:: بسیج از هیچ­ نامزدی در انتخابات، حمایت نمی­ کند ::

 

>> وصیت­ امام(ره)؛ سیاسی­ نبودن یا جناحی­ نبودن

با فراگیرشدن حال و هوای انتخاباتی در فضای کشور، عده ای مثل همیشه این بحث را مطرح می کنند که «بسیج و سپاه نباید وارد مسائل سیاسی بشوند»؛ و حرف خود را هم به امام بزرگوار(ره) استناد می­ دهند. اما هیچ گاه جملات امام را آنطوری که در وصیت نامه ی ایشان آمده، نقل نمی کنند. در این نوشتار می­ خواهیم نظر امام را همان طوری که خودشان فرموده اند، نقل کنیم. فرازی از بند «ل» وصیت­نامه امام(ره)، به قوای مسلّح[از ارتش و سپاه و ژاندارمری تا کمیته ها و بسیج و عشایر] بدین شرح است:

«وصیت برادرانه من در این قدم هاى آخرین عمر بر قواى مسلّح به طور عموم، آن است که اى عزیزان که به اسلام عشق مى‏ ورزید و با عشق لقاءا… به فداکارى در جبهه‏ ها و در سطح کشور به کار ارزشمند خود ادامه مى‏ دهید، بیدار باشید و هوشیار که بازیگران سیاسى و سیاستمداران حرفه‏ اى غرب و شرق‏ زده و دست­ هاى مرموز جنایتکاران پشت­ پرده لبه تیز سلاح خیانت و جنایتکارشان از هر سو و بیشتر از هر گروه متوجه به شما عزیزان است؛ و مى‏ خواهند از شما عزیزان که با جانفشانى خود انقلاب را پیروز نمودید و اسلام را زنده کردید بهره‏ گیرى کرده و جمهورى­ اسلامى را براندازند؛ و شما را با اسم اسلام و خدمت به میهن و ملّت، از اسلام و ملّت جدا کرده به دامن یکى از دو قطب جهانخوار بیندازند؛ و بر زحمات و فداکاری­ هاى شما با حیله‏ هاى سیاسى و ظاهرهاى به صورت اسلامى و ملّى خط بطلان بکشند.

وصیت اکید من به قواى­ مسلّح آن است که همان­طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامى در احزاب و گروه­ ها و جبهه‏ ها است به آن عمل نمایند؛ و قواى مسلّح مطلقاً، چه نظامى و انتظامى و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهى وارد نشده و خود را از بازی­ هاى سیاسى دور نگه دارند. در این صورت مى‏ توانند قدرت نظامى خود را حفظ و از اختلافات درون گروهى مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند.»

دو نکته از این فراز به نظر می رسد: اولاً امام خطاب وصیت خود را به «قوای مسلّح به طور عموم» فرمودند. یعنی کلیه ی نیروهای نظامی و انتظامی را شامل می شود. اینکه چرا عده ای بر بسیج و سپاه متمرکز می شوند و نسبت به آنها کینه ورزی خاصی می کنند، خود بحث مفصّلی را می طلبد.

نکته­ ی مهمتر اینکه، نیروهای نظامی و انتظامی از داخل شدن در احزاب، گروه ها، جناح ها و جبهه های سیاسی منع شده اند؛ کاملاً واضح و شفاف است که منظور، جناحی و حزبی نبودن است، نه سیاسی بودن. عده ای برخلاف نظر امام، اینجور وانمود می کنند که طبق مقررات، اصلاً نظامی جماعت نباید وارد مسائل سیاسی شود. در حالی­ که مسائل سیاسی، یک حرف است؛ مسائل و سیاسی­ کاری­ های جناحی و حزبی، حرف دیگری است. اینها را نباید باهم اشتباه گرفت. دخالت در سیاست، لزوماً به معنای عضویت در یک حزب و گروه سیاسی خاص نیست. دخالت در سیاست، یک تکلیف همگانی است؛ همه ی اقشار مختلف مردم باید در سیاست و مسائل سیاسی، در مسائل مربوط به انتخابات و در مسائل مربوط به نظام جمهوری اسلامی دخالت کنند. امام فرمودند: «همه­ ی قشرها باید در سیاست دخالت بکنند. سیاست یک ارثی نیست که مال دولت باشد یا مال مجلس باشد یا مال افراد خاصی باشد، سیاست معنیش همین وضع آن چیزهایی که در یک کشوری می­ گذرد از حیث اداره آن کشور، همه اهالی این کشور در این معنا حق دارند.»

لذا سیاست به آن معنایی که یک فرد نظامی بخواهد وارد حزب«الف» شود و طبیعتاً در مقابل حزب«ب» قرار بگیرد و این بازی های سیاسی، مسئولیت اصلی او را تحت­ الشعاع قرار دهد و موجب شود که او منافع حزبی را بر منافع مجموعه ی نظامی[و به طریق اولی، اصل نظام] ترجیح­ دهد و دچار سیاست­ زدگی رایج بین سیاسیون­ حزبی­ و­جناحی شود، به هیچ­ وجه مورد­تأیید­و­رضایت امام­ خمینی(ره)، امام­ خامنه­ ای(ارواحنا فداه) و ملّت­ بزرگ­ ایران نبوده و نخواهدبود.

>> نسبت بسیج با انتخابات

رهبر­معظّم­ انقلاب­ اسلامی در­20/3/1375­در دیدار فرماندهان­ لشگر­27 محمّد­رسول­ ا…(صلّی ا… علیه و آله) فرمودند: «یکی از لوازم مجاهدتِ خواصی، این است که باید در مقابل حرف­ ها و ملامت­ ها ایستاد. تخطئه می‌کنند، بد می‌گویند، تهمت می‌زنند؛ مسأله‌ای نیست… حالا چهار نفر بسیجی در گوشه و کنار کشور – در تهران یا فلان شهر – دو کلمه حرف زده‌اند، سر و صدا بلند می‌شود که آقا، سپاه وارد انتخابات شد! آقا، فلان شد! این حرف­ ها چیست؟! کو؟! چه وقت؟!

خب؛ همین‌طور است دیگر! تا بخواهید اقدامی کنید، حرکتی کنید، دشمن هست. دشمن­ های جوراجور هستند. بعضی دوستند، دشمن هم نیستند، از جبهه‌ی خودی هستند؛ منتها نمی‌فهمند و تشخیص نمی‌دهند. لذا مورد سؤال قرار می‌دهند. البته همان‌طور که امام فرمودند، سپاه، ارتش و نیروهای مسلّح نباید در سیاست دخالت کنند. اما معنای فرموده‌ی امام این نیست که نیروی عظیم بسیج، حق ندارد در قضیه‌ی عظیمی مثل انتخابات، حرکت شایسته و مناسبی انجام دهد. چرا مسائل را با هم مخلوط می‌کنند؟! آحاد سپاه هم مثل بقیه‌ی مردم، در همه کار باید خردمندانه عمل کنند. البته وارد نشدن در سیاست – به همان معنایی که امام فرمودند – به قوّت خودش باقی است. این طور نیست که حالا کسی خیال کند، سیاست عوض شد. یعنی امام در زمان خود فرمودند وارد سیاست نشوید، حالا می‌گوییم وارد سیاست بشوید! نه! همان فرمایشِ امام است. اما مصداقش، اینها نیست. مثالش، اینها نیست. مردمان ارزشی، جوانان مؤمن و بهترین جوانان کشور، در قضیه‌ی انتخابات حرکتی انجام بدهند، کاری بکنند، در پای صندوق­ ها حاضر شوند، مراقبت و نظارت کنند و مانع تخطّی – خدای ناکرده – بعضی دیگر شوند. اینها کارِ خلافی نیست.»

اگر نیروهای بسیجی و پاسدار – که نیروهای ارزش­مدار و متعهّد به نظام و انقلاب محسوب می­ شوند- اگر اینها داخل در مسائل سیاسی نشوند، پس چه کسی باید داخل شود!؟ به نظر می رسد کسانی که دائماً این برداشت غلط را از بیان امام و رهبر انقلاب می کنند و ترویج می دهند، حضور بسیجی جماعت را در عرصه ی سیاسی، موجب تنگی فضای بی­ مبالاتی و بی­ تقوایی خود می­ بینند؛ وإلّا چه کسی منکر این مطلب است که انسان های باتقوا، مؤمن، پاک، ارزشی و بااخلاص باید در صحنه­ ی مجاهدت­ های سیاسی حضور داشته باشند و میدان را خالی نکنند؟ وقتی رهبر انقلاب می فرمایند «بسیج، سیاسی است؛ اما سیاست زده نیست»، تکلیف روشن است. بسیجی، منافع عموم مردم و منافع اسلام و انقلاب اسلامی را بر هر چیزی ترجیح می دهد. عمده ی تفاوت بسیجی با سیاسیون حزب­ گرا و جناح­ پرست در همین است. بسیجی دچار بازی های سیاسی و سیاست زدگی نمی شود. هدف بسیجی، حفظ نظام و پیگیری آرمان های انقلاب، حفظ ارزش ها، حساسیت در مقابل انحرافات، پاسبانی از اصول و مبانی انقلاب، تبیین حقیقت و روشنگری مردم در مقابل هجمه ی تبلیغاتی و رسانه ای دشمن است.

البته بسیجی با حزب و جناح خاصی، دشمنی و خصومت ندارد. بلکه مبنای مواجهه ی بسیجی با احزاب و گروه های سیاسی، عبارتست از اصول اسلام، مبانی انقلاب، خط امام و رهبر انقلاب. هر تفکری از سوی هر حزبی بخواهد در جهت عناد و ضدّیت با این اصول حرکت کند، بسیجی تکلیف خود می داند که با آنها برخورد کند و مسائل را برای افکار عموم مردم عزیز، ساده و بی آلایش، تبیین کند. طبق فرمایش رهبر انقلاب: «بسیج نگاه می کند ببیند که این حرکت عمومى انقلاب و نظام از مسیرِ درست منحرف نشود؛ مراقب است که انحراف به وجود نیاید؛ هر جا انحرافى مشاهده شد، بسیج در مقابل آن مى‌ایستد.»

>> مبنای موضع­ گیری بسیجی

بسیجی طبق بیان امیرالمؤمنین(علیه السلام) «إنَّ الحَقَّ و الباطِلَ لایُعرَفانِ بِأَقدارِ الرِّجال»، حق را با اشخاص نمی سنجد، حق را با حق می سنجد، با شاخص و با خط کش حق می سنجد. پس نباید اینجور تصور کرد که بسیج با فلان شخصیت سیاسی، دشمنی و تعارض دارد؛ بلکه بسیج با طرز «تفکر» برخی آقایان سیاسیون، مشکل دارد. اگر یک تفکر مضر و غلطی بخواهد در مقابل تفکر انقلابی امام و رهبر، قد عَلَم کند، مسلّماً بسیج احساس مسئولیت می­ کند؛ حال، تفاوتی نمی­ کند که حامل این تفکر غلط، چه گروهی باشد؛ بنابراین برای بسیجی[اصلاً] اصولگرایان و اصلاح طلبان، موضوعیت ندارند.

در بحث انتخابات هم، هر کسی یا هر گروهی که خلاف شعارها و آرمان های امام و انقلاب، مشی کند، مورد عتاب و مذمّت بسیج قرار خواهد گرفت[بی­ تعارف]. بسیج بر سر اصول – با هیچ احدی- تعارف و رودربایستی ندارد.

لذا جمع­ بندی مطالب مذکور این است که مجموعه­ ی بسیج و بسیجیان، از هیچ­ کدام از نامزدهای انتخاباتی[ریاست جمهوری و شورای شهر] حمایت نخواهد کرد. مراقب باشیم تحت تأثیر سخنرانی­ ها و تبلیغات برخی نامزدهای چفیه به گردن که خود را منتسب به فلان سردار و سرهنگ و فلان حوزه و پایگاه و… می کنند، قرار نگیریم. حال، اگر یک بسیجی –خارج از مجموعه و جایگاه حقوقی بسیج- از نامزدی حمایت کرد، نباید این را به حساب بسیج بگذاریم؛ نگوییم بسیجی ها به فلانی رأی می دهند! خیر، مطلقاً اینطور نیست. ممکن است در یک مجموعه ی بسیجی، عده ای به فلان و عده ای به بهمان رأی دهند؛ اما منطق و رفتار رأی دهی چند نفر را نمی توان به کل یک مجموعه تسرّی داد. در یک کلام، بسیج شاخص­ ها و ملاک­ ها را معرفی می­ کند و خط امام و رهبر را نشان می­ دهد.