به گزارش بسیجی‌سو حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در اولین جلسه از سلسله جلسات “طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن” که دوشنبه شب در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با تاکید بر داشتن اندیشه ای نظام مند، بیان داشت: «ما امروز بیش از هر روز دیگری نیازمند این هستیم که دین را بعنوان یک منظومه و یک مجموعه منسجم ببینیم و این انسجام در ذهن هر کسی بود برای جامعه بشری قدرت هدایت دارد و خودش هم به خوبی هدایت می شود. و بنده تصور می کنم مقام معظم رهبری در این موقعیتی که امروز قرار گرفته اند، ناشی از آن توانمندی فکری بود که در این کتاب خودش را به سهولت نشان می دهد».

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین متذکر این نکته شد که هرچند مقام معظم رهبری سعی در پنهان کردن ویژگی های شخصیت خودشان دارند و خیلی هم موفق هستند، اما ما هم نباید در نشناختن ایشان گوی سبقت را از رقیبان خود برباییم.

ایشان درباره تک بعدی نبودن این کتاب بیان داشت: «عناوین این کتاب هرچند همه عقیدتی هستند، اما وقتی وارد می شوید، می بینید تکلیف مسائل اجتماعی و اخلاقی نیز روشن شده است؛ یعنی این ایمان از یک فکر نظام مند توضیح داده می شود. و آن زمان خیلی حرف  جدیدی بود که ما از ولایت، ابعاد اجتماعی برداشت بکنیم».

وی افزود: « نگاه مقام معظم رهبری به قرآن، نگاه عمیقی است، عمیق تر از بسیاری از اهل فضل و علمایی که در این باره سعی کرده‌اند به عمق آیات راه پیدا بکنند. اگر مقام معظم رهبری الان درگیر این همه مسائل اجرایی نشده بودند و می خواستند به تحقیق دین بپردازند، حتما یکی از مفسرین برجسته قرآن کریم می شدند.»

ایشان با بیان جایگاه تاریخ نزد مقام معظم رهبری، جمله «تاریخ، تفسیر قرآن است» را که در کتاب آمده مستمسک قرار داده و بیان داشت: «ایشان اصلا یک آدم تاریخی هستند، همانطور که اصلا یک آدم قرآنی هستند»

وی در ادامه به کارآمدی مباحث مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: «شاید علت جذابیت بحث ها در آن زمان، نشان دادن کارآمدی دین است. از دل (بحث) توحید و نبوت و ایمان ایشان، مسائل اجتماعی در می آید… نگاه های اجتماعی مقام معظم رهبری را در این کتاب ببینید و به سلامت، سابقه و صلابت آن پی ببرید… در این کتاب معلوم می شود ایشان یک شخصیت کاملا سیاسی هستند و این هوشمندی سیاسی افتخار است»

این جلسه با پاسخ به پرسش های دانشجویان به پایان رسید.

730409024_66847 730411163_66072