جناب آقای دکتر محمد مخبر
معاون اول محترم ریاست جمهوری و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)

سلام علیکم!
چندماهی از آغاز به کار دولت جدید می‌گذرد. دولتی که به‌نظر می‌آید می‌توان به آن امیدوار بود و حداقل، انتظار وعده‌های صادقانه از دولتمردان آن می‌رود. این امر آن‌چنان مهم است که رهبر انقلاب نیز به تبیین آن می‌پردازد:
«حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا می‌کنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیّت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب می‌شود؛ واقعاً باید خیلی بِجِد‌ مراعات کنید این معنا را.»

جناب آقای مخبر! حضرتعالی همچنان که به عنوان ریاست ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت دارید، بیش از دوماه است به معاونت اول ریاست جمهوری منصوب شدید. جدای از اینکه مشغول به کار بودن به صورت همزمان در چنین مناصبی مایه تعجب و شگفتی است، شاهد وعده‌هایی از جنابعالی بودیم که علاوه بر لکه‌دار کردن اعتماد عمومی، منجر به وارد آمدن خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور شدند؛ تعداد این ادعاها آنقدر زیاد است که مجال مطرح شدن در این نامه را ندارد و درپیوست قرار می‌گیرد و به ذکر نمونه‌هایی بسنده می‌کنیم.
دهم مرداد را به خاطر بیاورید که خبر راه اندازی خط تولید دوم واکسن برکت را دادید و حتی این خبر را درنامه‌ای به محضر رهبر انقلاب نیز رساندید، اما پس از گذشت یک ماه از انتشار نامه، این وعده محقق شد. بگذریم از وعده‌های راه اندازی خط سوم در مرداد ماه، که هنوز چشم انتظار آن هستیم.

ثانیاً علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر انتشار کامل اسناد علمی و مقالات مربوط به این واکسن، تاکنون شاهد انتشار این مستندات در مجلات بین المللی نبودیم، این درحالیست که وعده داده بودید تا اواخر شهریورماه این اتفاق خواهد افتاد.

و درنهایت، بزرگترین وعده‌ی جنابعالی مبنی بر تحویل 50 میلیون دوز واکسن کووایران برکت تا پایان شهریور ماه که بارها و بارها مطرح کردید. اما اکنون که حدود یک ماه از آن موعد می‌گذرد، تنها 8 میلیون دوز تحویل وزارت بهداشت شده‌ و همچنان متقاضیان این امر با کمبود مواجهند.

این‌ها را درکنار وعده‌های اقتصادی حضرتعالی که می‌گذاریم، نگرانی‌مان دوچندان می‌شود چراکه بنظر می‌آید این وعده دادن‌ها به یک عادت تبدیل شده‌است، این درحالیست که جنابعالی فرمودید که باید وعده‌ها ماهانه پیگیری شود.به یاد داشته‌ باشید که مخاطب این بایدها در وهله‌ی اول خود شما هستید.

جناب آقای مخبر! این خلف وعده‌ها درکنار عدم پاسخگویی مستقیم به مردم، اولا موجب نگرانی و ثانیا خلاف بیانات صریح رهبر انقلاب در دیدار با اعضای دولت شماست. جنابعالی شنیدید آنجا که معظم له فرمودند:

«البتّه گاهی هست شما وعده‌ای می‌دهید و امکان پیدا نمی‌کند؛ یعنی یک مشکل طبیعی بر سر این کار واقع است؛ خیلی خب عیب ندارد، این را به مردم توضیح بدهید و بگویید من این وعده را داده بودم، این مشکل پیش آمد نتوانستیم به وعده‌مان عمل کنیم؛ از شما عذرخواهی میکنیم؛ این هم از آن مواردی است که با مردم حرف بزنید»
همه‌ی این‌ها درحالی‌ است خود رئیس‌جمهور نیز بر پاسخ علمی به شبهات، تاکید داشتند. به همین جهت از جنابعالی دعوت می‌کنیم تا با حضور میان دانشجویان، پاسخگوی ابهامات و سوالات آنان باشید تا بیش‌از این به سرمایه اجتماعی دولت مردمی آسیبی وارد نشود.

و من الله التوفیق

1. بسیج دانشگاه صنعتی شریف
2. بسیج دانشگاه امیرکبیر
3. بسیج دانشگاه علم و صنعت
4. بسیج دانشگاه شهید بهشتی
5. بسیج دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
6. بسیج دانشگاه عالمه طباطبایی(ره)
7. بسیج دانشگاه تهران
8.بسیج دانشگاه امام صادق (ع)

 

پیوست:

۹ دی ۱۳۹۹: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از تولید ماهانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا ظرف سه هفته آینده خبر داد و گفت: امکان تولید ماهانه بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در صورت استقرار تجهیزات لازم وجود دارد.

۱۹ اسفند ۱۳۹۹: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ضمن اعلام آغاز واکسیناسیون عمومی از اواسط اردیبهشت و حداکثر خرداد ۱۴۰۰ به رفع دغدغه تولید انبوه ظرف دو تا ۲.۵ ماه آتی اشاره کرد.

۲۵ اسفند ۱۳۹۹: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به آغاز تولید واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت ماهانه سه میلیون دوز در فاز اول تولید انبوه از ۲۵ اسفند گفت که تولید ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن در فاز دوم تولید انبوه تا قبل از خرداد انجام و افزایش ظرفیت تولید ماهانه به ۱۵ تا ۲۰ میلیون دوز از اواخر بهار ۱۴۰۰ محقق می شود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۰: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از آغاز فاز دوم تولید صنعتی واکسن از اول خرداد و اوایل تیر با ظرفیت تولید ماهانه ۱۲ میلیون دوز خبر داد.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰: دکتر مخبر ضمن وعده تولید و تحویل ۳۰ میلیون دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت تا آخر مرداد درباره جزئیات این خبر گفت که: یک میلیون دوز در اردیبهشت، بین سه تا ۳.۵ میلیون دوز در خرداد، ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز در تیر ماه، ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در مرداد و به همین ترتیب ۳۰ میلیون دوز را تولید و تقدیم وزارت بهداشت می کنیم. در شهریور راندمان تولید به ۲۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید. به گزارش ایسنا، در حالی که مخبر در اردیبهشت امسال اعلام کرد که با تولید ۳ تا ۳.۵ میلیون دوز واکسن در خرداد این تعداد تحویل وزارت بهداشت می‌شود اما ۴خرداد ۱۴۰۰ از دپوی حدود یک میلیون دوز واکسن «کووایران برکت» خبر داد و اعلام کرد که تا کنون تقریبا نزدیک ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دوز تولید شده و به دلیل اینکه هنوز اجازه مصرف عام داده نشده ما سرعت را کمی کم کردیم. امکانات تولید به خوبی فراهم شده تا ظرف یک تا ۱.۵ ماه آینده بتوانیم چهار تا پنج میلیون دوز واکسن را تحویل دهیم و این کار شروع شود.

۱۲ تیر ۱۴۰۰: رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد که تا کنون دو میلیون و ۵۰ هزار دوز واکسن برکت تولید شده است. از این هفته افزایش ظرفیت تولید محقق شد و هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز در هفته تولید واکسن داریم. بر سر وعده خود هستیم، با افزایش ظرفیت های بعدی تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد. هر دوز واکسن دو هفته فرایند کنترل کیفیت دارد، ۳۶۰ هزار دوز تحویل شده، ۴۰ هزار دوز هم از پنج شنبه گذشته آماده تحویل است، لذا هر دوز واکسن، دو هفته پس از تولیدش آماده تحویل به وزارت بهداشت است.

۱۶ تیرماه ۱۴۰۰: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه دومین خط تولید واکسن کوو ایران برکت هم به زودی راه‌اندازی می‌شود گفت: تا شهریور امسال همانطور که قول داده بودیم حداقل ۵۰میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد. با توجه به تأخیری که در صدور مجوز تزریق اضطراری صورت گرفت سرعت تولید در این خط را کاهش دادیم چرا که تاریخ مصرف این واکسن‌ها محدود است و قابل نگهداری برای زمان طولانی نیستند.

۱۷ تیر ۱۴۰۰: در این ایام خبر دیگری در فضای مجازی پیرامون خرابکاری در خط تولید واکسن برکت بازنشر شد که شرکت تولیدکننده، شایعات فضای مجازی را تکذیب و اعلام کرد که خبر خرابکاری آمریکا در شرکت شفافارمد صحت ندارد و خط تولید واکسن کووایران برکت با تمام ظرفیت در حال تولید واکسن است. به گزارش ایسنا، همچنین مخبر که اردیبهشت امسال وعده تولید ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن در تیر ماه را اعلام کرده بود اما ۲۲ تیر ۱۴۰۰ گفت که تا امروز (۲۲ تیرماه)، نزدیک به سه میلیون دوز از این واکسن تولید شده که در حال طی فرایند تست استریل هستند و از این تعداد ۷۰۰ هزار دوز تحویل وزارت بهداشت شده و ۲۰۰ هزار دوز دیگر نیز در حال آماده‌سازی است. مخبر در این روز همچنین به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو ایران برکت نیز اشاره کرد و گفت: از هفته اول مردادماه هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم که با راه‌اندازی خط دوم تولید از اوایل مرداد، حداقل دو میلیون دوز واکسن در هفته تحویل وزارت بهداشت خواهد شد و همانطور که وعده دادیم تا پایان شهریور حداقل ۵۰ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تولید خواهیم کرد. این در حالیست که پیش از این تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در مرداد و افزایش آن به ۲۰ میلیون دوز در شهریور وعده داده شده بود.
۲۶ تیر ۱۴۰۰: در این ایام حواشی و شایعات دیگری نیز پیرامون بروز مشکل در تامین مواد اولیه منتشر شد که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این باره گفت: خط تولید واکسن کوو ایران برکت به هیچ وجه مشکلی ندارد و به صورت شبانه‌روزی درحال تولید واکسن است و شایعات درخصوص کمبود مواد اولیه‌ واکسن هم کاملا کذب و بی‌اساس است. به گفته وی خط سوم تولید واکسن تا پایان مردادماه راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند هفته‌ای شش میلیون دوز واکسن تولید کند و همانطور که وعده دادیم تا پایان شهریورماه حداقل ۵۰ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تولید خواهیم کرد.

۹ مرداد ۱۴۰۰: مدیر تولید واکسن کوو ایران برکت با بیان اینکه آمار واکسن‌های تحویلی به وزارت بهداشت به ۱.۵ میلیون دوز رسیده است اظهار کرد: از ۲۵ خرداد و پس از صدور مجوز تزریق عمومی واکسن کوو ایران برکت توسط وزارت بهداشت، سرعت تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا را افزایش دادیم تاکنون حدود پنج میلیون دوز واکسن در این کارخانه تولید و روانه بخش تست کیفیت شده که در این مرحله ۱۶ تا ۲۰ روز بررسی کیفیت واکسن‌ها به زمان نیاز دارد و پس از تأیید کیفیت تحویل وزارت بهداشت می‌شوند.

۱۰ مرداد ۱۴۰۰: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد که ظرف یک‌ماه گذشته بیش از پنج میلیون دوز واکسن برکت تولید کردیم که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز را تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم و محموله‌های بعدی پس از طی مراحل ۱۶ تا ۲۰ روزه تست کیفیت تحویل این وزارت خواهد شد. تا پایان این هفته یک میلیون دوز واکسن دیگر راهم تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد. خط دوم تولید واکسن برکت به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزاری آماده شده و تست‌های آزمایشی نیز رو به اتمام است و تا ۱۷ یا ۱۸ مردادماه راه‌اندازی می شود و میزان تولید واکسن را شتاب قابل‌توجهی خواهد داد.

۱۳ مرداد ۱۴۰۰: سخنگوی سازمان غذا و دارو، آمار تولید، تحویل و تزریق واکسن کووایران برکت را اعلام کرد و از تولید ۵ میلیون دوز واکسن کووایران برکت و تحویل یک میلیون و ٨۵٠ هزار دوز از این نوع واکسن به وزارت بهداشت خبر داد. به گفته وی تا صبح ۱۳ مرداد، ‌٨۶١٣٧٢ دوز واکسن در فرآیند واکسیناسیون عمومی (بدون احتساب تزریق در مطالعات بالینی) تزریق شده است.

۱۸ مرداد ۱۴۰۰: جمشیدی، رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت توضیحات کاملی درباره آخرین وضعیت تولید واکسن ارائه داد که به این شرح است:

– خط اول تولید واکسن برکت بین ۳.۵ تا چهار میلیون دوز در ماه را تولید می‌کند و تا دیروز ۲.۲ میلیون دوز تحویل وزارت بهداشت شده است.

– ۵‌.۵ تا شش میلیون دوز نیز تولید کرده‌ایم که در مراحل تست کیفیت قرار دارند. فاصله زمانی برای تولید تا تحویل به دلیل انجام تست‌های مختلف روی واکسن‌ها، ۱۵ تا ۱۶ روز است و اگر این تست‌ها انجام شود، بقیه واکسن‌ها نیز تحویل وزارت بهداشت داده می‌شود.

– خط دوم تولید ما ظرفیتی بین شش تا هشت میلیون دوز دارد که ۱۰۰ درصد تجهیزات آن آماده و نصب شده است و با انجام تست‌های نهایی ظرف چند روز آینده پروسه تولید را شروع می‌کنیم. اگر این خط راه بیفتد ماهانه حدود ۱۲ میلیون دوز واکسن کرونا خواهیم داشت که بخش زیادی از نیاز کشور را تأمین خواهد کرد.

– خط سوم تولید کارخانه برکت، مجموعه‌ای با ظرفیت ۱۶ تا ۲۰ میلیون دوز است و ۱۰۰ درصد تجهیزاتش آماده و در حال نصب است و تا یک ماه آینده تجهیزاتش کامل نصب می‌شود. این سه خط می‌تواند نیاز کشور و بخشی از نیاز منطقه را پوشش دهد.

۱۸ مرداد ۱۴۰۰: جلیلی مدیرعامل کارخانه شفافارمد گفت: تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل داده شده و پیش‌بینی ما این است که در صورت پاس شدن فرآیندهای کنترل کیفی، تا پایان مردادماه یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز دیگر و در مجموع بیش از ۳.۵ میلیون دوز واکسن برکت در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد. این در حالی است که پیشتر وعده تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در مرداد داده شده بود.