نفت مادهای بدبوی کثیف و نجاست شیطان است!

تاملی درباب ارزش دانش هسته‎ای

سال 1859 میلادی اولین چاه نفت در آمریکا حفر شد. برخی از کارشناسان و مردم اصرار می‎کردند که این ماده سیاه بَدبو به هیچ دردی نمی خورد! این ماده که با این هزینه گزاف به دست می‎آید چیزی نیست جز نجاست شیطان!!

اما قرن 21 داستان عوض شد، نجاست شیطان قرن 19 تبدیل شده بود به ارزشمندترین کالا در بازار اقتصادی جهان و ماده ای که بیشترین نقش را در زندگی مردم قرن 21 ایفا می‎کرد.

ماجرای امروز فناوری هسته‎ای نیز همین است. بر اساس علوم تجربی امروز جهان، تفاوت همه مواد، فقط در تعداد الکترون‎ها و پروتون‎ها و نوترون‎های آن‎ها است. یعنی الکترون وقتی یک‌دانه است می‌شود هیدروژن؛ وقتی سه تا هست می‌شود لیتیم؛ وقتی ده تا هست می‌شود سدیم و وقتی 235 تاست، می‌شود اورانیوم.

امروزه بشر توانسته در ذرات 3ماده دست ببرد؛ یعنی اورانیوم و پلوتونیم را از طریق شکافت، تبدیل به مواد دیگر کند و از آن‎ها انرژی به دست ‎آورد.

در واقع بشر در مسیر تغییر در ذرات مواد، هنوز در اول راه است و برای اهل فهم و آن هایی که انتهای نگاهشان، نوک بینی‎شان نیست، مثل روز روشن است که دانش هسته‌ای، آینده‌ی شگرفی ایجاد و زندگی بشر را متحول خواهدکرد. شاید تمام ابعاد تحولی که فناوری هسته‎ای در آینده بشر ایجاد خواهد کرد برای ما قابل فهم نباشد، ولی فقط می‌توانیم بگوییم آینده علمی دنیا در این مسیر است.