حاشیه‌نگاری شب اول محرم 92

حواسمان باشد!

این‌جا هیات میثاق با شهدا است و حق هم بر این است که یکی از اولین موضوعاتی که توجه عزاداران را به خود جلب کند، بنرهای مزین شده به تصاویر شهدا و قسمتی از کلام آن‌ها باشد.

این تصاویر این نکته را به هر عزادار می‌گوید که حواست باشد اگر به خیمه‌گاه حسین می‌آیی، مدیون هزاران عاشق دل‌داده‌ای که جان خود را حسین‌وار به طبق اخلاص گذاشته و امروزه شاهد ثمره خون‌شان هستیم.

خادمی

خادمان هیات، حالا که فرصت نمی‌کنند دست تک‌تک عزاداران اباعبدالله را ببوسند، مواظب‌اند که مبادا‌ کوچک‌ترین قصور ادبی صورت بگیرد.

خادم هیات میثاق با شهدا، باید یاد بگیرد که مثل شهدا خادمی کند، و خاک کف پای عاشقان حسین باشد.

حقاً چه رازی در این خدمت نهفته است که در نهایت با همه سختی که برایت دارد، باز روز بعد پرشور تر از روز قبل، حضور می یابی در حالی که هیچ گونه انتظاری از عزاداران نداری و تنها چشمت به صاحب عزا دوخته شده است.اجرت با حسین علیه السلام

زنگ کلاس

چند دقیقه‌ای که از شروع مراسم می‌گذرد کم‌کم غرفه‌های پذیرایی خالی می‌شود. در هیات میثاق با شهدا رسم است وقتی سخنرانی شروع می‌شود، بساط چای و پذیرایی را جمع می‌کنند.

قیمت معرفت در مدرسه‌ی حسینی خیلی بالاست.

مثل مدرسه، زنگ کلاس که خورد، کسی نباید توی حیاط پرسه بزند.

باران

هنوز پرده‌ی روی داربست‌ها را نکشیده‌بودند.

اگر باران می‌بارید…

اگر باران می‌بارید، خیلی قشنگ می‌شد!

امشب باران بارید، بسیار بسیار، باران با شور، با عشق، به گواهی نم پای چشم تک‌تک آن‌هایی که آخر هیات از در بیرون می‌آمدند.

اتقان در کار فراموش نشود!

قسمت غرفه‌ها یکی از بخش‌هایی است که مورد توجه است، اما هنوز بعضی غرفه‌ها، بی نام و نشان‌اند و عنوان‌شان مشخص نیست. از جمله غرفه فروش لوح فشرده مراسم سال‌های گذشته هیات میثاق با شهدا. البته بین این همه زحمات خادمین، ریز شدن در چنین مسائلی شاید به نظر درست نرسد اما اگر بهتر نگاه کنیم می‌بینیم که اتقان در کار یکی از ویژگی‌هایی است که باید سخت دنبالش باشیم. یادمان باشد به کلام رسول‌الله: رحم‌ الله امرئ عمل عملا فاتقنه

پذیرایی به سبک ایرانی!

آیا می خواهید ولایت مدار باشید؟

آیا راه ولایتمدار بودن را می دانید؟

آیا ولایتمدار بودن به این است که ده شب سینه بزنیم؟

آیا به این است که یک گالن اشک بریزیم؟

این ها همه شاید باشد، ولی آیا به این نیست که به حرف ولیّ مان هم گوش بدهیم و عمل کنیم؟

در همین راستا هیات میثاق، هم از چای ایرانی استفاده می‌کند و هم از استکان‌های شیشه‌ای. اولی مربوط است به رونق تولید ملی و دومی به سبک زندگی!

نوجوانان عاشورایی

شب اول محرم است و شب ثبت‌نام نوجوانان عاشورایی و آشنایی خانواده‌هاشون با هیات نوجوانان. غرفه‌ی این هیات هم در کنار سایر غرفه‌های هیات میثاق در مسیر بین درب ورودی و مسجد قرار گرفته است. از حق نگذریم بچه‌ها برای تزئین‌اش سنگ تموم گذاشته‌اند. بچه‌ها و خانواده‌هاشون همان ابتدای ورود با استقبال خادم‌ها روبه‌رو می‌شوند. خادم‌ها خوب می‌دانند برخوردشان روی بچه‌ها تأثیر زیادی دارد. پس بعد از یک سلام و احوال‌پرسی گرم، دل بچه‌ها را شاد می‌کنند. راستی شب اولی چه هدیه‌ای تأثیر گذارتر از چفیه و سربند؟

بچه‌ها و خانواده‌هاشون به همراه یکی از خدام به محل برگزاری هیأت می‌روند و در همان اول ورود پا روی پرچم آمریکا و اسرائیل می‌گذارند. اولین کسی که در مکان هیات به استقبال خانواده‌ها و بچه‌ها می‌رود، روحانی امسال هیات است که خوش‌آمدگوی نوجوانان عاشورایی است.