بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با انتشار نامه‌ای به اظهارات اخیر سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه “چنین ادبیاتی شایسته یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی نیست” ، تصریح کرد که “دانشجویان با تشر و توهین دست از مطالبه عدالت برنمی‌دارند”

متن نامه به شرح زیر است

جناب سردار کمالی؛
جانشین محترم اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح؛

سلام علیکم؛

عطف به مصاحبه های حضرت عالی با رسانه ها در پاسخ به نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام که در تاریخ دهم دی ماه سال جاری برای سردار سرلشگر حسن فیروز آبادی ارسال شده بود و صرفا جهت ثبت در تاریخ نکاتی را به محضرتان تقدیم می نماییم؛

1- مطالبه دانشجویان از ستاد کل نیروهای مسلح این نبوده است که چرا متخلفان و استفاده کنندگان از اسناد جعلی بخشیده شده اند، چرا که بخشیدن مجرمی در این سطح نه در چارچوب اختیارت آن نهاد است و نه توقع ما از مسئولین بالادستی نظام- که در راستای اعتلای انقلاب اسلامی قدم بر می دارند- این است. اعلام نظر اخیر حضرت عالی در اعلام تصمیم بر انجام وظیفه قانونی خود نیز برخی ابهامات ناشی از پاسخ اولیه تان را مرتفع ساخت و این امید را در ما زنده کرد که زین پس عدالت قربانی مصلحت اندیشی‌های بی مورد نگردد. اما پاسخ عجیب شما به مطالبه گری دانشجویان در خصوص علت وجود تبعیض بین آحاد ملت در برابر قانون، ما را شگفت زده کرد. و بر آن داشت تا نکات دیگری را نیز به محضرتان یادآوری نماییم؛

2- لابد مستحضرید که رهبری عزیز انقلاب اسلامی بارها و بارها وظیفه دانشجویان را مطالبه گری برای عدالت خواهی بیان کرده اند؛ نمونه این بیانات را برای جلوگیری از هرگونه شائبه و تهمت و افترا علیه جنبش دانشجویی- که متاسفانه از سوی جنابعالی صورت گرفت- در یک بند در ابتدای نامه گذشته خدمتتان تقدیم داشتیم و حال به بازخوانی همان نیز اکتفا می نماییم که :« جنبش عدالتخواهى هنگامى‌که در جمع دانشجویان و خطاب به آنها گفته مى‌شود، مقصود این است که این طلب و خواسته و خواهش به عنوان یک خواسته‌ى عمده مطرح شود. نباید بگذارید این مطالبه‌ى مهم از ذهنها دور شود؛ یعنى بایستى عدالت آن‌چنان از طرف مردم، قشرها و بخصوص جوانان مطالبه شود که هر مسؤولى – چه بنده و چه هر کس دیگرى که در جایى مسؤول است – ناچار باشد به مقوله‌ى عدالت، ولو برخلاف میلش هم باشد، بپردازد.» (بیانات مقام معظم رهبری در جلسه‌ى پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى 22/02/1382 )

بدون شک سکوت جنبش دانشجویی در قبال برخی تخلفات، امر را بر برخی مسؤولین مشتبه ساخته است که مسایل کشور به دانشجویان مربوط نیست. ضمن عرض پورش از اینکه نتوانستیم آنچنان که باید و شاید وظیفه ای را که مقام معظم رهبری به دانشجویان محول کرده اند- که همان مطالبه گریست- را به نحو احسن به انجام برسانیم، این نکته را نیز متذکر می شویم که این ادبیات شایسته یک مسؤول در سطح جمهوری اسلامی نیست و هیچ ارتباطی بین منش امام و رهبری در برخورد با دانشجویان و این نوع ادبیات شما نمی بینیم. بدیهی است زین پس در جهت انجام وظیفه مطالبه گری با تلاش بیش تری عمل خواهیم نمود تا متهم به انجام کار بی ربط به خود نشویم!

سرمشق ما در اینکه دانشجو باید مطالبه گر باشد را می توانید از میان سخنان مقام معظم رهبری جست و جو کنید و توصیه می کنیم به سخنان فرمانده تان در این حوزه عمل کرده و  بدانید جنبش دانشجویی با این برخورد ها از وظیفه خود دست نخواهد کشید. در جامعه اسلامی همه باید مدعی العموم باشند و نسبت به خطا حساس. علی الخصوص دانشجویی که خود موذن جامعه نیز است (به فرموده سید شهیدان انقلاب اسلامی؛ شهید بهشتی)

ما بنا بر فرموده رهبری عزیزمان که نصیحت به مسئولین را جزء وظایف اصلی دانشجویان به حساب آورده اند، بار دیگر از روی خیر خواهی و با رعایت ادب همه مسئولین کشور- از جمله حضرتعالی و همکارانتان- را به عدم تبعیض در اجرای قانون نصیحت می کنیم و نیز یاد آوری می نماییم که امام بزرگوارمان که سخنانشان آیینه تمام قد معارف انقلاب بوده و هست طریقی دیگر را در تعامل با جوانان و دانشجویان پیش گرفته و حتی به همه مردم سفارش می کردند که موارد خلاف اسلام را حتی در مورد خود ایشان تذکر نیز دهند. ادبیات پرخاشگرایانه در برخورد با دانشجویان مطالبه گر قرابتی با سیره ایشان ندارد.

همچنین برای درک بهتر ارتباط یا عدم ارتباط اینگونه مسائل به دانشجویان شما را به بازخوانی اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز توصیه می نماییم. این اصل نهی از منکر را نه تنها حق بلکه وظیفه همه مردم (نه تنها دانشجویان) در برابر مسولین (و متقابلا مسوولین در مقابل مردم) دانسته و در حضور این اصل برخورد با نهی از منکر و شکستن قبح منکر با تاخیر در مجازات هیچ توجیهی نخواهد داشت.

5- ذکر این نکته جهت تنویر افکار عمومی نیز خالی از لطف نیست که متاسفانه برخی مسوولین امروز علی رغم گفتار های پر رنگ و لعاب، جنبش دانشجویی را صرفا پیاده نظام احزاب سیاسی می دانند و در عمل هیچ چیز جز سانسور توهین ها به جنبش های دانشجویی از آن ها دیده نشده است. از مسوولین معتدل! جمهوری اسلامی توقع این نبود که در پی سانسور و فشار بر دانشجویان باشند و حتی هر سال همان مهلت چند دقیقه ای صحبت در یک دیدار سالانه را هم کاهش دهند. هر چند دانشجویان چند صباحی است با ادبیاتی از این دست که به طور مثال حضرت عالی نیز در مصاحبه قبلی تان به کار برده اید آشنایی پیدا کرده اند، اما صراحتا یاد آور می شویم که دامنه مطالبه گری ما دامنه انقلاب اسلامی بوده و دانشجویان هرگز با تشر و توهین برخی مسوولان عافیت طلب و مصلحت اندیش دست از انجام وظیفه خود بر نخواهند داشت.

6- نگاه دانشجوی انقلاب اسلامی تفاوتی عمیق و مبنایی با سایر دانشجویان در سراسر جهان دارد. دانشجوی انقلاب اسلامی مطالبه گری از مسوولین را نه تنها حق بلکه وظیفه خود میداند . با یک نگاه حداقلی برخوردهای قهری با مطالبه گری های عاقلانه و مودبانه و در عین حال انقلابی دانشجویان یک نوع کتمان حق است و دانشجو مختار است که تحت فشار از حق خود کوتاه بیاید یا خیر. اما در نگاه مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه و مسوولیت دینی و انقلابی مطالبه گری چیزی نیست که حتی تحت فشار بتوان از زیر بار آن شانه خالی کرد . حضور در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و مطالبه گری در این حوزه ها در منظومه فکری جنبش دانشجویی یک وظیفه انقلابی است که صد البته حول محور وظیفه اصلی یعنی جهاد علمی تعریف می گردد .

از این رو قاطعانه اعلام می داریم همان طور که در سال های جنگ، دفاع مقدس، فتنه و دیگر عرصه ها جنبش دانشجویی به وظیفه خود عمل کرده و منشا هدایت خود را خط انقلاب و ولایت فقیه دانسته است، امروز نیز همان گونه است و اجازه تعیین تکلیف را به عده قلیلی از مسوولین عافیت طلب- که بخش ناچیزی از بدنه انقلاب هستند اما هستند!- را نخواهد داد.

والعاقبه للمتقین
سایه رهبری مستدام

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

انتهای پیام/