در اعتراض به برگزاری دادگه ناعادلانه ی سران حزب نهضت اسلامی و صدور حکم حبس ابد برای ایشان، نشستی با حضور محمد کبیری مسئول رسانه ای این حزب، شاه نعیم مسئول دفتر این حزب در ایران و شوکت رحمه الله فرزند یکی از محکومین حبس ابد در تهران برگزار خواهد گردید.
گفتنی است که در این نشست که یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، ساعت ۱۱ در محل کافه کراسه واقع در خیابان ۱۶ آذر، خیابان پورسینا با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد، نمایندگان تشکل های دانشجویی ایران ( جنبش عدالتخواه دانشجویی، بسیج دانشجویی دانشگاه های امام صادق علیه السلام، تهران، امیرکبیر، شریف و مذاهب اسلامی) نیز حضور خواهند داشت.
لازم به ذکر است در دادگاهی که روز چهارشنبه ۱۱ می پشت درهای بسته برگزار می شد ۱۳ نفر از اعضای ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به جرم اسلام گرایی به حبس ابد و ۸ تا ۳۰ سال محکوم شدند.
نماینده دادستانی کل تاجیکستان در دادگاه محاکمه این افراد برای سید عمر حسینی، معاون اول رییس حزب نهضت اسلامی، محمد علی هییت معاون این حزب، عبد القهار دولت، مسوول روابط بین المللی، قیام الدین عوض مسوول سازمان این حزب در شهر دوشنبه و رحمت الله رجب، مسوول سازمان حزب در نواحی مرکزی، تقاضای حبس ابد نموده است. این احکام سنگین تا کنون بی سابقه بوده سات و شنان از برخورد قاطع دولت لائیک و غربگرای تاجیکستان با اسلام گرایان دارد.
همچنین در این دادگاه برای حکمت الله سیف الله زاده سردبیر نشریه ” نجات” و زبید الله رازق مسوول امور علم و شورای علما، ۳۰ سال زندان و برای محمد علی فیض محمد رییس کمیسیون بازرسی این حزب، ۲۹ سال، ستارکریم اف ۲۹ سال، سعد الدین رستم ۲۴ سال، واحدخان قاس الدیبن مسوول امور انتخابات ۲۲ سال، محمد شریف نبی اف و عبد الصمد غیرت اف، مسولان حزب درمنطقه و شهر کولاب هر یک ۱۶ سال و خانم ظرفای رحمانی مشاور حقوقی رییس حزب ۸ سال زندان عنوان شده است.
این جلسه در بازداشتگاه کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان و پشت درهای بسته و بدون حضور اعضای خانواده محکومان و خبرنگاران برگزارشد.
دادستان کل تاجیکستان اتهامات این افراد را مشارکت در تشکیل گروههای تروریستی، برانگیختن اختلافات قومی، دعوت برای براندازی نظام سیاسی، افراطی‌گری و دست داشتن در شورش “عبدالحلیم نظرزاده” معاون سابق وزیر دفاع تاجیکستان درماه سپتامبر سال گذشته میلادی اعلام کرده است. حزب نهضت اسلامی بارها انتساب شورش نظرزاده به خود را تکذیب کرده و اتهامات وارده را بی اساس و ساختگی دانسته است.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به رهبری محی الدین کبیری با بیش از 40 هزار نفر عضو رسمی، تنها حزب قانونی اسلام گرا در آسیا میانه بود که چندی پیش کلیه ی فعالیت های آن توسط دولت تاجیکستان غیر قانونی اعلام شد. در بیانیه ماموریت حزب اهداف آن اینگونه بیان شده است: “با عنایت خداوند متعال، پیروی از پیامبر گرامی اسلام و با اعتماد به نیروی خِرد مردم، نائل شدن به بنیاد جامعه ی پیشرفته، آزاد و با ثبات، رسیدن به اولویت قانون و عدالت اجتماعی، مردم‌سالاری، شایسته‌سالاری و کرامت انسانی براساس ارزش‌های ملی، مذهبی و حقوق بشر.”

لازم به ذکر است سال گذشته در جریان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، دکتر کبیری با مقام معظم رهبری دیدار کردند که این اتفاق موجب اعتراض رسمی دولت تاجیکستان شد.

اسلام گرایان تاجیک اولین محکومان شریعت نبوده اند، چندی پیش اعضای حزب اسلام آذربایجان نیز در وضعیتی مشابه در دادگاه های ناعادلانه ی دولت غربگرای الهام علی اف به حبس های طولانی مدت محکوم شدند.
در سایه ی بی توجهی دستگاه های دیپلماتیک و مسوول در این زمینه، هر روز تعداد بیشتری از اسلام گرایان علاقه مند به انقلاب اسلامی در کشور های مختلفی چون جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، جنوب شرق آسیا و اروپا طعم حبس و اسارت و تبعید را می چشند و کماکان چشم امیدشان به حمایت های مردم ایران است.