به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسن بیادی؛ عضو شورای شهر تهران با حضور در دانشگاه امام صادق(ع) در مورد موضوع برنامه «از انتخابات 84 تا انتخابات 88»، به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخن خود با اشاره به ائتلاف آبادگران اظهار داشت: ما در سال 81 یک گروهی تشکیل دادیم به نام ائتلاف آبادگران. در حقیقت دوستان به این واقعیت رسیده بودند که باید گردش نخبگی در کشور ایجاد شود؛ چون انگار سند بعضی پست ها برای افراد خاصی زده شده بود. درحالی که باید در نیروها حرکت و تغییر وجود داشته باشد. بر همین عقیده سعی کردیم افرادی ورود پیدا کنند که در دستگاه های اجرایی حضور نداشتند و در حقیقت چهره جدیدی باشند.

بیادی گفت: ما در آن زمان برای تبلیغاتمان روش تبلیغ چهره به چهره را اتخاذ کردیم. خود من ده ها جلسه برگزار کردم. برنامه ائتلاف ما نیز برای اجرا بعد از انتخاب شدن این بود که ما باید مستقیم با مردم صحبت کنیم و اشکالات موجود را از مردم بگیریم. علاوه بر این رویکردمان این بود که باید بیشتر فعالیت هایمان فرهنگی باشد. از اینکه شهردار باید حتماً مهندس عمران باشد سخن اشتباهی است در واقع شهردار باید مدیر باشد، برای مثال شهردار لندن یک هنرپیشه قدیمی بود.

عضو شورای شهر با اشاره به انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار در آن سال گفت: ما شصت نفر را برای شهردار شدن انتخاب کرده بودیم بر روی آنان بحث کردیم اما در این شصت نفر حرفی از آقای احمدی نژاد نبود ولی در آخر و در آن سال ما آقای احمدی نژاد را به عنوان شهردار انتخاب کردیم. هدف ما این بود که با ملاقات های مردمی و گوش کردن به حرف مردم رویکرد شهری عوض شود، چون قبل از ما اصلاً مدیریت شهری مدیریت پاسخگویی نبود مدیریت فرماندهی بود.

وی افزود: وقتی ما خواستیم آقای احمدی نژاد را انتخاب کنیم مخالفت ها شروع شد درحالی که دلیل قانع کننده ای برای اینکه وی را انتخاب نکنیم وجود نداشت. ما برای اینکه احمدی نژاد را انتخاب کنیم نمره 13 به او دادیم در حالی که دیگر افراد نمره ای زیر 10 داشتند. همچنین با رویکردی که شهرداری در آن زمان داشت آقای برادران به آقای خاتمی نامه نوشت که؛ شکایت به شهرداری کاهش یافته است و این نشان می داد که ما به هدفمان در شهرداری نزدیک شدیم. من نمی گویم در شهرداری تخلف نیست هم الان هست و هم در گذشته وجود داشته چون همه چیز دست یک نفر نیست اما آنچه که در کلان مطرح است حرکت مردمی گروه ما بود.

بیادی با اشاره به سیستم حاکم بر بانک ها خاطر نشان کرد: سیستم های حاکم بر بانک های ما برعکس عمل می کنند وقتی افرادی می خواهند خانه بخرند این بانک ها هستند که باید بیایند و شرایطشان را به خریدار بگویند درحالی که در کشور ما افراد باید به دنبال بانک ها بدوند و البته با سودهای کلان وام دریافت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: من در آن دوران به روش ها نقد داشتم نه به افراد در گذشته نقص هایی وجود داشت و روش هایی که به کار گرفته می شد نقد پذیر بود.

بیادی با اشاره به انتخابات 84 تصریح کرد: تا چند روز مانده به انتخابات 84 خیلی از همراهان ما از ما جدا شدند و بعد از اینکه آقای احمدی نژاد در دور دوم رای آورد برگشتند. چند روز بعد هم دیدم که دارند بین خودشان پست تقسیم می کنند. من بعد از ده روز از انتخاب شدن احمدی نژاد از وی جدا شدم. گفتم اگر ما مجلس شورا را رها کنیم تاج زاده و امثال آن مجلس را تصاحب می کنند و شهر را بهم می ریزند.

وی افزود اولین نفری که علیه خار و خاشاک که گفته احمدی نژاد بود انتقاد کرد،من بودم چون خود شما نیز دیدید که همین حرف وضعیت فتنه را بدتر کرد. علاوه بر این من به عزل و نصب های وی نیز انتقادهای جدی داشتم.

بیادی با اشاره به هدفمند کردن یارانه ها ادامه داد: هدفمندی یارانه ها کار خوبی بود اما در اجرا روش آن را تغییر داده اند. الان هم قشر محروم از هدفمندی یارانه ها راضی هستند. ما در این خصوص به آقای احمدی نژاد انتقادات جدی داشتیم، اما تخریبی نبود.

وی افزود: طبق قانون اساسی من باید به کدامین کاندیدا رای بدهم آیا من در انتخاب مصون و آزادم؟ در حالی که اینطور نیست از چهارکاندیدای احتمالی یکی شان که انحرافی است، یکی ساکت فتنه است و دیگران هم به همین صورت. در واقع شورای نگهبان خطا ندارد این دستگاه اجرایی کشور است که افرادی که واردش می شوند خراب می شوند.

عضو شورای شهر در ادامه سخنانش گفت: دو تفکری که در دستگاه اجرایی کشو حاکم است مانند معتزله و اشاعره هستند در آنان امر بین الامرین وجود ندارد.

بیادی افزود: من امیدوارم رئیس جمهور آینده فردی با حیا باشد. قبلاً اعتقاد داشتم روحانی باشد چون در این چند سال در حق روحانیت نیز ظلم شده است. همچنین از مجلس پنجم به بعد ما دیگر مجلس مقتدر نداشتیم. استیضاح کردان نشان داد مجلس ما دینی نبود. متاسفانه همه مسئولین، مسئول تشخیص مصلحت شدند چون در کشور مدیریت یکپارچه وجود ندارد. در کشور ما در هیچ مقوله ای مدیریت یکپارچه وجود ندارد.

وی در ادامه جلسه با پاسخ به این سوال که آیا آقای احمدی نژاد از همان سال 84 چنین خصوصیتی داشت یا در این چند سال تغییر پیدا کرده است؟ گفت: آقای احمدی نژاد خودش عوض نشده است وی سیاست هایش با توجه به شرایط عوض شده است؛ اما شخصیت خود احمدی نژاد تغییر نکرده است. به این هم اشاره کنم که در کنار احمدی نژاد افرادی که وجود دارند پول خرد هستند .

وی افزود اولین خیانتی که به احمدی نژاد شد را مجلس هفتم انجام داد؛ چون مجلس کاملاً زیر دست احمدی نژاد قرار گرفت. یک مجلس قدرتمند است که می تواند دولت قدرتمند داشته باشد و ما امروز مجلس مقتدر نداریم.

حسن بیادی عوض شورای شهر تهران در پایان سخنان خود در جواب به این سوال که پیش بینی وی از جریانات سیاسی فعال حال حاضر چیست؟ گفت: جریانات فعال سیاسی حال حاضر تمامیت خواه هستند ائتلاف 2+ 1 در اصل 2-1 است. و راه را قانون اساسی مشخص کرده اما این حرکات تمامیت خواهانه است. ما در لیست انتخاباتی جبهه آبادگران برای انتخابات شورای شهر با جناح کار نداریم با افراد کار داریم.