بسمه تعالی

تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه­ ی سبک زندگی

دوشنبه 27/8/1392

ساعت حدود 19 بود که به محل برگزاری سلسله جلسات “سبک زندگی” یعنی سالن شهید مطهری رسیدم. رفقای پیگیر و ثابت این مبحث از رشته های مختلف در سالن جمع شده بودند.

به دلیل تداخل وقت قبلی یعنی ساعت 13 با برنامه های استاد وقت را تغییر دادیم و سروقت حاضر شدیم.

صدا ، دوربین ، حرکت:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا دکتر خلاصه ای از مباحث پیشین مطرح کردند. سپس به بیان نکات زیر پرداختند:

– تفکیک سطح عاملیتی از سطح ساختاری در این بحث خیلی مهم است.

سطح عاملیتی عبارت است از: مفهوم اخلاق و اخلاق زندگی؛

سطح ساختاری شامل: روابط اجتماعی/ مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی؛

– ساختار در جامعه امری است که رفتارها را تعیین و تسهیل می کند.

-باورها مقدمه ی اخلاق است . یعنی باورهای ما است که اخلاق ما را شکل میدهد. اخلاق نهایتا به یک کنش و رفتار تبدیل می شود. در واقع اخلاق بایدها و نبایدهای جاری در زندگی است.

در ادامه ی بحث استاد به بیان یکی از مشکلات جامعه ی ما پرداختند: ما احساس می کنیم متوقف شدن در فقه اصغر (حلال و حرام) کلیت چیزی است که دین از ما انتظار دارد. اگر دین برای دنیاست به معنای این نیست که فقط در حلال ها و حرام ها محدود می شود. در حالی که دین فراتر از حوزه  حلال و حرام حرف برای گفتن دارد. این یک خطر است که مردم فکر کنند دین برای قبر و قیامت است.

جناب دکتر یک تمثیل زیبایی به کار بردند که همراه با زیبایی اصطلاحات اصفهانی بود: اگر به دنیای مفر دل ببندی می شود دنیای منفور.

– درعرصه ی فردی باید ورود مجتهدانه ای به بحث اخلاق ها وباورها بشود.

استاد سید مجید امامی تاکید کردند حتما مقدمه ی مفاتیح الحیاه  خوانده شود. این مقدمه بیان می دارد : ما چرا نمی توانیم در حوزه ی سبک زندگی دین را وارد متن زندگی مردم کنیم. چون نتوانسته ایم تولید گزاره کنیم.

– یکی از دلایل قرآنی که جامعه دینی باید به حکومت دینی تبدیل شود آیه ی : تعاونوا علی البر و التقوی است که باید در جامعه محقق شود. مثلا در ایام ماه مبارک رمضان تعاونوا علی التقوی تحقق می یابد. چون فضای کلی به شکلی است که اصلا فرد هوس غذا نمی کند. این مثال اهمیت بالای مناسبات اجتماعی را نشان می دهد.

– بعد ساختاری جامعه بسیار مهم است . یعنی مناسباتی که انتخاب های روزمره ی ما را شکل می دهند.

– اولین کار در جامعه نظام سازی است. چون نظام ها هستند که چرخ جامعه را می چرخانند. در واقع نهادهای اجتماعی جامعه پذیری انجام می دهند. مثلا مدرسه انواع جامعه پذیری را برای فرد پدید می آورد. عروسک باربی نیز جامعه پذیری بر اساس سبک زندگی آمریکایی پدید می آورد.

-ایشان مصادق نظام آموزش عالی را در جامعه ی کنونی مورد بررسی قرار دادند :یک مشکل در این نظام در جامعه ی ما این است که :

غایت تحصیل را اشتغال می داند.

مشکلی دیگر:

در این غایت اصلا متغیر جنسیت مطرح نیست. چون نفس تفاوت کمرنگ شده و حتی به یک ضد ارزش تبدیل شده است. “کی اینجوری کرد؟ ساختار”

– ما امروز نیاز داریم بدانیم که اقتصاد ، واردات بی رویه و… دقیقا چه تاثیری در سبک زندگی می گذارد.

– ایشان به بیان تاثیر پدیده ی پاساژ در حوزه ی سبک زندگی پرداختند:

1- تبلیغ و تبرج نیاز

2- دعوت به کالا

3- خریدار ابژه است

4- فرآیند انقیاد

هم چنین خاطر نشان فرمودند پاساژ در موارد فوق با بازار سنتی متضاد است.

– برای مدیریت سبک زندگی باید وارد حوزه های ساختاری شویم. رکن جامعه سازی ساختار سازی است. یعنی ایجاد ساختار های اجتماعی مطابق با هدف.

– یک مشکل اساسی: عدم شناخت و ناآشنایی با ساختارها .

– در پایان استاد به بیان نمونه هایی از ساختارهایی که می شود ایجاد کرد پرداختند. ساختارهایی که بایست در آموزش عالی گنجانده شود تابرای بهبود هویت اجتماعی افراد جامعه مؤثر افتد.

جلسه یه سوپرایز ببخشید یه حسن ختامی هم داشت. یکی از حضار به صورت خودجوش اقدام به خرید بسته ی فرهنگی کرد و دل چندین مومن را شاد نمود.

الحمدلله

برای دانلود فایل صوتی جلسه اینجا کلیک کنید.