به گزارش یسیجی سو، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در واکنش به صحبت‌های رئیس جمهور در نشست با مدیران شرکت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور منشر کردند. متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

“وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا”(انعام/آیه 141)

 

«آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه‌ی توان بالای خود، اجازه‌ی نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم»

                                                                                               امام خامنه ای دام ظله العالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی

سلام علیکم

انقلاب اسلامی ایران که حاصل مجاهدت‌های خالصانه‌ی بهترین عزیزان خود و تقدیم بیش از 220 هزار شهید به اسلام می‌باشد، تداوم راهی است که 1400 سال پیش توسط بهترین خلق خداوند، نبی اکرم صلوات الله علیه و آله به مسلمانان و جهانیان عرضه شد همان راهی که جزء مهمترین اصولش نفی سلطه‌ی کفار و غیر خدا بر امت اسلام می‌باشد و این اصل در تمام ابعاد اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ظهور و بروز دارد.

حال در شرایط کنونی که جمهوری اسلامی به عنوان نماد حاکمیت اسلام در جهان شناخته می‌شود در پیچ تاریخی قرار گرفته است که عبور موفقیت آمیز از آن پیچ تاریخی، موفقیت اسلام و کارآمدی گفتمان رسول الله صلوات الله علیه و آله خواهد بود و خدای ناکرده هرگونه شکست در این شرایط، ضربه‌ای به اسلام خواهد زد که تا سال‌ها جبران نخواهد شد.

از مهمترین ابعاد این پیچ تاریخی، بعد اقتصادی آن است؛ که امروز تمام کفر، چشم به به این روزنه دوخته تا از راه نفوذ و ضربه زدن به اقتصاد انقلاب اسلامی، کارایی و موفقیت گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی را در چشم ملت های بیدار منطقه از بین ببرد و در نهایت ملت‌های بیدار و مستضعف را به این نتیجه برساند که نسخه‌ی اقتصادی اسلام برای پیشرفت مسلمانان کارا نیست و در برابر نسخه‌های اقتصادی جبهه‌ی کفر تاب مقاومت ندارد. لذا در این میان رسالت و وظیفه‌ی مسئولان جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش احساس می‌شود و خدای ناکرده هرگونه سوء تدبیر و اقدام انحرافی که به اقتصاد انقلاب اسلامی ضربه بزند، ضربه به اسلام عزیز خواهد بود و آنان که به اسلام لطمه می‌زنند از لعن و نفرین خداوند و اولیاء و شهدا بی نصیب نخواهند بود.

و اما این روزها و پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای شاهد صف کشیدن بنگاه‌های اقتصادی برای نفوذ در اقتصاد ایران از یک‌سو و هیاهوهای تبلیغاتی برخی در داخل از سوی دیگر بوده‌ایم، که شرایط را برای نفوذ بیگانگان به اقتصاد انقلاب اسلامی مهیا کرده و زمینه را برای وابستگی اقتصاد انقلاب اسلامی به غرب مهیا می‌کند. اقدامی که گام به گام به ضربه پذیری انقلاب و اسلام عزیز کمک می‌کند.

لذا لازم است چند نکته‌ای را در این رابطه عرض نمائیم:

1- اخیرا جنابعالی در دیدار با مدیران شرکت‌های تجاری و صنعتی آمریکا از حضور شرکت های آمریکایی در اقتصاد ایران سخن گفته‌اید و بیان داشته اید: هیچ منعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران قائل نیستیم.

آقای روحانی!

در شرایطی که خصومت‌های آمریکا علیه ملت ایران هنوز از چشمان این ملت پاک نگردیده است و اقتصاد ایران کماکان با خرابی‌های ساختاری ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها در اقتصاد ایران در دوران پهلوی دست و پنجه نرم می‌کند، گسترش روابط اقتصادی با آمریکایی‌ها چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ اظهار نظر شما مبنی بر گسترش روابط اقتصادی با آمریکا چه قدر در چارچوب ادبیات اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرد؟ مگر نه این است که اساس اقتصاد مقاومتی نفی سلطه‌ی اقتصادی بیگانه است؟ زهی خیال باطل است که گمان کنیم آمریکائی ها فقط دنبال کار اقتصادی در ایران هستند و هدفی در راستای نفوذ اقتصادی در ایران ندارند. اگر قرار است روابط اقتصادی با آمریکا گسترش پیدا کند پس انتظار این را هم داشته باشید که چنان اقتصاد ایران به آمریکا وابسته شود که با اندک تحریمی اقتصاد ایران را به لبه‌ی پرتگاه برسانند و آن وقت دولتمردان ما هر روز به فکر این باشند که با مذاکره کدام تحریم را بردارند.

همان طور که می‌دانید اقتصاد آمریکا به مدد استعمار دلار و نفوذ اقتصادی که در کشورهای مستضعف داشته است، توانسته خود را حفظ کند وگرنه درصورتی که اقتصاد آمریکا بازار مصرف کشورهای دیگر را در دست نداشت سال‌ها پیش باید از بین می‌رفت.

آقای روحانی!

در چنین شرایطی استقبال از همکاری اقتصادی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، کمک و اعانه‌ی ظالم به حساب نمی‌آید؟ مگر نه این است که انقلاب اسلامی آمده است تا استکبار جهانی را از بین ببرد و از بین بردن اقتصاد استکبار اولین قدم در راه نابودی کفرو استکبار است. با این وجود اظهار نظر شما مبنی بر گسترش روابط با آمریکا و اینکه «یکی از راه های کاستن از فاصله میان ایران و آمریکا، همکاری‌های اقتصادی است» جای بسی تامل است.

آیا ملتی که 37 سال است نفی سلطه‌ی استکبار و شعار مرگ بر آمریکا را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرارداده است و کاهش روابط با استکبار را برای خود افتخار می‌پندارد، اکنون باید با دشمنان خود همکاری اقتصادی داشته باشد؟

2- صف کشیدن‌های حریصانه کشورهای غربی برای برقراری رابطه‌ی اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، نشان از فرصت‌طلبی آنان برای سوء استفاده‌های بعدی از اقتصاد ایران جهت باز کردن بن‌بست‌های خود دارد. آنان به دنبال تسخیر بازار مصرفی ایران، اجرای توطئه‌های خود، ضربه زدن و وابسته کردن اقتصاد ایران به خود هستند. با توجه به خیانت‌های اقتصادی کشورهای غربی درگذشته علی‌الخصوص در دوران تعدیل اقتصادی آیا وقت عبرت گیری ما نیست؟ آیا در چنین شرایطی قوه‌ی مجریه و وزارت امور خارجه موظف نیست تدابیری جهت جلوگیری از نفوذ اقتصادی بیگانگان به ایران اتخاذ کند؟ درحالی‌که تجربه‌ی تلخ تاریخی چند سال اخیر را در کوله‌بار خود داریم گسترش روابط اقتصادی با غرب چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

3- اقتصاد ایران تجربیات زیادی از روابط اقتصادی با کشورهای غربی دارد که در موقع تحریم‌های خصمانه علیه ایران، شرکت‌های غربی تمام قراردادهای خود را لغو کرده و در مواقعی که جمهوری اسلامی ایران بخش تولید خود را به آن‌ها واگذار کرده بود، خاک ایران را ترک کردند و ضربات سهمگینی به تولید و اقتصاد در این کشور وارد کردند. باوجود چنین تجربیاتی گسترش روابط اقتصادی با غرب درحالی‌که هنوز متن توافق تصویب نشده است چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

4- قوه‌ی مجریه و در رأس آن جنابعالی، در بیان برنامه‌های اقتصادی خود تأکید ویژه‌ای برجذب سرمایه‌های خارجی در ایران دارید. آیا کشورهای خائن غربی حاضرند برای پیشرفت اقتصاد ایران دست به سرمایه‌گذاری بلندمدت و مؤثر در ایران بزنند؟ حال آنکه اقتصاد مقاومتی که بارها توسط مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته است عبارت است از توجه به توان داخل و استحکام ساخت درون و روی پای خود ایستادن که ترجمه‌ای است از آیه‌ی شریفه‌ی «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا». در این صورت با افزایش جذب سرمایه‌های خارجی چه قدر به اقتصاد مقاومتی که ادعای دولت است نزدیک خواهیم شد؟

5- این روزها آن‌قدر که از ثمرات و ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی گفته می‌شود از اثرات سوء آن گفته نمی‌شود. تا حدی که طبق بیانات مسئولان اقتصادی، دولت توان خود را به جذب سرمایه خارجی گذاشته است و سرمایه‌گذاری خارجی را راهکار گشایش اقتصادی می‌دانند. حال آنکه برای رونق و پیشرفت اقتصادی نیازی به سرمایه‌ی کشورهای غربی نیست. تجربه‌ی کشورهای توسعه‌یافته هم دررسیدن به رشد اقتصادی گویای این مدعا است.  از طرف دیگر تجربه‌ی ورود سرمایه‌ی خارجی نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کوتاه‌مدت و آسیب‌زا است و در برخی موارد حتی کشور سرمایه‌گذار هیچ استفاده‌ای از کارگران بومی در جریان تولید نکرده است و با ایجاد حصارهای متعدد مانع ورود کارگران و دانشمندان ایرانی جهت انتقال دانش فنی شده‌اند که نتیجه‌ی چنین اقدامی وابستگی تولید داخل به دانش غربی است و نتیجه‌ای جز دوری از پیشرفت اقتصادی داخل ندارد و اقتصاد ایران را روزبه‌روز به اقتصاد غرب وابسته می‌کند که خلاف روح اقتصاد مقاومتی است.

6- در شرایطی که هنوز مشخص نیست توافق هسته‌ای تصویب می‌شود یا خیر بعضی مسئولان دولتی به‌گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که گویا تحریم‌ها و خصومت اقتصادی غرب با جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است و شاهد آن هستیم که معاون اول ریاست جمهوری از انحلال ستاد تدابیر ویژه‌ی اقتصادی خبر می‌دهد حال‌آنکه ستاد تدابیر ویژه‌ی اقتصادی باهدف تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی استراتژیک با حجم مناسب، جلوگیری از اخلال در سیستم مالی کشور و صیانت از ذخایر ارزی و طلای کشور ایجادشده است و حتی در شرایط پسا تحریم – البته در صورت لغو تحریم‌ها و حسن تعهد طرف غربی- وجود چنین ستادی ضروری است.

7- این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده‌ی دولت از الگوهای فاسد غربی جهت حل مشکلات اقتصادی شنیده می‌شود و عده‌ای ایده‌ی دریافت کمک‌های مالی از صندوق بین‌المللی پول را در سر می‌پرورانند. چرا نمی­خواهیم از تاریخ درس بگیریم و قبول کنیم نهادهای بین­المللی علی‌الخصوص صندوق بین‌الملل پول نمی‌توانند مشکل اقتصادی ایران را از دفاتر خود در آمریکا حل کنند؟  آیا 8 سال برای فرصت دادن و پیگیری راه‌حل‌های آنان در دوران سازندگی کافی نبود؟ وقوع بحران‌ها و فروپاشی‌های اقتصادی در اواخر قرن بیستم میلادی در کشورهای شوروی، برزیل، آرژانتین و… که گوش‌به‌فرمان صندوق بین‌الملل پول بودند گویای همین ماجراست.

بی‌شک بسیج دانشجویی، دیدبانی فضای اقتصادی کشور را وظیفه‌ی خود می‌داند و در عمل به رسالت انقلابی خود نسبت به نفوذ اقتصادی بیگانگان در هر سطحی که باشد واکنش نشان داده و در مقابل بی‌توجهی هر مسئول و نهاد از اقتصاد مقاومتی که نسخه‌ی معاصر اقتصاد اسلام است سکوت نخواهد کرد.

 

سایه ی رهبری مستدام

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر