بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)،طی نامه‌ای به شورای اسلامی شهر تهران خواستار نظارت جدی‌تر بر مسائل شهر تهران شد، متن نامه‌ به شرح زیر است:

اینجا (بوستان ولایت) بزرگترین است، اینجا مهمترین است، اما تهران باز هم مراکز دیگر دارد؛ مراکزى که می‌توان در آن‌ها فضاى سبز درست کرد، می‌توان فضاى تنفسى براى تهران درست کرد، می‌توان ریه‌هاى تهران را تقویت کرد. حقیقتاً ریه‌هاى تهران ضعیف است. تهران شهر بزرگى است و جمعیت زیادى دارد.
«مقام معظم رهبری در مراسم کلنگ زنی بوستان ولایت – 1389/12/19»

حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست؛ باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.
«مقام معظم رهبری در دیدار شهردار و اعضای شورای شهر تهران – 1392/10/23»

 

اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران

سلام علیکم

اینک که شورا مشغول بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال 1394 است لازم دانستیم نکاتی را متذکر شویم. امیدواریم که اعضای شورای شهر که از سلایق سیاسی گوناگون می‌باشند به این تذکرات توجه کرده و در جهت مصالح شهر و کشور تصمیم گرفته و نسبت به ادامه فروش تراکم در سال آینده تجدیدنظر کنند. گلایه‌های مکرر مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت نامناسب فضاهای سبز در تهران و بی‌توجهی به معماری ایرانی – اسلامی و غفلت از آثار سوء انحرافات شهرسازی بر سبک زندگی تراز نظام جمهوری اسلامی و همین طور ضرورت مبارزه با فساد در همه عرصه‌ها انگیزه ما در بیان نکات زیر است:

1-  آقای شهردار محترم در هنگام تقدیم بودجه امسال تاکید کردند که «5 هزار و 150 میلیارد تومان هزینه شهر می‌شود و درآمدهای شهرداری بدون عوارض ساخت و ساز 7 هزار و 400 میلیارد تومان است که هنوز بیش از 2 هزار میلیارد تومان ظرفیت توسعه داریم.» (93/10/30 – خبرگزاری فارس) بودجه توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در سال 94 برابر هزار و 925 میلیارد تومان و بودجه خرید اتوبوس های شهری نیز 145 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین با توقف تراکم فروشی بودجه توسعه حمل و نقل عمومی شهر نیز در سال آینده از محل درآمدهای قانونی قابل تامین است. با این وجود بودجه پیشنهادی 17 هزار و 460 میلیارد تومان است که 10 هزار میلیارد تومان فراتر از درآمدهای قانونی شهرداری است که مبتنی بر فروش تراکم و تغییر کاربری اراضی می باشد. با توجه به آمادگی کامل شهردار محترم تهران برای اداره شهر بدون فروش تراکم انتظار داریم که شورای شهر تهران 10 هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته شده از محل فروش تراکم را مورد تصویب قرار ندهد تا شهر تهران بعد از 25 سال از بلیه تراکم فروشی نجات پیدا کند.

2-  شورای شهر علی رغم تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت تخریب باغات در شهر و درخواست اصلاح قوانین در جهت حفاظت از باغات هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نداده است. هنوز هستند کسانی در شورای شهر که صراحتا از مصوبه غیرقانونی «برج باغ» که تا به حال هزاران درخت زیبا را از شهر تهران گرفته و به جای آنها برج نشانده دفاع می کنند. امضای رئیس شورای شهر پای مصوبات غیرقانونی کمیسیون ماده 5 برای تخریب باغات معنوی جمشیدیه، پسیان در خیابان ولیعصر و بهشت در بلوار ارتش و بسیاری مصوبات دیگر که باعث تخریب باغات شهر شده به چشم می خورد. با توقف فروش تراکم در سال آینده انگیزه شهرداری برای صدور مجوز ساخت و ساز در باغات را از بین ببرید.

3- متاسفانه طرح تفصیلی جدید شهر تهران به جای اینکه با هدف حفظ تنفس گاه های شهر و حفاظت از عرصه های تاریخی – فرهنگی و گسترش معماری اسلامی – ایرانی و سبک زندگی در تراز انقلاب اسلامی تهیه و تصویب شده باشد، صرفا با هدف کسب درآمد بیشتر از ساخت و ساز در شهر و گسترش فضاهای تجاری و اداری و بی هویت کردن معماری و شهرسازی می باشد. این طرح موجب گسترش افسارگسیخته فضاهای تجاری و «مال» های عظیم در خیابان های مهم شهر چون ولیعصر (عج)، تخریب ساختمان های نوساز برای ساخت برج ها و افزایش طبقات و هدررفت سرمایه های کشور و تبدیل شهر به یک کارگاه بزرگ ساختمانی شده است که متاسفانه شورای شهر نیز اعتراضی نسبت به تداوم اجرای آن ندارد. با توقف فروش تراکم در سال آینده زمینه را برای اصلاح طرح تفصیلی در جهت منافع شهر و شهروندان فراهم کنید.

4-  10 هزار میلیارد تومانی که قرار است سال آینده در شهر تهران از محل تراکم فروشی به دست آمده و در شهر تهران هزینه شود در واقع سرمایه های این کشور است که باید در سطح این سرزمین توزیع شود. سیاست تراکم فروشی باعث شده که بانک ها، بیمه ها،  بنیادها، ستادها و تعاونی ها و دیگر صاحبان سرمایه های کلان کشور به جای اینکه سرمایه های ملت را در جهت تولید و کشاورزی که نیاز مبرم شرایط اقتصاد مقاومتی است به کار بگیرند در عرصه ساخت و سازهای خفه کننده شهر تهران دفن کنند. این بی عدالتی از سوی دیگر باعث گسترش مهاجرت به تهران و دیگر شهرهای بزرگ شده است.

5-  امروزه توسعه در همه شهرهای بزرگ دنیا مبتنی بر حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروی شخصی است. این در حالی است که در شهر تهران هنوز هم هزینه های هنگفتی برای ساخت پل‌ها و بزرگراه ها و اخیرا چند طبقه کردن آنها و ساخت تونل ها صرف می شود. این قبیل پروژه ها مردم را به استفاده از خودروی شخصی برای سفرهای درون شهری تشویق می کند که این مساله عامل اصلی ترافیک و آلودگی امروز هوای تهران و آلودگی صوتی در آن است. گذشته از این واقعیت به گفته معاون محترم عمرانی شهردار تهران از 555 کیلومتر شبکه بزرگراهی تهران بر اساس طرح جامع، 535 کیلومتر آن ساخته شده است. (93/11/6 – خبرگزاری نسیم) بنابراین مشخص نیست که اساسا 10 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال آینده برای ساخت کدام بزرگراه باید هزینه شود؟ مگر اینکه شورای شهر به دنبال دو طبقه کردن شبکه بزرگراهی فعلی، دو طبقه کردن میادین شهر و حفر تونل زیر زمینی در اقصی نقاط شهر باشد.

6-  امروز حجم عظیمی از سرمایه های کشور صرف تملک اراضی بزرگ در شهر تهران، قطع درختان و گودبرداری های عمیق برای ساخت مجتمع های عظیم تجاری که بر خود نام «اطلس مال» و «اطلس پلازا» و «پالادیوم» و «ارگ تجاری» و «هایپراستار» و … نهاده اند می شود. شهرداری برای صدور مجوز هر کدام از این مجتمع ها صدها میلیارد تومان درآمد کسب می کند ولی آنچه که نصیب شهروندان می شود گذشته از معضلات ترافیکی، سبک جدیدی از زندگی است. سبکی که در آن صبح تا شب مان را می توانیم در مراکز خرید بگذرانیم. سبکی که برای ما از دبی آورده اند تا حسرت دبی را نخوریم. در این مجتمع های عظیم نوظهور همه چیز یافت می شود جز کالای ایرانی و فرهنگ اسلامی. با توقف فروش تراکم در سال آینده جلوی صدور مجوزهای این چنینی را بگیرید و انگیزه شهرداری برای کسب درآمدهای نجومی به هر قیمت را از بین ببرید.

7-  بنا به اظهارات آقای حافظی، عضو محترم شورای شهر در سالیان اخیر ارقام هنگفتی صرف پرداخت پاداش و برگزاری مراسمات و سفرهای خارجی در شهرداری تهران شده است. انجام اینگونه هزینه ها به هیچ عنوان مورد قبول بسیج دانشجویی نیست و در صورت عدم اصلاح این رویه ها ضرورت دارد که سازمان های بازرسی و مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت گردش مالی و هزینه ها در مجموعه شهرداری و شورای شهر وارد عمل شوند. عضویت اعضای شورای شهر در هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه شهرداری و واریز ارقام میلیاردی به حساب اعضای شورای شهر بر این نگرانی ها می افزاید. بدیهی است که وجود فساد در هر مجموعه ای باعث انحراف آن از وظایف قانونی می شود. بی توجهی به این تذکرات و عدم توقف فروش تراکم در سال آینده شائبه وجود فساد در داخل شورای شهر تهران را نزد ما تقویت خواهد کرد.

در پایان ذکر این مهم نیز خالی از لطف نیست که جنبش دانشجویی و امت حزب الله بنا بر فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر و نیز وظیفه مطالبه‌گری اش- که خواسته رهبری از دانشجویان است- به دور از هرگونه جناح بندی حزبی و سیاسی، مطالبات عدالتخواهانه انقلاب اسلامی از مسئولین کشور را تا محقق شدن آن ها پیگیری خواهد نمود.

 

سایه رهبری مستدام

با تشکر

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

انتهای پیام/