ای رهبر آزاده! آماده‌ایم، آماده…

وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد…

این‌ها بخشی از شعارهایی است که بارها و بارها شنیده و یا خود سرداده‌ایم. اما به‌راستی چقدر به آن‌ها عمل کرده‌ایم؟

جهاد تنها در میدان جنگ نیست. لوازم جهاد، منحصر به توپ و تفنگ و خمپاره نیست. چندی است رنگ و بوی فرمان‌های فرمان‌ده عوض شده و در حوزه اقتصاد صادر شده‌اند: «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی» و بالاخره «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی».

اکنون مدت‌هاست که «فرمان جهاد» صادر شده است، اما گویا خواب غفلت ما را فرا گرفته است. «فرمان جهاد اقتصادی» از مهم‌ترین فرمان‌های جهاد صادر شده در سال‌های اخیر است. هنگامی که فرمان‌ده، فرمان جهاد را صادر می‌کند، همه آرایش متناسب با جهاد می‌گیرند؛ از معاونان و مشاوران گرفته تا پیاده‌نظام و سربازان عادی. اما ما…

دشمن نوع حملات خود را عوض کرده است و سعی در ناکارآمد نشان دادن اقتصادی حکومت اسلامی دارد. پس عرصه جهاد عوض شده و فرمان مقتضی با آن نیز صادر گردیده است، اما نیروها هنوز در عالمی دیگر به‌سر می‌برند و حواس‌شان آن‌طور که باید و شاید به فرمان‌های فرمان‌ده نیست.

در قضیه فرهنگ، فرمان‌ده مدام تذکر می‌داد و گوش‌زد می‌کرد که دشمن در حال حمله همه‌جانبه است؛ اما نیروها آن‌قدر کم‌توجهی نمودند تا یک جنگ تمام‌عیار در حوزه فرهنگ رخ داد. در حوزه اقتصاد نیز فرمان‌ده از مدت‌ها پیش، تذکرات مختلفی در حوزه‌های مختلف این بخش داد اما عدم توجهات کافی مسولان و سوء استفاده عده‌ای تبدیل شد به تخلف بزرگ اقتصادی سال90 از بیت‌المال مسلین.

مقدمات فرمان

برای تحقق فرمان فرمان‌ده، مقدماتی لازم است. مقدمات را خود فرمان‌ده در مکان‌ها و زمان‌های مختلف گوش‌زد کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد نیروها هم‌چنان بی‌توجه و کم‌توجه‌اند. فرمان‌ده آن‌قدر دقیق و موشکافانه فرامینش را صادر کرده است تا تمامی آن‌چه در پروسه‌ای بلند‌مدت مورد نیاز است، به نیروها منتقل شود.

هجرت، مقدمه جهاد است. «اصلاح الگوی مصرف»: تبدیل عادت‌های بد مصرفی، مصرف‌زدگی، اسراف و تبذیر به حالت متعادل و استفاده صحیح و مناسب از منابع. نیروها به خوبی از داشته‌های‌شان استفاده نمی‌کردند. فرمان‌ده لازم دید ایشان در نحوه مصرف‌شان تامل نمایند و تغییری جدی دهند.

برای رسیدن به موفقیت، نیروها باید تلاش بیش‌تری نمایند و با اراده‌ای قوی‌تر و پشت‌کاری بهتر طی طریق کنند. «کار مضاعف، همت مضاعف».

فرمان بعدی از مهم‌ترین، عام‌ترین و واضح‌ترین فرمان‌های فرمان‌ده بود: «جهاد اقتصادی». چنان‌چه افتد و دانی هنگامی که حکم جهاد صادر می‌شود، بر همگان واجب است که به اندازه توانایی خویش در راه نیل به آن کوشش کنند. معاونان، مشاوران و افسران نقش مهم‌تر و پررنگ‌تری در اجرای فرمان دارند، اما هم‌راهی و گوش به فرمان بودن نیروهای عادی نیز بسیار مهم است.

فرمان‌ده در جدیدترین فرمان خود توجه نیروها را به خود، منابع و داشته‌های خود معطوف نموده‌اند و امر کردند تا از توانایی‌ها و امکانات خود بهره ببرند. «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» فرمانی است که همه را در برمی‌گیرد.

راه‌برد اقتصاد مقاومتی

آن‌چه در بیانات مقام معظم رهبری نه تنها در طول سال‌های اخیر، بلکه خیلی قبل‌تر از آن (سال 1380) نمایان است، توجه و عنایت ایشان به مقوله اقتصاد است. کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در معرض تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی بوده است. شاید بتوان این‌گونه تعبیر نمود که دشمن در بقیه زمینه‌ها از رویارویی با ما باز‌مانده است و تنها امیدش این است که با ناکارآمد جلوه دادن نظام در حوزه اقتصاد به خواسته‌های خویش دست یابد.

اما رهبر عزیزمان به‌خوبی این نکته را دریافته‌ و با نام‌گذاری‌های خود در چند سال اخیر سعی در بی‌اثر نمودن این تهدیدها داشته‌اند. توجه به این نکته بسیار ضروری است که رهبری، خط‌مشی و سیاست‌های کلی را مشخص می‌کند و وظیفه دستگاه‌های مختلف و مردم، اجرایی کردن دستورات ایشان است. در این راستا به نظر آمد که یکی از راه‌حل‌های مهم در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به زمان تحریم نیست و بسیار فراگیر‌تر و عام‌تر است. در این راستا با توجه به تعاریفی که خود معظم‌له از اقتصاد مقاومتی دارند (اقتصاد بر پایه کارآفرینی) و فکرها و دغدغه‌هایی که در این زمینه بوده است، مطالبی فراهم شده که هرگز ادعای کامل بودن و بی‌نقص بودن آن را نداریم و نیازمند تکمیل و تصحیح آن هستیم.

امید است که بتوانیم الگویی مطلوب برای پیش‌رفت در حوزه اقتصاد اراِیه کنیم و یادمان باشد که در حال حاضر اقتصاد می‌تواند تنگه احد انقلاب اسلامی باشد، پس بر همگان لازم است برای بهبود و پیش‌رفت در این حوزه تلاش کنند؛ هر یک به سهم و اندازه خود.

 در پایان این فراز از آیه 11 سوره مبارکه رعد را یادمان باشد که «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم».