️به نظر می‌رسد با مشخص شدن ترکیب مجلس یازدهم، نمی‌توان بیش از دو کاندیدای اصلی برای ریاست‌مجلس متصور شد، زاکانی و قالیباف!

قالیباف که با کسب بیش‌از هفتاد درصد آرا توانست نفر اول تهران شود، به همراه خود یک تیم نسبتا جوان را راهی بهارستان کرده است‌. وی هرچند اصلی‌ترین گزینه اصول‌گرایان برای ریاست‌مجلس محسوب می‌شود ولی مخالفانی جدی پیش‌روی خود دارد.

زاکانی که امسال از شهر قم به مجلس راه یافته با توجه به تجربیاتش و نقشه‌ راهی که برای مجلس یازدهم تدارک دیده، به عقیده من شایسته‌ترین فرد جهت تصدی ریاست‌مجلس محسوب می‌شود.

بابد توجه داشت که حدود اختیارات رئیس‌مجلس را قانون مشخص کرده و اقداماتی که از علی‌لاریجانی سر می‌زد فراتر از صلاحیت‌های یک رئیس‌مجلس بود. غرض آنکه هرچند ریاست مجلس مهم است اما آنچنان که تصور می‌کنیم، نمی‌تواند جریان را تغییر دهد.

️لذا هرچند ترجیح شخصی من زاکانی‌ست اما ریاست قالیباف نیز چندان تفاوتی از نظر من ندارد. آنچه که مهم‌تر به نظر می‌رسد، #همکاری این دو فرد است. بار‌ها شنیده‌ایم که قالیباف هرچند خود سالم‌ است اما بعضا از زیردستانش خطاهایی سر می‌زند، زاکانی با روحیه #فسادستیزی به خوبی می‌تواند این نقطه‌ضعف را پوشش دهد.

️فارغ از آنکه چه کسی رئیس‌مجلس شود، همکاری زاکانی و قالیباف به نفع کشور خواهد بود و موجب افزایش بهره‌وری مجلس خواهد شد. ترکیب مجلس آینده به نحوی است که اگر تقسیم افراد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌خوبی صورت بگیرد، جای نگرانی از این که مجلس چه عملکردی خواهد داشت، وجود ندارد.

پ.ن: در آینده درباره کمیسیون‌های تخصصی مجلس سخن خواهم گفت، اما در همین‌جا لازم است ذکر کنم ، ریاست افرادی مثل #سیدمحمود‌نبویان بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی، مهم‌تر از آن‌ است که چه کسی ریاست مجلس را عهده دار می‌شود.
محمد مهدی قاجار