به‌گزارش بسیجی سو،‌بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام سرلشکر محمدعلی جعفری که عصر امروز سه‌شنبه در مراسم انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی در دانشگاه امام صادق (ع) سخنرانی می‌کرد، اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در یک جلسه دانشجویی را نادرست دانست.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهار نظر دولت‌مردان در دانشگاه‌ها در خصوص اینکه توان نظامی ایران با دو بمب آمریکا مختل شدنی است، گفت: اصلاً اینطور نیست و ایشان تجربه و تخصص نظامی نداشته‌اند.

وی بدون ذکر نام ظریف، خاطرنشان کرد: او را یک دیپلمات مجرّب و صاحب‌نظر می‌دانیم اما در عرصه نظامی تجربه ندارد که این حرف را زده است.

سرلشکر جعفری در تبیین سخنانش به طرح سؤالی پرداخت و پرسید: به عنوان مثال اسرائیل نامرد منحوس چقدر بمب به جنوب لبنان فرستاد، اما مگر حزب‌الله از بین رفت؟

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: اگر امروز دشمن به خیال خودش بخواهد کاری کند و با سورتی‌های زیاد پرواز هزاران بمب به ما بزند، شاید 10 تا 20 درصد توان موشکی سپاه از بین برود؛ ضمن اینکه توان نظامی سپاه فقط تبادل موشکی نیست بلکه این یک توان استراتژیک نظام است.

سرلشکر جعفری همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر غرب از سپاه بخواهد برد موشک‌هایش را کاهش دهد، آیا این را قبول می‌کنید؟ پاسخ داد: هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه “موشک‌های ما به اسرائیل می‌رسد”، گفت: هم‌اکنون نیز توان افزایش برد موشک‌‌ها را داریم اما فعلا به‌دستور مقام معظم رهبری، برد موشک‌هایمان را به 2 هزار کیلومتر محدود کردیم.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به طرح ادعای ورود سپاه به عرصه سیاست، اظهار داشت: مهم‌ترین عرصه تهدید علیه انقلاب اسلامی که سپاه وظیفه دارد از دستاوردهای انقلاب حفاظت کند، عرصه‌های سیاسی است و سپاه نمی‌تواند در برابر آن ساکت بنشیند.

جعفری تأکید کرد: آنها که حرکت سیاسی سپاه را مقابل کار خود می‌دانند فضاسازی می‌کنند که سپاه نظامی است و نباید وارد سیاست شود و حرف‌های امام را به رخ ما می‌کشند؛ البته ما خیلی کاری به آنها نداریم و به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

وی در خصوص کاهش بودجه سپاه و بسیج نیز اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته تا مقداری کاهش بودجه سپاه برطرف شد؛ البته بودجه بسیج مقداری کاهش پیدا کرده که ما بخشی از آن را واقعیت‌های بودجه‌ای می‌دانیم و بدبین نیستیم.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه آیا ایران می‌تواند جلوی حمله اتمی دشمن را بگیرد، گفت: جلوی حمله اتمی را نمی‌شود گرفت البته آنها هم این غلط را نمی‌کنند؛ چون توانمندی‌هایی که در ایران و بسیاری از نقاط جهان برای پاسخ دادن به هر گونه اقدام نظامی امنیتی و دفاعی علیه ایران وجود دارد، بسیار زیاد و بازدارنده است و تهدید اتمی یک تهدید مسخره است.

سرلشکر جعفری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر حضور سپاه در سوریه، گفت: ما هرکاری که بتوانیم و لازم باشد برای حفظ سوریه انجام می‌دهیم؛ چون سوریه خط مقدم انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: قبلاً هم اعلام کردیم که ما نیروی متخصص برای انتقال تجربه و آموزش در سوریه داریم که کار مستشاری انجام می‌دهند و علنی هم است؛ گویا یک نظام رسمی از ما درخواست کرده است.

جعفری در ادامه، در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حضور سپاه در اقتصاد کشور اظهار داشت: سپاه نقش بسیار کمی در اقتصاد دارد و بیشتر در حوزه سازندگی حضور داریم.

فرمانده کل سپاه متذکر شد: البته به دولت جدید هم که کمی از این ابهامات داشت، گفتیم که هر پروژه‌ای که فکر می‌کنید فرد دیگر یا بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد با وجود اینکه ما قرارداد هم بسته باشیم به بخش خصوصی بدهید و از این به بعد هم قرارداد نبندید اما همه می‌دانند که سپاه با کمترین هزینه بیشترین خدمات را در حوزه سازندگی انجام می‌دهد.

جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به مذاکرات تهدیدات استکبار علیه ایران تعدیل می‌شود یا خیر؟، گفت: اگر کسی چنین خیالی کند، خوش‌خیالی کرده و این یک خیال خام است.

وی تأکید کرد: شعارها و اصول انقلاب اسلامی در مقابله با نظام استکبار است و آنها هم انقلاب اسلامی را دشمن خود می‌دانند و این حل نمی‌شود مگر اینکه ماهیت آمریکایی‌ها عوض شود.

فرمانده کل سپاه با اشاره به مذاکرات 1+5 اظهار داشت: موضوع هسته‌ای یک بهانه است و آنچه که در دور اول مذاکرات دادیم حداکثری و آنچه گرفتیم حداقلی بود؛ البته مهم برای ما آینده است و تاکنون از خطوط قرمز نظام رد نشده‌اند.

جعفری ادامه داد: این مذاکرات دو نتیجه دارد یا کاهش تحریم‌ها به نتیجه می‌رسد یا اینکه اگر بیشتر از این فشار بیاورند تا ایران از خط قرمز عبور کند، برمی‌گردیم به مرحله اول راه سومی ندارد.

وی در همین راستا تأکید کرد: در هر حال تهدیدات برداشته نمی‌شود و الآن هم وجود دارد و مشکلات ما با دشمن سر جایش است.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برخی سازمان‌ها با گذشت زمان دچار غفلت نسبت به فلسفه وجودی و وظایف‌شان می‌شوند که اگر این موضوع در بسیج و سپاه رخ دهد، بسیار خسارت‌بار خواهد بود.

وی افزود: دغدغه مشترک سپاه و بسیج موضوع انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن و حرکت در جهت آینده است.

سرلشکر جعفری ادامه داد: این انقلاب اسلامی که امروز در کشور ما در بستر نظام جمهوری اسلامی در حال رشد و پیشرفت است، حاصل مجاهدت‌ها و تلاش‌های 1400 ساله ائمه معصومین و اولیای بزرگ الهی و مجاهدین راستین راه اسلام چه در صحنه‌های علمی و دینی و چه در صحنه‌های اجتماعی است.

فرمانده کل سپاه گفت: امروز انقلاب اسلامی به برکت خون شهیدان و مجاهدت‌های اولیاءالله و زحمت‌های امام راحل به دست ما رسیده و دستاوردهای بسیار بزرگ و بی‌نظیری داشته که یکی از آن دستاوردها عزت و اقتدار نظام اسلامی کشور ایران است.

جعفری تأکید کرد: اگر انقلاب اسلامی را از ایران بگیریم، این عزت و اقتدار ایران و ایرانی وجود نخواهد داشت؛ هیچ کشور دیگری چنین عزت و اقتداری با ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد و نظام ولایی مستقر در ایران ما را جلو می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: دستاورد دیگر، بحث امنیتی و دفاعی ایران اسلامی است؛ دشمنان انقلاب اسلامی همه تلاش خود را در راستای ایجاد ناامنی در ایران با جنگ و نا امنی‌های داخلی به کار بردند اما ایران امروز از امنیت بسیار بالا و توان دفاعی بسیار قوی و مستحکم با توجه به مؤلفه‌های واقعی قدرت در یک نظام اسلامی برخوردار است.

سرلشکر جعفری متذکر شد: مؤلفه قدرت ما غیر از تجهیزات و از حضور و حمایت گسترده مردم تشکیل شده است؛ البته پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای خوبی در حوزه تجهیزات نظامی داریم.

«البته ایران در جنگ تحمیلی بدون این تجهیزات در برابر تمام دنیا ایستاد و از آن 8 سال یک سال و 8 ماه جنگیدیم تا دشمن را از خاک‌مان بیرون کنیم که مجبور به عقب‌نشینی شد و 6 سال و چند ماه هم دشمن را در خاک خودش تعقیب کردیم و به‌دنبال حقوق حقه خود بودیم».

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: امروز ایران کشوری کاملاً امن از نظر مسائل امنیتی است و دشمن توانمندی‌های ما را در بعد تجهیزاتی و نرم‌افزاری می‌داند.

وی تصریح کرد: ما از سال 80 وارد نبرد نامتقارن با دشمن شدیم و آنها توان ایران را در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه در برابر ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی دیدند.

جعفری ادامه داد: اینکه برخی‌ها در کشورمان باشند و ندانند و یا بدون تخصص مربوطه اعلام نظرهایی می‌کنند، همانطور که اخیراً صورت گرفته خیلی سؤال برانگیز است؛ به قدری که دشمنان هم خیلی روی آن تمرکز نکردند، زیرا دشمن خوب می‌داند که ما در حوزه دفاعی چه توانایی‌هایی داریم.

فرمانده کل سپاه در ادامه سخنانش اظهار داشت:‌ امنیت ملی در ایران در مقابل پاکستان، افغانستان، عراق و حتی ترکیه و کشورهای اطراف امنیت بی‌نظیری است؛ آن‌هم با وجود این همه توطئه دشمنان خارجی و ضد انقلاب داخلی.

جعفری تأکید کرد: در ابعاد سیاسی نیز بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در صحنه بین‌المللی نهضت بیداری اسلامی است که در حال گسترش است و مبارزه با نظام استکباری را در جهان شاهدیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ببینید در کشور سوریه نظام سلطه و استکبار چه سرمایه‌گذاری‌هایی برای مقابله با خط مقدم نظام اسلامی کرد و شرورانه نیروهایی را به آنجا اعزام و پشتیبانی کرد تا به نظام حاکم سوریه که همراه ایران است، خدشه وارد کنند که البته موفق نبودند.

سرلشکر جعفری تأکید کرد: خودشان هم اعلام می‌کنند تنها دلیل شکست‌شان در آنجا حمایت ایران از سوریه است و آنطور که پیداست وضعیت سوریه خوب است و رو به بهبود می‌رود و امیدواریم هرچه زودتر امنیت به صورت کامل به سوریه برگردد و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد و دشمنان هم متوجه این موضوع شده‌اند و آرام آرام از مواضع قبلی شان بر می‌گردند زیرا نمی‌توانند این شکست مفتضحانه را به صورت علنی اعلام کنند.

فرمانده کل سپاه در ادامه تصریح کرد: امروز عراق و سوریه ایران را همراهی می‌کنند که این درست نقطه مقابل خواست دشمنان انقلاب اسلامی است.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه علمی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما متأسفانه در علوم انسانی نتوانسته‌ایم کار زیادی انجام دهیم، گفت: تحول در علوم انسانی کشور باید صورت بگیرد و این انقلاب در علوم انسانی خدمت بسیار بزرگی به انقلاب اسلامی است.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه آینده کشور و نظام به دست دانشجویان ساخته می‌شود، گفت: تربیت کادرهای آینده انقلاب بر اساس مبانی دینی و یا علوم انسانی برگرفته از اسلام، موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: دانشجوی بسیجی و هر کسی که دغدغه انقلاب اسلامی را دارد، باید برای حفظ انقلاب به صورت دائم انقلاب اسلامی را رصد هوشمندانه و وضعیت و روند حرکتی‌اش را بررسی کند.

جعفری ادامه داد: انقلاب اسلامی به گفته مقام معظم رهبری 5 مرحله دارد و ما در مرحله سوم یا گیر کرده‌ایم و یا به کندی پیش می‌رویم؛ مرحله سوم اسلامی شدن دستگاه‌های نظام است که باید پس از آن وارد مرحله چهارم یعنی اسلامی شدن جامعه و پس از آن جامعه جهانی اسلام شویم.

سرلشکر جعفری البته این نکته را هم متذکر شد که «بیداری اسلامی که الآن مطرح است، با تشکیل جامعه جهانی اسلام تفاوت دارد و قطعاً وضعیت مطلوب مرحله پنجم با ظهور امام زمان(عج) صورت می‌گیرد».

فرمانده کل سپاه با اشاره به وظیفه سپاه در حفاظت از انقلاب، گفت: همانطور که حضرت آقا خواسته‌اند وقتی می‌خواهیم به‌صورت غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب دفاع شود، باید تلاش کرد که گیرها و موانع سر راه انقلاب رفع شود و ما باید از حالت پیش‌روندگی انقلاب دفاع کنیم.

جعفری با بیان اینکه رشته‌های علوم انسانی جامعه را اداره می‌کند،‌ افزود: در حال حاضر علوم انسانی و مدیریت معضل اساسی ماست؛ کسی که توان مدیریت تحولی و تغییر داشته باشد به ندرت پیدا می‌شود در حالیکه ما بسیار به آن نیاز داریم؛ زیرا در ایران بعد از وقوع انقلاب، انقلاب اداری صورت نگرفت. البته انقلاب فرهنگی هم نشده است.

وی تصریح کرد: نظامات، سیستم‌ها و روش‌های حاکم بر نظام اداری کشور ما همان نظام قبلی است که کمی دستکاری شده و متأسفانه به آموزه‌های غربی آلوده شده است و باید تحول اساسی در آن ایجاد شود.

فرمانده کل سپاه گفت:‌ در زمان انقلاب، دانشگاه‌ها لانه جاسوسی ضد انقلاب شده بود که آنها را تعطیل کردیم و قرار بود در دانشگاه‌ها انقلاب فرهنگی صورت بگیرد که صورت نگرفت و بعد دانشگاه‌ها مجدداً باز شد و در کنار آن دانشگاه آزاد با پسوند اسلامی هم ایجاد شد و جوانان ما در آنها با علوم غربی آشنا می‌شدند.

جعفری افزود:‌ اگر انقلاب اسلامی همینطور درجا بزند ممکن است تا چند سال دیگر مشکلاتی ایجاد شود درحالیکه انقلاب اسلامی باید الگوی اسلامی اداره جامعه در همه ابعاد را در خود ایجاد کند.

وی با بیان اینکه رسالت دیگری نسل جوان ایجاد نقش فعال در انقلاب اسلامی است، گفت: در این راستا چند الزام از جمله خودسازی معنوی حفظ روحیه و عمل جهادی و پرورش دادن استعدادهای خود وجود دارد؛ ما باید خود را برای آینده متناسب با استعداد، توانمند کنیم.