نشست تخصصی بررسی لایحه بودجه 1401 در حوزه­ی ­درآمدهای مالیاتی و نیز مولدسازی دارایی‌های دولت به همت واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. در این جلسه با حضور جناب آقای وحید فولادگر کارشناس دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد به موضوعاتی چون افزایش درآمدهای مالیاتی، دلیل افزایش مالیات بر شرکت‌ها، فروش اموال مازاد دولتی و … پرداخته شد که در ذیل مشروح آن آمده است.

آقای فولادگر در ابتدا عنوان کردند: کل درآمدهای مالیاتی در بودجه 1401، 527 همت است که 450 همت آن درآمد مالیاتی است و باقی آن درآمدهای گمرکی می‌باشد. ایشان ضمن اشاره به رشد 66 درصدی درآمدهای مالیاتی اضافه کردند: این افزایش ناشی از کاهش فرار مالیاتی و ایجاد روش‌های انگیزشی برای وصول مالیات می‌باشد و البته پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات‌های حوزه خودرو و مسکن نیز قابل‌توجه است.

وی در جواب این سؤال که دلیل افزایش مالیات بر شرکت‌ها چیست گفت: مالیات بر شرکت‌ها شامل همان پایه‌های قبلی است و عمده دلیل این افزایش، کاهش فرار مالیاتی است. ایشان افزودند که در سال آینده، برآورد بهتری نسبت به وضعیت تولید وجود دارد که بخشی از این افزایش، معطوف به این برآوردها است.

آقای فولادگر در بخشی از سخنان خود، ضمن بیان این نکته که ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید فرایند پیچیده‌ای دارند گفتند: می‌توان امید داشت که مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون در مسیر تدوین هستند، بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت را در سال آینده تشکیل دهند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود درباره اموال دولتی گفتند: فروش اموال مازاد دولتی در لایحه 1400 به مبلغ 45 همت بود که امسال حدود 26 همت پیش‌بینی‌ شده است. این کاهش نویدبخش این است که دولت دید واقعی‌تری پیدا کرده است. همچنین در لایحه 1401 به وزارتخانه‌ها این اختیار داده شده است که اموال مازاد خود را فروخته و از عواید آن استفاده کنند.