به گزارش گروه دانشگاه بسیجی سو ( بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام )، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق(ع)، علم و صنعت، تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، خواجه نصیر درباره انتصابات وزارت علوم‎ بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

” پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات 24 خرداد و انتخاب وی به ریاست جمهوری، سیر تغییرات در کابینه و وزارت‌خانه‌های مختلف رخ داد که این تغییرات در وزارت علوم از جهات مختلف برای دانشگاهیان و دلسوزان انقلاب، اهمیت ویژه‌ای دارد.

سرآغاز تغییرات در وزرات علوم با معرفی دکتر میلی‌منفرد کلید خورد که با رأی مخالف نمایندگان مواجه شد و پس از آن نیز سرپرستی دکتر توفیقی تا زمان معرفی کاندیدای جدید وزارت، به معرفی ایشان ختم نشد و رئیس‌جمهور، دکتر فرجی‌دانا را برای تصدی این پست معرفی کرد که با رأی موافق مجلس مواجه شد.

پس از تصدی این پست توسط دکتر فرجی‌دانا، وی به دو تن از چهره‌های نام‌برده که مورد موافقت مجلس برای تصدی وزارت علوم نبودند، پست‌های کلیدی در وزارت‌خانه داد که با اعتراض جدی نمایندگان مواجه شد و شائبه حضور جریانی را که در دوران تصدی‌گری خود بر وزارت علوم، چهره درخشانی در حوزه فضای علمی در دانشگاه‌ها به جای نگذاشته بودند، در تیم جدید مدیریتی وزارت علوم ایجاد کرد.

انتصاب افراد مورد اعتراض و عدم احراز صلاحیت شده مجلس به سمت‌های مهم در وزارت علوم، در حکم بی‌احترامی به رأی نمایندگان مجلس بوده است که با اعتراض جدی نمایندگان مواجه شد و در این بین حرف‌هایی نیز مبنی بر استعلام از وزارت اطلاعات بر سر تأیید یا عدم تأیید این افراد شنیده شد که نگرانی دلسوزان آینده دانشگاه‌ها را چندین برابر کرد.

پس از این تحرکات در مجموعه مدیریتی وزارت علوم، تشکیل هیئت‌هایی 3 نفره برای بازدید از دانشگاه‌ها و بررسی روند حرکتی آن‌ها این نگرانی را دوچندان کرد و در نوع خود حرکتی بدیع بود که در وهله اول، آرامش را از فضای دانشگاه‌ها سلب کرد و فضای علمی دانشگاه‌های کشور دچار حاشیه‌هایی شد.

مواردی نظیر وظیفه اصلی این هیئت‌ها، اعتبار آن‌ها، جوی که در دانشگاه‌ها از قبل حضور آن‌ها به راه افتاده و مواردی دیگر که در این وجیزه نمی‌گنجد، متأسفانه آن‌گونه که باید شفاف نشده است و در عمل، این حاشیه بود که به فضای دانشگاه‌ها ورود پیدا کرد و هنوز هم این موارد باقی و البته بی‌جواب است و لازم است به طور جدی به آن‌ها پرداخته شود.

بحث دیگری که مطرح است، مشخص شدن ملاک‌های وزارت علوم برای تغییر روسای دانشگاه‌ها است که بر چه اساسی این تغییرات صورت می‌گیرد و اینکه آیا مباحث علمی و پیشرفت فضای پژوهشی – آموزشی در دانشگاه‌ها، جزو ملاک‌های ولو حداقلی برای این تغییرات است یا اینکه صرفاً مسائل سیاسی و بازی احزاب سیاسی در دانشگاه‌ها، زمینه ساز این تغییرات و تغییرات احتمالی آینده است؟ متأسفانه این‌ها مواردی است که تاکنون بی‌جواب مانده و پاسخی درخور، دریافت نکرده است.

موضوع دیگر، بازگشت اساتید اخراجی و دانشجویان ستاره‌دار، مشروطی و زندانیان فتنه به دانشگاه‌ها است که با روندی که وزارت علوم پیش گرفته‌ کسانی بر طبل بازگشت به دانشگاه‌ها می‌کوبند که از بین اساتید، اصولاً به دلیل مسائل علمی و عدم پیشرفت در این حوزه از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و از بین دانشجویان نیز، یا سوابق علمی نه چندان جالبی در پرونده داشتند که مطابق قانون باید اخراج شوند و یا این‌که پادوی احزاب سیاسی بودند و یا ارتباطشان با دشمنان این مرزوبوم و منافقین محرز شده و به این سبب از دانشگاه اخراج شدند.

پس مشخص نیست وزارت علوم را چه شده است که بی‌محابا و بدون تدبیر، اقدام به بازگشت این جریانات و افراد به دانشگاه‌ها می‌کند و در این بین قانون را ملاک عمل خود قرار نمی‌دهد؟

فرجی‌دانا بحثی را پیرامون زدن حرف اول و آخر در دانشگاه‌ها توسط اساتید مطرح کرد و خاطر نشان ساخت نباید از این امر بهراسیم. اما متأسفانه هراسی از این حرف در دل ما به راه افتاده است که در پی جواب آن هستیم و نمی‌توانیم به این جواب گنگ بسنده کنیم. آیا این امر منجر به ایجاد یک باند بسته قدرت در دانشگاه‌ها نمی‌شود؟ پیش‌بینی‌هایی برای جلوگیری از این کار صورت پذیرفته است و یا این‌که منظور ایشان از نهراسیدن همین تشکیل باندهای قدرت بوده است؟

مجموعه مباحث بالا و مواردی که در مسیر اجرای سیاست‌های تیم جدید وزارت علوم در همین ترم اخیر در دانشگاه‌های کشور اجرا شده، جولان غوغاسالاران سیاست‌باز را در دانشگاه سبب شده است که لازم است مجلس همانند وزارت علوم، هیئتی چند نفره را برای رصد فضای دانشگاه‌ها و مقایسه آن با فضای ایجاد شده پس از فتنه سیاه 88 و آرامش دانشگاه‌ها به این مراکز گسیل دارد تا روند اجرایی شدن سیاست‌های این دوستان را مشاهده کند.

لازم است تا مشخص شود هنگامی‌که تمام سیاست‌های این دوستان در دانشگاه‌ها اجرا نشده است، برخی از پادوهای احزاب که دنبال برهم زدن آرامش دانشگاه‌ها هستند، اینگونه مجال خودنمایی یافته‌اند با اجرای تمام سیاست‌های وی چه فضایی بر دانشگاه‌ها حکمرانی خواهد کرد؟

مسائل مشکوک دیگری نیز در چند ماه اخیر در دانشگاه‌ها رخ داده که از شرح آن خودداری می‌کنیم ولی به عنوان مثال لازم است به عدم پرتاب ماهواره‌های آماده پرتاب دانشگاه‌های صنعتی شریف و علم و صنعت با وجود تغییر نام یکی از آنها به تدبیر از نام اصلی‌شان، اشاره کرد که هیچ پاسخ درخوری نیافته و شاید به انتظار تغییر روسای این دانشگاه‌ها برگردد.

به هر تقدیر اگر به مسائل بالا توجه نشود و سیاست وزارت علوم برای کنترل و مدیریت فضای دانشگاه‌ها اصلاح نشود قطعاً صدمه‌ای جدی متوجه فضای علمی و رشد این مهم در دانشگاه‌ها خواهد شد و یقیناً دانشگاه‌ها را از مسیر اصلی خود دور خواهد کرد که لازم است به صورت جدی و برای اصلاح این سیاست‌های غلط، اقدامی درخور توجه صورت گیرد.”