نظام و انقلاب بمانند و تا جایی که می‌توانند خدمت نمایند. دوست داریم هاشمی و هاشمی‌ها دوست داشتنی بمانند و برای‌مان سخت است که بخواهیم در برابر همین کسانی که سال‌ها از عمر و توان خود را پای انقلاب صرف کرده‌اند قرار بگیریم. هر چند که اگر پای انقلاب در میان باشد، دیگر هیچ ملاحظه‌ای در میان نخواهدبود.