بسمه تعالی

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری
ریاست محترم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه

سلام علیکم
نماز جمعه به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌های اسلام سیاسی همیشه مورد توجه خاص بنیان‌گذارکبیر انقلاب اسلامی قرار داشت. آنجا که به تبیینش می‌پردازد و می‌گوید:
«… اگر دیدند آقایان که فلان استاندار، فلان فرد گوش‌‎ ‌‏نمی دهد، مراجعه کنند به آن مراکز دیگر تا برسد به آن جایی که گوش بدهند. با نظارت و‌‎ ‌‏ارشاد ـ عرض می کنم که ـ جهت دادن به همۀ امور با دست شماها انجام می گیرد و آقایان‌‎ ‌‏مسئول هستید؛ یعنی ، من که یک طلبه ای این کنار نشسته ام، نمی توانم کاری بکنم؛ شماها‌‎ ‌‏مسئولید؛ شماهایی که آنجاها هستید، در مرکز هستید اجتماعاتتان چطور است مسئولید‌‎ ‌‏جهت توجه دادن به امور مسلمین، توجه دادن مراکزی که می خواهند به امور مسلمین‌‎ ‌‏برسند، به مسائل و شریک کردن همۀ امور. و ان شاء الله ، امیدوارم که موفق به این امر‌‎ ‌‏بشوید و مساجدمان برگردد به حال مساجد صدر اول، که این طور نباشد که توی مسجد‌‎ ‌‏اگر یک امام جماعتی، جمعه ای بخواهد یک کلمه ای بگوید که مربوط به اجتماع‌‎ ‌‏مسلمین است، مورد طعن واقع بشود: «این چرا این طور کرده است؟» بیایند و اورا طعنش‌‎ ‌‏بدهند. این جور نباشد دیگر. طعن به آن ‌‏[‌‏کسی‌‏]‌‏ وارد بشود که در امور مسلمین دخالت‌‎ ‌‏نمی کند، کناره گیری می کند، عزلت می کند.»
جایگاه نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از صرف نماز بود؛ نماز جمعه جایگاه مردم بود، رسالتش آگاهی بخشی به مردم و تجمیع قلوب مومنین بود، امام جمعه خود را در برابر دفاع از مستضعفین در برابر فرعون‌ها و قارون‌های زمانه مسئول می‌دانست، امام جمعه از جنس مردم و با مردم بود و هرگز شآن دیگری برای خود نمی‌پسندید.

نماز جمعه دیگر طراوت و نشاط سال های ابتدای انقلاب اسلامی را ندارد، نماز جمعه که می‌تواند مهمترین کانون و بستر عدالت‌خواهی و پیگیری مشکلات و دردهای مردم در جای جای کشور باشد و یک نقش‌آفرین جدی در تقویت اعتماد عمومی به نظام اسلامی باشد متاسفانه در اکثر شهرها به محلی برای بیان مسائل کلی و دور از دغدغه‌ها و مشکلات روز مردم تبدیل شده است.
در همین شرایط اندک جوانه‌های امید نسبت به تحول و نقش‌آفرینی نماز جمعه نیز سریعا با برخورد و واکنش‌ منفی و گاهی حذف شخص یا اشخاصی که سعی در بازگشت جایگاه واقعی سیاسی_اجتماعی نماز جمعه داشتند صورت گرفته است. چنانچه در سالهای گذشته شاهد بودیم پس از حضور استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه و انتقاد نسبت به سازوکارهای اقتصادی کشور چه واکنش‌های شدید و بعضا تندی نسبت به ایشان وارد شد و فقط پس از چند هفته سخنان ایشان در نماز جمعه تهران بدون هیچ توضیحی توسط شورای سیاست گذاری لغو شد. متاسفانه در روزهای اخیر اخباری از برکناری یکی از ائمه جمعه انقلابی کشور که در سالهای اخیر در کنار مردم خود در برابر متخلفین و زمین‌خواران و قانون شکنان ایستاده و پرچم عدالت‌خواهی و دفاع از حقوق عامه مردم را برافراشته بود به گوش می‌رسد که موجب نگرانی دانشجویان و طلاب انقلابی و دغدغه‌مندان مسئله عدالت در کشور شده است.
حدود سه سال از تصدی جنابعالی بر ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه می‌گذرد اما تا کنون شاهد تحول جدی و انقلابی در زمینه انتخاب ائمه جمعه انقلابی و نقش‌آفرینی سیاسی اجتماعی نماز جمعه نبوده‌ایم و متاسفانه با اتخاذ مشی محافظه‌کارانه و غیرحمایتی توسط شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کنش‌های عدالت‌خواهانه و تحولی در بستر نماز جمعه نیز که ‌می‌توانند به عنوان الگویی برای تقویت اعتماد عمومی و ارتباط با مردم نقش‌آفرینی کنند ًامکان رویش و رشد پیدا نمی‌کنند و یا حذف می‌شوند.

لذا از شما دعوت می‌کنیم تا در نشستی رسانه‌ای با حضور دانشجویان و طلاب در جهت تنویر افکار عمومی و پاسخگویی نسبت به سازوکارهای نصب و عزل ائمه جمعه و ارزیابی جایگاه نماز جمعه شرکت فرمایید.
همچنین دعوت می‌شود که جنابعالی در نماز جمعه پیش رو در لواسان شرکت داشته تا ضمن اینکه به ابهامات و سوالات مردم پیرامون خبر برکناری حجت الاسلام لواسانی پاسخ دهید، از نزدیک تفاوت نگاه را نسبت به این جایگاه‌ مهم ببینید.

و من الله توفیق

بسیج دانشجویی امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام
بسیج دانشجویی علامه طاطبایی
بسیج دانشجویی صنعتی شریف
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
بسیج دانشجویی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی
بسیج دانشجویی دانشکده روابط بین الملل
بسیج دانشجویی دانشگاه ابرار
بسیج دانشجویی دانشگاه مالک اشتر
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور
بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی
مجمع جهادی روحانیون انقلابی و ولایی تهران
جمعیت طلاب انقلاب اسلامی
خانه رسانه طلاب
تشکل طلبگی جنبش علم