دولت یازدهم باید این پیام را بگیرد که دغدغهی مردم در این چهارسال، دغدغهی معیشت و حل مشکلات اقتصادی خواهدبود. دغدغهی مردم، مذاکرهکردن با شیطان بزرگ[آمریکا] نیست. اینهایی که مُدام تکرار و تأکید میکنند که “پیام 24 خرداد را بگیریم”، باید متوجه این پیام مردم باشند. [حل مشکلات اقتصادی بدون تکیه به غرب و آمریکا]
***
از روزی که جناب شیخحسنروحانی رئیس دولتیازدهم شد، بسیار شنیدهایم و میشنویم که “پیام مردم در 24خرداد را بگیریم و بفهمیم” ، “مردم به تغییر رأی دادند” ، “مردم از افراط و خودمحوری خسته شدند” ، “مردم به اعتدال رأی دادند” ، “اعتماد مردم بیش از پیش شده” و عباراتی از این قبیل. اینها نظرات عدهای است که میخواهند رأی مردم را به نفع خود و همفکران خود مصادره کنند. اما حقیقتاً نتیجهی انتخابات 92 چه پیامی داشت؟
1. اثبات دروغبودن ادعای تقلب در انتخابات سال 88 :
نتیجهی انتخابات 92 بر همگان اثبات کرد که طرح ادعای تقلب در انتخابات 88 از سوی فتنهگران و نانجیبها، یک ادعای کاملاً دروغ بودهاست. البته این «حقیقت» در همان سال 88 هم خودش را نشان داد و مردم بصیر ایران به آن پیبردند. اما نتیجهی انتخابات 92 ، یک مُشت محکم به دهان کسانی زد که در این چهارسال با لجاجت بر سر مواضع غلط و باطل خود ایستادهبودند و هماکنون نیز به دنبال مالهکشیدن و بهفراموشیسپردن حوادث سال88 هستند و هرجا که مینشینند با کمال بیشرمی و بیحیایی، حرف از عفو و گذشت از کینهها میزنند. یکی از برکات جلسات رأیاعتماد وزیران دولت یازدهم درمجلس[صرفنظر از تسامحخائنانهی بسیارینمایندگان] اینبود که اعلامبرائتاز فتنه88 به یک شاخصوملاک در تصمیمگیریها تبدیل شد. البته اینها کافی نیست؛ باید عنصر اصلی یعنی جناب“تکیهگاه فتنه“ عذرخواهی کند.
2. اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی:
برخی میگویند بعد از این انتخابات، “اعتماد به نظام بیشتر شده” و “اعتماد به جامعه برگشته”.
از این آقایان باید سؤال کرد که: مگر مردم به نظام، بیاعتماد بودند که حالا اعتماد پیدا کردهاند!؟ پس از انتخابات 88 ، انتخاباتمجلس در سال 90 نیز با مشارکت بیش از 60 درصد مردم برگزارشد که در نوع خود، یک رکورد محسوب میشد. آیا این نشانهی اعتماد مردم نبود؟ آن زمان، شما کجا بودید که چنین اظهاراتی بیان کنید؟ مردم همیشه به نظام، اعتماد داشتهاند و دارند. تنها فتنهگران و مُرجِفون هستند که دل خوشی از این نظامِ حق نداشتهاند و ندارند.
3. اطاعت و تبعیت بینظیر مردم از «امامخامنهای»:
پیام دیگر این بود که مردم در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی، همچنان معتقد به پیروی از ولایتمطلقهفقیه هستند. با وجود اینهمه تبلیغات رسانههای دشمن و جنگروانی از سوی دشمنانخارجیوداخلی، باز هم مردم به دعوت رهبر انقلاب لبیک گفتند و در انتخابات شرکت کردند. این نکتهی بسیار مهمی است که متأسفانه کمتر مورد توجه تحلیلگران داخلی قرار میگیرد. اما بالعکس دشمن تمرکز زیادی بر این نکته میکند.
4. از بینرفتن جایگاه «سازشکاران با غرب» در میان مردم:
اینکه سازشکاران و تجدیدنظرطلبان مجبور شدند «عارف» را متقاعدبه کنارهگیری از صحنهی رقابت بکنند و بر یک کاندیدای دیگری اجماعکنند، این پیام را میدهد که پایگاهاجتماعی و مردمی سازشکاران نابود شدهاست. مردم هشتسال حاکمیت سازشکاران و تجدیدنظرطلبان را بر قوهیاجراییکشور تجربه کردند و بیشترین ضربهها را هم در آن دوره خوردند؛ لذا روی خود را از اصلاحطلبان برگرداندند. اینکه حساسیت زیادی نسبت به اصلاحطلبان داریم، به خاطر خیانتها و ضربات عمیق و بعضاً جبرانناپذیری است که به نظام و مردم وارد کردهاند و میکنند.
5. فراموشکردن مأموریتها توسط «برخی خواصِ طرفدارِ حق»:
برخی نامزدهای انتخابات 92 از آنجایی که خیلی به پیروزی خود امیدوار بودند، مأموریت اصلی خود را فراموش کردند. به جای اینکه به تقویتجبههیمقاومت و گفتمان انقلاباسلامی بپردازند، بر سیاهنمایی و منفیبافی غیرمنصفانه و غیرواقعبینانه نسبت به وضع موجود متمرکز شدند. غافل از اینکه با این کارها و با این تبلیغاتشان به تکمیلشدن پازل جناب “تکیهگاه فتنه” و جناح رقیب خود کمک کردند و شاخهای را بریدند که خود روی آن نشسته بودند.
شبیه همان کار غلطی را که برخی اصحاب پیغمبر در جنگ اُحُد انجام دادند، در اقوال و افعال این دوستان شاهد بودیم. در جنگ احد عدهای از اصحاب که به دستور پیامبر روی کوه گماشتهشدهبودند و مأموریت مراقبت از پشت سپاه را برعهده داشتند، وقتی پیروزی سپاه اسلام را حتمی دیدند، از کوه پایین آمدند و مشغول غنیمتجمعکردن شدند و از مأموریت اصلی خود غافل شدند. در نتیجه دشمن، کوه را دور زد و از پشت به سپاه اسلام حملهور شد و مسلمانان را شکست داد.
در انتخابات 92 برخی دور خوردند، دچار غرور بیجا شدند، هرکس احتمال پیروزی خود را بالا میدید و به دیگری توصیه میکرد که به نفع او کنار بکشد.
6. رأی مردم به حل مشکلات اقتصادی:
یکی از عواملی که موجب کشش ۵۰/۷ درصد از مردم به «رأی معیشتی» شد، حجم گستردهی عملیات روانی و رسانهای بود که در ایام انتخابات و حتی مدتها پیش از آن در سیاهنمایی وضع موجود کشور انجامشدهبود. به هرحال دولت یازدهم باید این پیام را بگیرد که دغدغهی مردم در این چهارسال، دغدغهی معیشت و حل مشکلات اقتصادی خواهدبود. دغدغهی مردم، مذاکرهکردن با شیطان بزرگ[آمریکا] نیست. اینهایی که مُدام تکرار و تأکید میکنند که “پیام 24 خرداد را بگیریم”، باید متوجه این پیام مردم باشند.
«مردم» و «پیام مردم» را نباید مقطعی نگریست. این مردم همان مردمی هستند که سال 88 ، قریب به 25 میلیون رأی به احمدینژادِ سادهزیست و استکبارستیز دادند؛ همان مردمی هستند که در 9 دی در مقابل افراطکاریهای برخی سیاسیون و فتنهگران ایستادند. پیام مردم در 9 دی چه بود؟
این مردم همان مردمی هستند که روز قدسامسالراهپیماییکردند و جانانه از فلسطین و لبنان و سوریه و کشورهای اسلامی حمایت کردند و با صدای بلند “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر آمریکا” گفتند. پیام مردم اینهاست. چرا برخی نمیخواهند پیام مردم را بگیرند و بفهمند!؟ وقتی همین مردم شعار “مرگ بر آمریکا“ سر میدهند، پس با چه رویی مینشینیم دم از مذاکره و تعامل با آمریکا میزنیم و اظهار میکنیم که به مذاکره بدبین نیستیم!؟ اگر قرار است مشکلات اقتصادی با کوتاهآمدن در مقابل خواستههای آمریکا و غرب، حل بشود، همان بهتر که حل نشود. رهبر انقلاب فرمودند برای حل مشکلات اقتصادی باید به «ساخت درونی قدرت» و «پیشرفتهای علمی» توجه و اتّکا بشود. باید «تولید ملّی» حمایت شود و رونق بگیرد، باید «مؤلفههای اقتصاد مقاومتی» مدّنظر ایشان پیگیری و محقق شود.
7. ضعف و کمکاری دولتدهم در برطرفکردن دغدغههای معیشتی مردم:
دولت دهم تقریباً در دوسال پایانی خدمت خود[پس از ماجرای عزل وزیر اطلاعات و خانهنشینی رئیسجمهور وقت و اصطکاک با نظر رهبر انقلاب]، در برطرفکردن دغدغههای معیشتی و حل مشکلات اقتصادی مردم، چندان موفق نبود؛ و این یکی از عوامل شکلدهی به رفتار انتخاباتی مردم در انتخابات اخیر بود. لذا نتیجه ی انتخابات، «نه» به وضعیت موجود اقتصادی بود.