گزارش نشست اکران و نقد فیلم تحسین شده ی شیار 143 در دانشگاه امام صادق علیه السام
حرکت بر خلاف جریان آب
به گزارش بسیجی سو ، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام شنبه شب، دهم اسفند ماه در دانشگاه امام صادق علیه السلام فیلمی اکران شد که در یک جمله می توان گفت فیلمی بر خلاف جریان آب بود. فیلم شیار143 با حضور کارگردان و تهیه کنندگان فیلم و با حضور خانواده شهیدان افشار و علی¬محمدی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام اکران شد. همچنین از مادر شهید افشاری و عوامل این فیلم تقدیر به عمل آمد.
هنوز نیم ساعت به زمان اکران فیلم باقی بود ولی سالن همایش دیگر جایی نداشت. راس ساعت هفت و سی دقیقه شنبه شب اکران فیلم آغاز شد و چشم های دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق علیه السلام نظاره گر فیلمی شد که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از منظر تماشاگران در جشنواره فیلم فجر بود؛ شیار 143.
پس از نمایش فیلم از مادر شهید افشار دعوت شد تا با بیان خاطراتی از فرزند شهیدش حضار را به فیض برسانند. شهید افشار، شهیدی است که هفته گذشته پس از بیست سال پیکرش در آغوش مادرش قرار گرفت. ایشان ضمن بیان ویژگی های فرزند خود شیار 143 را داستان زندگی خود دانستند و از دست اندرکاران این فیلم تشکر نمودند و برای آنان آرزوی موفقیت کردند.
سپس به دست مادر شهید افشاری از خانم نرگس آبیار و تهیه کنندگان این فیلم تقدیر به عمل آمد.

همچنین با حضور جناب آقای سالاری؛ منتقد سینما برنامه نقد بررسی این فیلم برگزار شد.
در ابتدا خانم آبیار صحبت هایی را پیرامون این فیلم بیان داشتند. ایشان این موضوعات را که در فیلم های ژانر دفاع مقدس پرداخته شده است نزد مردم محبوب دانسته و گرایش به شیار143 را دلیلی بر این مدعا دانستند.
آقای ابوذر پورمحمدی؛ یکی از تهیه کنندگان این فیلم که از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام است نیز ضمن بیان برخی مشکلات در فرآیند تولید فیلم از جمله برای ثبت پروانه ساخت، این موارد را بی اهمیت دانست و به بیان توصیه هایی قرآنی خطاب به جوانان پرداخت و دانشجویان را به توکل بر خدا در فعالیت هایشان دعوت کرد.
او درباره این امر که برخی می گویند که جامعه به خنده و طنز احتیاج دارد گفت فطرت انسان به این شکل است که با گریه حال ما خوب می شود. مثلا همین فیلم شیار143 و یا روضه امام حسین علیه السلام که بعد از گریه انسان حالش خوب می شود.
آقای سالاری بیان داشتند: این برهه را فرصت مناسبی برای نقد این فیلم نمی دانم از این جهت که این فیلم به قدری زیباست که فعلا سرمست آن هستیم. اما ایشان لازم دانستند که نکاتی را پیرامون این فیلم به عوامل این فیلم گوشزد کنند و افزودند: این نکات را بیان می کنم چون بیان نکردن این ملاحظات به نوعی بی مسئولیتی است و سبب می شود این فیلم نتواند اشکالات خود را بشناسد و پیشرفت کند. سالاری در پاسخ به سوال دیگری که در مورد بی مهری ابتدایی هیئت انتخاب جشنواره فجر با فیلم شیار 143 انجام گرفت، افزود: حرکت بر خلاف جریان آب هزینه های خودش را دارد. این ژانر و این سوژه ها در سینمای ما متاسفانه غیر عادی است و متأسفانه سوژه های انقلابی از این دست اصلا دیده نمی شوند و البته عده ای هم نمی خواهند بگذارند که دیده شود.
دیگر تهیه کننده این فیلم؛ آقای محمدحسین قاسمی ابتدا از بیان صحبت خودداری کرد و افزود که از هرکسی اگر انتقاد کنم مرا ضد انقلاب می خوانند. او اضافه کرد که مدیر فرهنگی با شعر مولانا و حافظ خواندن مدیر فرهنگی نمی‌شود. او ضمن انتقاد از مدیران فرهنگی و سینمایی عدم توجه به نیروهای جوان را از مشکلات امروز دانست و گفت که ما باید پوست بندازیم و مار هم این را می داند. ایشان همچنین از وزیر سابق ارشاد تشکر کرد و انتقاداتی به رؤسای سازمان سینمایی دولت قبلی و فعلی بیان داشت.
در پایان نیز خانم آبیار از کسانی که این اثر نزد آن ها چشم گیر بوده است دعوت کرد تا در هنگام اکران عمومی نیز مبلغ این اثر باشند.
گزارش تصویری این نشست در ادامه قرار دارد .