بسمه تعالی

جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

باسلام و احترام؛

جنابعالی در موضع گیری اخیرتان در رسانه ملی فرمودید که به دلیل شرایط کرونا، هنرمندان کماکان باید از مالیات معاف باشند، تا بیش از این فشاری به این قشر محترم وارد نشود، لذا به جهت واضح تر شدن موضوع، لازم دیدیم سوالاتی را خدمتتان مطرح کنیم:

وقتی از هنرمند صحبت میکنید دقیقا منظورتان کدام هنرمند است؟ هنرمندی که با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته و نه متصل به منابع دولتی داخلی است و نه عروسک خیمه شب بازی فستیوال های خارجی، یا آن هنرمندانی که از ظرفیت های این کشور و حق این ملت استفاده کرده اند و با سیاه نمایی شان جایزه های بین المللی را درو کرده اند؟ و وقتی از معافیت مالیاتی هنرمندان صحبت میکنید منظورتان کدامشان است؟ چون قشر اول که در شرایط تصویب این قانون مالیات نیز، معاف از مالیات اند، اما ظاهرا منظورتان این است که قشری، با تحقیر ملت ایران جایزه بگیرند و به ریش این نظام و این مردم بخندند و در طرف دیگر قهرمانان ملی پوش المپیکی ما، قبل از آنکه پاداش افتخارآفرینی شان را برای کشورشان دریافت کنند، مالیاتشان کسر شده باشد.

دقیقا وقتی از معافیت این قشر شریف صحبت میکنید، منظورتان این است که مثلا یک معلم، از حقوق بخور و نمیرش قبل از دریافت، مالیات بدهد و بعد عده ای به اسم هنرمند، با پول کثیفی که از تاراج حقوق همین معلم ها در اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان به دست آمده لذت دنیا را ببرند با یک لیوان آب رویش؟ و عده دیگرشان به آثار مفلوک‌‌شان، نام اثر هنری بدهند و در حراجی تهران و اصفهان، که مفتخر به سرویس دهی و پولشویی برای جریان سرمایه داری است، با ارقامی نجومی بفروشند.

چطور جرات کرده اید روی آنتن زنده تلوزیون، اینطور به ملت ایران توهین کنید؟

سوال مهمتر این است که آیا اساسا با مفهومی به نام تبعیض آشنا هستید؟ به چه علت وقتی کارمند و کارگر و معلم و پرستار با حقوق متوسط ماهیانه کمتر از 10 میلیون تومان (که نزدیک به خط فقر است) باید مالیاتشان را تمام و کمال بدهند اما اخذ مالیات از هنرمندانی که بیش از 16 میلیون تومان در ماه درآمد دارند کار غلطی است؟

سنگ چه کسی را به سینه میزنید جناب وزیر؟ ظاهر این معافیت به نام جامعه هنری بوده، اما نفعش برای که بوده؟ برای آن طیف حداقلی و پردرآمد که به جای آنکه از توانایی هایی که با پول ملت به دست آورده، برای ملت هزینه کند و از هنر و ظرفیتش برای اعتلای هویت ملی و اسلامی جامعه ایران قدم بردارد، سالها متوقع ترین افراد بوده و کم کار ترین شان در ادای دین به مردم، که اگر اینگونه هم نمیبود تازه به وظیفه اش عمل کرده بود و نباید چشمداشتی بیش از حقش از مردم طلب میکرد.

نیک میدانید در بسیاری از کشورها از جمله همین آمریکا و انگلیس که قبله آمال همین جماعت حداقلی منتفع از این معافیت هاست، مالیات هایی سختگیرانه نه فقط برای سلبریتی ها، بلکه برای عموم هنرمندان وضع شده و افراد سرشناس هنری شان هم مشمول آن میشوند و در صورت تعویق در پرداخت آن، جریمه و حتی زندانی میشوند، درست مثل بقیه مردم و البته در بعضی دیگر از کشورها، اخذ مالیات از هنرمندان برای تشویق عموم مردم به ادای این وظیفه ملی و شهروندی استفاده میشود، و این را هم میدانید که از اصول اولیه در اخذ مالیات، معافیت پایه برای افراد دارای درآمد پایین است که این امر در همه مشاغل درنظر گرفته میشود و برای افرد با درآمد بالاتر از حدی معین، مالیات بصورت پلکانی محاسبه میشود، اما باز هم به جای آنکه از حقوق ملت ایران دفاع کنید، سعی در مظلوم نمایی برای این یک طیف کوچک دارید و شده اید وزنه ای برای سنگین تر شدن مطالبه ناحق آنها. دولت قبل به این دلیل پای این مطالبه ناحق ایستاد و مستبدانه از اجرای قانون سرباز زد که بخشی جدی از سرمایه اجتماعی اش را مدیون همین طبقه هنرمند نجومی بگیر و سرمایه دار قلم به مزد بود، شما به چه دلیل پای این مطالبه ایستاده اید و به چه کسی باج میدهید؟

پیشنهاد میکنیم به جای همراهی با این مطالبات نابجا که عایدی اش اغلب به جیب طیفی حداقلی از جامعه هنری که درآمدی نجومی دارند میرود، به شفافیت و رفع تبعیض کمک کنید، و همچنین به فکر حل مسائل و مشکلات عموم جامعه هنری کشور باشید که بعضا با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته اند و برای تحقق مطالبه به حقشان، علی الخصوص حمایت های معیشتی و بیمه درمانی و بازنشستگی شان فکری بکنید.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که شما وزیر این مملکتید، نه نماینده یک طیف حداقلی از جامعه هنرمندان که سالهاست با مجوز مدیران و مسئولینی چون جنابعالی، پنهانی دستشان را در جیب مردم کرده اند. امید که هرچه سریعتر به خود بیایید.

والسلام علی من التبع الهدی

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)