نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به هیئت مرکزی نظارت بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

حضرت آیت الله جنتی،

رئیس محترم هیئت مرکزی نظارت بر سیزدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران؛

سلام‌علیکم؛

ضمن تبریک ایام دهه کرامت و یوم الله حماسه مردم ایران اسلامی در انتخابات 28 خرداد، با نظر به مسئولیت مهم و خطیر آن هیئت در حراست و صیانت از آرای مردم که طبق قانون به ایشان واگذار شده است، مبتنی بر اخبار واصله به ویژه نشست خبری وزیر محترم کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در اعلام نتایج شمارش آراء، نکاتی جهت اطلاع و انجام بررسی­های لازم حضورتان ارائه می‎گردد:

نخست؛ جناب آقای جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری صبح روز شنبه 29 خرداد بیان داشتند:

«براساس تنظیم بیش از ۹۰ درصد صورت­جلسه شعب سراسر کشور، براساس تعرفه­های مصرفی،  ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هم­وطنان عزیز ما در این حماسه بزرگ مشارکت کردند. با توجه به اینکه هنوز شمارش و تجمیع آرا خصوصاً در شعباتی که تا بامداد مشغول کسب آراء مردم بودند،]به اتمام نرسیده است[ ؛ این نتیجه، نتیجه اولیه تلقی می‌شود». 

دوم؛ جناب آقای رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور در عصر همان روز 29 خرداد در نشست اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشتند:

«از کل واجدین شرایط، 59 میلیون و 310 هزار و 307 نفر ، کل آراء مأخوذه 28 میلیون و 933 هزار و 4 نفر است. میزان مشارکت 8/48. بدین وسیله آقای سید ابراهیم رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار و 345 رأی حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانت‌دار دستگاه اجرایی و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند. آقای محسن رضایی میرقائد با 3 میلیون و 412 هزار و 712 نفر و آقای عبدالناصر همتی با 2 میلیون و 427 هزار و201 نفر، آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی 999718 نفر و بقیه آراء به عنوان آرای باطله مأخوذه تلقی می­شود که این رقم 3726870 نفر هست».

همچنان که استحضار دارید، اختلاف مجموع آرای مأخوذه­ نهایی (28.933.004) با تعداد آرای مأخوذه اولیه (28.600.000)، نزدیک به 300.000 رأی می­باشد. حال بنابر اعلام وزارت کشور، تعداد شعب اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری، 69257 شعبه بوده است که اگر بیش از 90 درصدِ اعلام شده در نشست آقای عرف، 97 درصد در نظر گرفته شود، تعداد 2077 صندوق در زمان اعلام این آمار به وزارت کشور واصل نشده است که در این صورت، میزان رأی هر شعبه، 144 رأی می­شود. با توجه به اینکه صندوق­های شمارش نشده از صندوق­هایی هستند که تا بامداد روز شنبه مشغول رأی­گیری بوده­اند، این تعداد (144) و نیز رقم اعلام شده برای مشارکت عمومی مردم در انتخابات، دور از واقع و دارای ابهام به نظر می­رسد.

از طرفی دیگر در آمار نهایی اعلام شده از سوی وزیر محترم کشور، مجموع آرای نامزدهای انتخابات و آرای باطله مأخوذه برابر 28.492.846 می­باشد که با آرای کل مأخوذه (28.933.004)، 440.158 عدد رأی اختلاف دارد.

جناب آقای جمعه­ای، مشاور وزیر کشور، در پاسخ به این اختلاف آراء اظهار داشته است:

«اختلاف آرای اعلامی با آرای شمارشی، مربوط به تعرفه‌هایی است که توسط رأی‌دهنده اخذ شده ولی به صندوق انداخته نشده یا با توجه به برگزاری همزمان ۴ انتخابات با هم، اشتباهی توسط رأی‌دهنده در صندوق مربوط به انتخابات دیگر انداخته شده است».

این درحالی است که اولاً اگر برگه­های رأی در صندوق انداخته نشده است، پس نباید جزء آرای کل مأخوذه محاسبه شده باشد. ثانیاً طبق مصاحبه جناب آقای جمال عرف، هیئت­های اجرایی موظفند بعد از باز کردن صندوق­ها، رأی­هایی را که به اشتباه در صندوق­های دیگر انداخته شده است، بررسی و به صندوق اصلی منتقل کنند تا این آرا جزء آرا صحیحۀ مأخوذه محسوب شود.

پس بنابراین آمار منتشر شده از سوی وزیر محترم کشور و رئیس ستاد انتخابات در کنار سایر نارسایی­ها و ناهماهنگی­هایی که مطمئناً توسط ناظران محترم و نیز گزارشات مردمی به محضرتان واصل شده است، محل ابهام و نیازمند بررسی و تنویر افکار عمومی است؛ لذا درخواست ما از شما این است که بدون هیچ­گونه مصلحت­سنجی و تسامح نسبت به کم­کاری‎های صورت گرفته و اختلالات بوجود آمده در طول مدت رأی­گیری ورود جدی داشته و نتیجه بررسی‎ها به صورت شفاف به اطلاع مردم رسانده شود. این در حالی است که رهبر انقلاب نیز دو روز پیش از برگزاری انتخابات، تذکراتی در باب کیفیت برگزاری آن به مسئولین امر بیان فرمودند که میزان توجه به هشدارهای ایشان نیز محل سؤال است.

سایه رهبری مستدام

علی راستی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

رونوشت:

  • جناب آقای عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور جهت استحضار و انجام پیگیری­های لازم

ه

 

دریافت متن کامل نامه