در ادامه سلسله نشست های اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام با حضور جناب آقای دکتر صادقی استاد این دانشگاه برگزار شد که خلاصه این برنامه در ذیل می آید:

اقتصاد همواره با سه پدیده مواجه است. اختلال (distortion)، بحران(crisis) و شوک(shock).

اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که اگر با این سه پدیده مواجه شد بتواند شرایط را به حالت قبل برگرداند. اصطلاحا دارای Back up است. در یک مثال ساده اگر نیروگاه برق دچار مشکل شود با وجود یک اقتصاد مقاوم باید بتوان برای تامین برق یک منبع جایگزین داشته باشیم (Back up).

در اهمیت و جایگاه بخش نفت و انرژی در اقتصاد میتوان گفت که این بخش در اقتصاد:

1)تامین کننده ی نهادهای اقتصادی از حیث مالی

2)به عنوان کالای مصرفی در خانوارها

3)بخش عظیمی از درآمد ارزی دولت را تشکیل می¬دهد. نقش اقتصاد مقاومتی زمانی مشخص می¬شود که این بخش با یک (مثلا) شوک مواجه شود.

یکی از نشانه های (و اهداف) اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی آن به بخش نفت و انرژی است. اقتصاد بدون نفت نیز یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی است. در کشور ما که دشمن دقیقا بخش نفت را با زرنگی تمام هدف گرفته است وظیفه اقتصاد مقاومتی این است که شکننده (vulnerable) و ضربه پذیر نباشد.

برای رسیدن به این مقصود راهکارهایی وجود دارد:

1) تحویل دادن بخش نفت و انرژی به بخش خصوصی.

2) ایجاد نو آوری در فروش و پرهیز از خام فروشی نفت و روی آوردن به فروش فرآورده های نفتی و یا فرآورده های پتروشیمی.

3) یافتن مشتریان راهبردی یعنی مشتریانی که می¬دانیم در درازمدت مشتری ما هستند.

4) تبدیل انرژی هایی که در فروش آنها مشکل داریم به انرژی هایی که قابل فروش و صادر کردن هستند. مثلا تبدیل گاز به برق و فروش برق به جای گاز

5)ایجاد یک شبکه ی برقی بزرگ در خاورمیانه که هر کشوری میزان مازاد تولید برق خود را روی شبکه قرار دهد و میزان مورد نیاز خود را از شبکه بگیرد.

به طور کلی راهبرد کوتاه مدت برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از بخش نفت و انرژی است و راهبرد بلند مدت آن قطع ارتباط با وابستگی به نفت است. از مهمترین کارهایی که باید انجام شود رشد بهره وری است. متاسفانه ما در کشورمان بالاترین شدت انرژی دنیا را داریم، یعنی میانگین مصرف انرژی

والسلام