در حاشیه اکران فیلم تنهای تنهای تنها در دانشگاه امام صادق

فریدون عباسی: اگر سعید جلیلی در مذاکرات آلماتی 2 تنها یک دهم از امتیازات ژنو را به آنان می‌داد الان رئیس‌جمهور بود.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از سال 74 به بنده خبر دادند که امکان ترور شدن بنده وجود دارد. به همین خاطر منزلمان را عوض کردیم. دوباره در سال 78 نیز به خاطر مسائل امنیتی مجبور به تغییر منزل شدیم و در سال 88 مشاهده کردیم که دشمن به خاطر شرایط انتخابات سراغ شهید علی‌محمدی رفت و ایشان را ترور کرد و بعد نیز در سال 89 به سراغ بنده آمدند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود با انتقاد از رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از اینکه رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی دوباره تاکید کردند که علاوه بر چرخش سانتریفیوژها باید زندگی مردم نیز بچرخد نقد داریم. ما هم معتقدیم باید زندگی مردم بچرخد و همچنین چرخه سانتریفیوژها نیز به فعالیت خود ادامه دهد اما باید بداند که غربی‌ها می‌خواهند نوع چرخش سانتریفیوژهای ما را مشخص کنند و این موضوع را سعید جلیلی می‌دانست.

وی افزود: رئیس‌جمهور مطرح نکردند که سانتریفیوژهای هسته‌ای ما باید خالی بچرخد یا پر؟

عباسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آیا تحریم‌ها به خاطر سانتریفیوژها است و یا به انکار هولوکاست بستگی دارد و یا دشمنی‌های آمریکا با ما علت‌های دیگری دارد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه جریانی در داخل ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ را تعطیل کردند، گفت: بهانه این افراد این بود که نسل جدید ماشین‌آلات در راه است. این اتفاقات در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و افرادی مانند شهید احمدی روشن‌ها از کار برکنار شدند و به جای آنان افرادی سر کار آمدند که ویزای آمریکا داشتند.

عباسی با اشاره به خرابکاری دشمن در صنایع هسته‌ای کشور نیز گفت: دشمن از 5 سال گذشته خرابکاری در صنعت هسته‌ای ما را شروع کرده است و حال نبوغ دانشمندان هسته‌ای باعث عدم موفقیت آنان می‌شد البته ما شاهد بودیم که بازرسان آژانس به ایران می‌آمدند تا ببینند کارها برای خرابکاری خوب پیش می‌رود یا خیر.

فریدون عباسی با تاکید بر اینکه همه تحریم‌ها به مسئله هسته‌ای بستگی ندارد، گفت: جریانی در داخل کشور وجود دارد که نمی‌خواهد صنعت هسته‌ای ما پیشرفت کند و همچنین غربی‌ها نیز متوجه بومی شدن تکنولوژی هسته‌ای ما شده‌اند و می‌خواهند از طرق دیگر مانع پیشرفت ما شوند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با انتقاد از نحوه برخورد دولت کنونی با وی گفت: مسئولان جدید کاری با بنده ندارند و تحریم و ترور بنده را فراموش کرده‌اند و راحت افراد را حذف می‌کنند. آنچه که باعث تاسف است این است که این افراد ارزشی برای امثال بنده در موضوعات هسته‌ای و مذاکرات نمی‌گذارند.

فریدون عباسی در ادامه اظهار داشت: آژانس کمتر از 10 سال شفافیت فعالیت هسته‌ای ما را اعلام نخواهد کرد مگر ما در مذاکرات با گروه 5+1 دست برتری داشته باشیم تا این گروه به آژانس بگوید مسئله هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد.

عباسی با تاکید بر اینکه غرب ماده و صنعت هسته‌ای ما را هدف قرار داده است، گفت: عده‌ای در داخل نیز اجازه تولید سوخت هسته‌ای را نمی‌دادند. آدم‌هایی را بر سر کار آورده بودند که جلوی تولید سوخت هسته‌ای را بگیرند. بنده معتقدم اگر یک فرد غلط در سازمان انرژی اتمی حضور داشته باشد کل مسیر منحرف خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین جریانی در داخل وجود داشت که نمی‌گذاشت مسئله هسته‌ای در دولت گذشته حل شود و البته غرب نیز منتظر انتخابات ایران بود به همین خاطر به دنبال حل مسئله‌ هسته‌ای نبود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: به خاطر بحران اقتصادی احتمال انشعاب اروپا از آمریکا وجود داشت اما با این توافق ما آن دو را به هم پیوند دادیم و شاید کمی عجله کردیم.

عباسی با تاکید بر اینکه ما باید راه جایگزینی برای رفع تحریم‌ها داشته باشیم، گفت: مردم نباید فکر کنند تنها راه رفع تحریم‌ها مذاکره است البته دانشجویان و نخبگان ما باید راه جایگزین را بیان کنند.

فریدون عباسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چرا مسئولان فعلی می‌خواهند قهرمان‌پروری کنند؟ اگر سعید جلیلی در مذاکرات آلماتی 2 تنها یک دهم از امتیازات ژنو را به آنان می‌داد الان رئیس‌جمهو بود.

بذرپاش: طبق توافق ژنو در ۶ ماه آینده دست برتری در مذاکرات هسته‌ای نخواهیم داشت

مهرداد بذر‌پاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون مسائل هسته‌ای و همچنین قرارداد ژنو گفت: ما باید بدانیم که دولت عوض شده است و شرایط عمومی نیز تحت‌تاثیر دولت تغییر خواهد کرد. دولت کنونی توانست با شعارهای خود در زمان انتخابات جامعه را شرطی کند و توانست رای بیاورد و رئیس‌جمهور نیز ناگزیر است در همین مسیری که در قالب شعارها مطرح کرد، حرکت کند.

وی گفت: درست است که بخشی از مشکلات جامعه ما ناشی از تحریم است اما مسئولان فعلی 20 درصد از مشکلات فعلی کشور را به تحریم‌ها نسبت می‌دادند. حال چه شده است تنها مشکل کشور را تحریم‌ می‌دانند.

وی افزود: آیا انکار هولوکاست و کاغذ‌پاره خواندن تحریم‌ها علت اصلی تحریم‌ها بوده است و یا مشکلات تاریخی‌ که ما با آمریکا داریم؟

بذرپاش علت اصلی تحریم‌ها را فتنه سال 88 خواند و گفت: ما می‌گوییم سران فتنه در سال 88 با اقداماتی که انجام دادند دشمن را امیدوار کرده‌اند و این باعث شد آنان تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون توافق ژنو نیز گفت: توافق ژنو را برنامه اجرایی نامگذاری کردند تا به تصویب‌‌نامه مجلس نیاز نداشته باشند.

وی افزود: ما در ابتدا پیرامون توافق ژنو سوالاتی داشتیم اما طرف مقابل به ما انگ افراطی می‌زد. مگر سوال‌ در مورد توافق ژنو افراطی‌گری است که البته در ادامه آنان طرح سوال را پذیرفتند.

بذرپاش پیرامون سوالات نماینده وزیر امور خارجه نیز گفت: اولین سوال ما پیرامون بحث حق غنی‌سازی بود که در این توافقنامه ذکر نشده بود و طرف مقابل نیز ادعا می‌کرد این حق را به ایران نداده است. حال جوابی که مسئولان داده‌اند به این صورت بود که طبق بند 4 NPT جمهوری اسلامی این حق را دارد.

وی افزود: ما باید بدانیم که دعوای اصلی نیز سر همین مسئله است چرا که ما از گذشته عضو NPT بوده‌ایم و بر اساس آن حق غنی‌سازی داشته‌ایم پس چه لزومی به مذاکرات ژنو داشته‌ایم. البته بهانه دیگری که مسئولان می‌آورند این است که آمریکا به خاطر لابی صهیونیست حق غنی‌سازی ما را که پذیرفته‌اند، بیان نمی‌کنند.

وی پیرامون سوال دیگر نمایندگان از وزیر امور خارجه نیز گفت: سوال دیگر ما از مسئولان امر این بود که آیا داده‌ها و ستانده‌های توافق ژنو به هم می‌خورد یا خیر؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید بدانیم که هنوز تحریم‌های نفتی و بانکی برداشته نشده است و حال که ما همه چیزمان را داده‌ایم در 6 ماه آینده می‌خواهیم چه چیزی را عرضه کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود و مسئولان بدانند که آمریکایی‌ها در 6 ماه آینده موارد جدیدی را بر روی میز مذاکره خواهند گذاشت.

بذر‌پاش پیرامون آنچه که غربی‌ها در مذاکرات آینده دنبال می‌کنند، گفت: غرب در مذاکرات هسته‌ای مسائل دیگری را نیز وسط می‌کشد. آنان امنیت هم‌پیمانانشان در منطقه از جمله عربستان و شیخ‌نشینان خلیج فارس و همچنین مسئله حقوق بشر در ایران را نیز وسط خواهند کشید حال ما در 6 ماه آینده در مقابل این مطالبات چه چیزی برای عرضه داریم؟

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در حد توقع پیرامون مذاکرات هسته‌ای اقدام نکرده است، گفت: البته مجلس طرح سوال از وزیر خارجه را دنبال کرد و چندین بار نیز وزیر امور خارجه دعوت شدند اما از دادن اطلاعات دریغ کردند و ادعا می‌کردند که این موضوعات در شورای عالی امنیت ملی بسته شده و مقام معظم رهبری نیز در جریان است.

بذر‌پاش در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این در حالی است که در مذاکرات ژنو 70 خبرنگار ایرانی حضور داشتند اما هیچ کدام از مفاد قرارداد مطلع نشدند در حالی که خبرگزاری رویترز دو روز قبل بندهای قرارداد را منتشر می‌کرد.

وی اختلاف اصلی مجلس و دولت را در مذاکرات هسته‌ای این‌چنین عنوان کرد: اختلاف اینجاست که توافق ژنو مخالف قانون صیانت از حقوق هسته‌ای است که در مجلس تصویب شده است و ما مدعی هستیم در این مورد قانون رعایت نشده است.

بذر‌پاش ادامه داد: البته در آلماتی 2 ما پیشنهادات بهتری داشتیم اما از آنجایی که انتخابات نزدیک بود غربی‌ها زیر قرارداد زدند و اما حال با توافق ژنو بازرسان آژانس انرژی اتمی هرجایی از کشور ایران را می‌توانند بازرسی کنند و این قرارداد باعث می‌شود که ما در 6 ماه آینده چیزی برای عرضه نداشته باشیم.

وی با اشاره به گزارش آمانو پیرامون فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز گفت: آمانو در گزارش اخیرش اعلام کرده است که از چند وقت پیش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تعطیل شده است. حال اگر این موضوع را ما بیان می‌کردیم انگ افراطی می‌زدند.

مهرداد بذرپاش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در مذاکرات آینده طرف مقابل باید از چه چیز ما حساب ببرد، گفت: اوباما در سخنرانی چند روز گذشته خود گفته است که به توقف و عقبگرد برنامه هسته‌ای ایران رسید‌ه‌اند و در 6 ماه آینده به دنبال برچیدن آن هستند.

وی همچنین در ادامه با انتقاد از رئیس‌جمهور اظهار داشت: وقتی رئیس‌جمهور در آستانه مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کند که خزانه خالی است ما نباید از او سوال کنیم که در این زمان چه جای بیان این مسئله بود. البته این را هم می‌دانیم که خزانه اصلا خالی نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف غربی از مواد و تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی حساب می‌برد، گفت: حال ما با این توافق هر دوی آن را دادیم و در حقیقت دست برتر ما از بین رفت. حال در مرحله بعد جز نطنز و غنی‌سازی 5/3 درصد چیز دیگری برای معامله نداریم. غرب نیز اعلام می‌کند که در 6 ماه آینده چیزی به ایران نخواهد داد.

بذر‌پاش با انتقاد از سخنان وزیر امور خارجه گفت: چرا عده‌ای بیان می‌کنند که آمریکا با یک سلاح خود تمام تجهیزات نظامی ما را منهدم می‌کند؟ مجلس در کنار این اظهار‌نظر ساده عبور نخواهد کرد. ما این موضوع را در کنار «آمریکا کدخدای دنیا است» که رئیس‌جمهور مطرح کرد می‌گذاریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود پیرامون تاثیر فتنه 88 در افزایش تحریم‌ها گفت: سولانا نماینده اتحادیه اروپا در سال 87 طرح فریز تو فریز را عنوان کرد که دو طرف کار را در همین‌جا متوقف کنند و بعد ما شاهدیم که در سال 87 سران فتنه آن اتفاقات را به وجود آوردند که باعث شد اوباما که عقب‌نشینی کرده بود بگوید ما با ایران به هیچ تفاهمی نخواهیم رسید.

وی افزود: بعد از آن غربی‌ها مدعی شدند که حکومت ایران پشتوانه مردمی ندارد و ما باید فشارها و تحریم‌ها را بیشتر کنیم و تحریم اصلی که قطعنامه 1920بود در سال 88 صادر شد.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا دولت راستگویان درباره دروغ بزرگ تقلب موضع نمی‌گیرد، گفت: بخش اصلی تحریم‌ها به خاطر همان فتنه 88 است و دلیل تضعیف ایران که دولتمردان کنونی مدعی آن هستند به خاطر فتنه‌گری سران فتنه بوده است.

مهرداد بذرپاش در ادامه خاطرنشان کرد: جلسه غربی در حال حاضر با یک ایران مستاصل شده پای میز مذاکره می‌نشیند و همواره تاکید می‌کند که ایران چاره‌ای جز تفاهم با ما را ندارد.

مهرداد بذرپاش در ادامه سخنان خود در دانشگاه امام صادق گفت: وظیفه ما حمایت از شهدای هسته‌ای است و قطعا اگر کم کاری کنیم باید جواب فرزندان شهدا را و جواب علیرضا و آرمیتا را بدهیم.

مادر شهید احمدی روشن: مسئولان در موضوعات هسته ای کاری نکنند که در برابر آیندگان سر شکسته شوند.

مادر شهید مصطفی احمدی روشن با حضور در دانشگاه امام صادق(ع) با گله‌مندی از مسئولان امر در خصوص برکنار کردن دوستان مصطفای شهید در سازمان انرژی اتمی گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که انگار همه چیز رنگ باخته است که البته امیدواریم اینطور نباشد.

وی ادامه داد: ما از سال 1342 تا به امروز شهدای بسیاری را برای پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن داده‌ایم. ما این شهیدان را برای سرافرازی ایران عزیز داده‌ایم.

مادر شهید احمدی روشن خاطرنشان کرد: اگر امروز کوتاهی صورت گیرد تنها حق شهدای هسته‌ای پایمال نشده است بلکه خون تمام شهیدانی که برای انقلاب و تداوم آن جان داده‌اند پایمال شده است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم همه دولتمردان ما و کسانی که در حال حاضر سرنوشت این ملت به دست آنان است از حقوق ملت عقب‌نشینی نکنند البته ما به دولت و کسانی که به این افراد رای داده‌اند احترام می‌گذاریم چرا که معتقدیم پشتیبانی از دولت پشتیبانی از نظام است.

مادر شهید مصطفی احمدی روشن در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان در مذاکرات و در امضای قرارداد‌ها خدا را در نظر بگیرند و به خاطر رضای خدا حقوق این ملت پایمال نشود.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران به آمریکا اعتماد ندارد، گفت: ما هیچگاه حسن نیت آمریکا را ندیده‌ایم و هیچگاه نمی‌توانیم به این کشور اعتماد کنیم. به کشوری که هنوز نمایندگان ما جلسه ژنو را ترک نکردند نقض سخن می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در حال حاضر دست‌اندرکار هستند و مسئولیتی دارند در موضوع هسته‌ای کاری نکنند که در برابر آیندگان سرشکسته شوند.

در این مراسم از خانواده ی شهید احمدی روشن تقدیر به عمل آمد.

همسر شهید احمدی روشن: امیدواریم در توافق ژنو چیز با ارزشی را کسب کرده باشیم

همسر شهید مصطفی احمدی‌روشن با حضور در دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: بعد از توافقات ژنو سخن همه مردم ایران این بود که در قبال این همه امتیازی که دادیم چه چیز باارزشی را به دست آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: در این برهه از زمان وظیفه ما این است که همه سلایق را کنار بگذاریم و با هم متحد شویم چرا که مقام معظم رهبری بیش از گذشته به اتحاد و همبستگی ما نیاز دارد. ما باید گوش به فرمان ایشان باشیم.

وی با بیان خاطره‌ای از شهید احمدی‌روشن خاطرنشان کرد: مصطفای شهید در سال 83 به این نتیجه رسیده بود که کشور در انرژی هسته‌ای احساس نیاز خواهد کرد به همین خاطر در همین وادی قدم گذاشت و مصطفای شهید وظیفه خود می دانست که با پیشرفت در موضوع هسته‌ای مقام معظم رهبری را خشنود کند.

در این مراسم از همسر و مادر شهید احمدی روشن تقدیر به عمل آمد.