بسم الله الرحمن الرحیم

واحد جهاد و پایداری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)

تاریخچه واحد

واحد جهاد و پایداری در ابتدا تحت عنوان گردان عاشورا با هویت یک پارچه‌ی نظامی شکل گرفت و از قالب‌ها و شعائر نظامی برای دو هدف کلی حفظ آمادگی برای حضور در درگیری نظامی و همچنین حفظ و تقویت شور و روحیه دوران دفاع مقدس استفاده می کرد. با دوری از فضای جنگ سخت و کاهش احتمال درگیری نظامی به مرور زمان هدف دوم یعنی حفظ و تقویت شور و روحیه‌ بسیجی و دفاع مقدس در گردان عاشورا برجسته‌تر شد و گردان عاشورا با حفظ رویکرد نظامی به کارهای دیگری مانند اردوهای جهادی، راهیان نور، خادمی و… که در راستای هدف ذکر شده قرار داشتند روی آورد. استمرار و تثبیت این روند باعث شد تا طی فرآیند بازنگری در ساختار در سال 90، گردان عاشورا تحت عنوان واحد جهاد و پایداری متولی حوزه هایی شود که کاربرد اصلی آن ها حفظ و تقویت روحیه ها و فضیلت هایی بود که موتور محرکه ی انجام وظائف بسیج دانشجویی محسوب می شدند.

ضرورت کار

ایجاد هر تغییری خصوصا در مسیر حرکت انسان‌ در جهت رشد و تعالی خود و دیگران علاوه بر اینکه نیازمند یک برنامه متقن و پشتوانه محکم می باشد، نیازمند وجود یک اراده تقویت شده و مستحکم برای تغییر کردن و بعد ایجاد تغییر در دیگران است.

در مورد انقلاب اسلامی اگر آرمان، مبارزه با جریان تاریک مادی گرایی در سطح جهانی و احیای معنویت و خداگرایی در مسیر تقابل حق و باطل باشد، طبیعتا تمام دنیای باطل با تمام ظرفیت تلاش می کند تا جریان انقلاب اسلامی رو مختل و کند نماید.

غرض اینکه هر حرکت برنامه ریزی شده و مهارت و دانش و برنامه ای تا با یک اراده مستحکم و با نفوذ همراه نشود پیشروی در تقابل با جریان باطل ایجاد نخواهد شد. به قولی جنگ، جنگ اراده هاست.

همین رابطه کلان را می شود در تمام اجزاء وابسته به انقلاب اسلامی دید. در بسیج هم که رویش تام و تمام این انقلاب می باشد ،هر اصلاح و مبارزه ای علاوه بر برنامه و دانش و مهارت نیازمند اراده جهت تاثیرگذاری و ایجاد تغییر است.

منشا اراده و به قولی‌ چشمه جوشانی که دائما روحیه و آمادگی برای ایجاد تغییررا حفظ و تقویت می کند یک سری فضیلت هاست که لازمه ی تغییر ناپذیر پیشروی انقلاب اسلامی می باشد.

در واقع همان فضیلت‌ها و روحیه به وجود آورنده انقلاب اسلامی و به تبع آن نهاد بسیج است که ضامن بقا و استمرار اراده برای مبارزه و ادامه حیات انقلاب اسلامی است. فضیلت‌هایی مثل روحیه جهاد و شهادت، ایثارگری، همراهی مستضعفین، شجاعت، جدیت، ولایت پذیری و…. که اراده لازم برای مبارزه ایجاد می کنند و انقلاب اسلامی و بسیج بدون این ها امکان حیات پویا و رویارویی موثر با جریان باطل را ندارد.

در بسیج ما هم یک بخشی به اسم واحد جهاد و پایداری متولی برنامه ریزی برای حفظ و تقویت این فضیلت هاست تا در کنار واحدهای دیگر که پشتوانه ی دانشی و مهارتی برای مبارزه هستند اراده‌ی لازم برای مبارزه هم حفظ و تقویت بشود.

 

 

گروهان حاج عبدالله والی(قرارگاه جهادی عبادالرحمن)

شاید سبقه فعالیت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام در حوزه محرومیت زدایی به همان ابتدای تأسیس این تشکل انقلابی می‌رسد ولی از اوایل دهه هشتاد بود که جهادگران بسیجی با حضور در روستاهای استان خوزستان به ایفای نقش در زمینه‌های مختلف پرداختند.

پس از گذشت چند سال از فعالیت بسیجیان روح الله در حوزه محرومیت زدایی و پشت سر گذاشتن تجربیات مختلف در این عرصه، اکنون قرارگاه جهادی عبادالرحمن درحال ایفای نقش در زمینه‌های زیر می‌باشد:

۱. برگزاری اردوهای جهادی با هدف خدمت‌رسانی به مناطق محروم استان خوزستان در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی، اقتصادی و پزشکی

۲. برگزاری سلسله جلسات پیشرفت روستایی با هدف آشنایی با ادبیات، مبانی و طرح‌‌های مربوط به توسعه روستایی تحت عنوان «دوره شهید حججی»

۳. انجام طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در رابطه با کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی مخصوصا آسیب حاشیه نشینی مانند: بازدید از مراکز مبارزه با این نوع آسیب‌ها ،توزیع ارزاق میان مردم نیازمند و…

۴. ایفای نقش فعال در زمان رخداد حوادث طبیعی و اقدام به کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده در قالب‌های مختلفی همچون جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی و ارسال آن به مناطق، اعزام نیروی جهادی، مطالبه‌گری از مسئولین در قبال وظایفشان و…

 

 

گروهان شهید علم الهدی (یادمان هویزه)

یکی از ثروت‌های عظیم ملی و فرهنگی ما هشت سال دفاع مقدس است .یکی از بهترین بسترها برای بهره‌برداری از این گنجینه گران بها راهیان نور می باشد و به بیانی دقیق‌تر فناوری استفاده از این ثروت است:

“خب، اگر شما بخواهید از ثروت استفاده کنید، باید فنّاوری‌اش را بلد باشید؛ من می‌گویم این راهیان نور یک فنّاوری است؛ این یک فنّاوری است برای استفاده‌ی از این ثروت عظیم.” مقام معظم رهبری 16/12/1395

بخشی از کارگزاران راهیان نور، خادمین و مسئولین زیارتگاه‌ها و یادمان‌های شهدا هستند که همه ساله در بازه‌های زمانی متعدد به سرزمین‌های زیارتی مناطق عملیاتی و گنجینه‌ی عظیم به جا مانده از دفاع مقدس قدم می‌گذارند و در مسیر خودسازی و خدمت به شهدا، لباس خادمی به تن کرده و مشغول خدمت‌رسانی به زائران که میهمانان شهدا هستند می‌شوند. البته این نکته نباید فراموش شود که اگر خادم نتواند خدمتی صحیح و مفید و ارزشمند به زائر ارائه دهد بالتّبَع خود او هم نمی‌تواند بهره کافی از این خادمی بدست آورد. لذا باید خادم درک کند که فعالیت‌های او مهم و اثرگذار است و این امر تحقق نمی‌یابد مگر با وجود برنامه ای منظم برای اثرگذاری بر زائرین و مردم ساکن مناطق عملیاتی توسط مسئولین زیارتگاه‌ها.

اهداف

اهداف مربوط به فعالیت‌های ما در هویزه ناظر به سه نوع مخاطب می باشد:

خادمین شهدا(میهمانان ویژه شهدا)

خادمین شهدا مخاطبان خاص برنامه‌ها و فعالیت‌های هویزه می‌باشند چرا که این عزیزان مدتی حدود 10 الی 15 روز در یادمان‌ حضوردارند و این موضوع میزان و اهمیت تاثیرگذاری بر این خدام را افزایش می‌دهد. لذا با توجه به این ویژگی ها، فعالیت‌های ناظر به این گروه مخاطب در چند مورد تقسیم می‌شود:

  • پیوند و انس با شهدا و فراگرفتن سبک زندگی این امامزادگان عشق
  • افزایش روحیه جهادی و انقلابی
  • افزایش بصیرت سیاسی
  • ارتباط و انس با قرآن و نهج البلاغه
  • وجود فضای مناسب جهت ایجاد نقطه عطف و تحول در زندگی خدام به وسیله انس با شهدا
  • افزایش مهارت های فرهنگی و اجتماعی و …

مردم بومی و ساکن هویزه

مسئله بسیار مهم این است که به مردم ساکن مناطق جنگی  توجهی ویژه داشته باشیم چرا که زندگی این عزیزان همواره در خط مقدم جنگ بوده است. شناسایی آسیب های فرهنگی و نیازهای رفاهی ایشان همچنین جستجوی راه حل برای رفع آن ، از طریق گروه های جهادی، سازمان های مربوطه و خدام از اولویت های رسیدگی به این مردمان غیور می باشد. “هرکدام از این پنج استان خوزستان و ایلام و کرمانشاه و کردستان و آذربایجان غربی-این نوار مرزی غرب کشور- یک مسئله‌ای دارد، یک ارزشی دارد، یک جایگاهی دارد؛ مردم آنجا مورد توجّه قرار بگیرند‌، مورد محبّت قرار بگیرند؛ همه‌ی اینها پشتیبانی کردند. در همه‌ی این بخشها که شما ملاحظه میکنید، اگر پشتیبانی‌های مردم نبود، کار پیش نمیرفت؛” مقام معظم رهبری 16/12/1395

زائرین راهیان نور

ظرفیت بی‌نظیر راهیان نور، فضای وسیعی را برای تاثیرگذاری بر زائرین ایجاد کرده است. در مناطق جنوب کشور و در قالب راهیان نور، ما با مخاطبانی ارتباط پیدا می‌کنیم که از همه نقاط کشور و همچنین تقریبا از همه اقشار مردم می‌باشند.

“آن‌ کسانی که به این سفرهای راهیان نور می‌آیند و برمیگردند، حتماً باید چیزی به آنها اضافه شده باشد؛ باید بین آنها و بین حادثه‌ی مهمّ دفاع مقدّس یک پیوند و ارتباط ناگسستنی به ‌وجود بیاید؛ معرفت تازه‌ای پیدا کنند. اطّلاع تازه‌ای پیدا کنند.” مقام معظم رهبری 16/12/1395

 

 

گروهان شهید باقری(دفتر امورشهدا)

گروهان شهید حسن باقری با هدف حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه و دانشجویان شکل گرفته است. در این راستا این دفتر برنامه های مختلفی را طرح ریزی کرده است. زیارت خانواده های شهدا، یادواره های شهدا، زیارت قبور شهدا و اردوی راهیان نور از جمله برنامه های جاری این دفتر می باشد.

اهم فعالیت های این دفتر در سال 97-98 به شرح ذیل بیان می گردد:

1.دیدار با جانباز مدافع حرم امیرحسین حاجی نصیری

  1. دیدار با خانواده شهید مدافع حرم سجاد عفتی
  2. مراسم برای روز جهانی قدس و خرمشهرهای پیش رو
  3. دیدار با خانواده شهید احسان آقاجانی
  4. سخنرانی بعد از نماز درباره شهید چمران
  5. روایتگری بعد از نماز درباره شهید بهشتی
  6. مسابقه کتابخوانی خداحافظ سالار
  7. اکران و نقد فیلم تنگه ابوقریب در هفته دفاع مقدس
  8. اردوی راهیان نور با شعار محوری (خرمشهرهای پیش رو…)

 

 

گروهان شهید محمدخانی (نظامی)

در سال گذشته نیز بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در راستای تقویت آمادگی نظامی دانشجویان بسیجی و همچنین بهره‌مندی از روحیه‌ی نظامی‌گری در عرصه‌ی کنش انقلابی به برگزاری برنامه‌های نظامی و امنیتی در قالب‌های مختلف کوهنوردی، اردوی نظامی پادگان‌های آموزشی، امنیت و ایمنی مراسمات، شامگاه نظامی و… پرداخت. اردوهای نظامی در پادگان‌های آموزشی معمولاً با رویکرد آموزش رزم انفرادی و تجربه‌ی زندگی نظامی و پادگانی برگزار شد و در کوهنوردی‌های نظامی ضمن یادآوری آموزش‌های نظامی پادگان‌های آموزشی رویکرد اصلی چشاندن روحیه‌های نهفته در دل نظامی‌گری ازجمله فرمان پذیری، تحمل سختی، ایثار و … بوده است. شامگاه‌ها نیز قالبی برای استمرار و تقویت هویت نظامی و انسجام بدنه با محوریت کار نظامی در طول سال بوده است. سایر فعالیت‌ها مانند اقدامات تأمینی و امنیتی هیئت و آموزش‌های جنگ شهری ناظر به نیاز و عرصه‌های عملیاتی مبتلابه کشور بوده است. در ادامه تشریح برنامه‌های یادشده همراه با گزارش تصویری تقدیم می‌شود.

از اقدامات این گروهان عبارتنداز:

کوهنوردی نظامی کلوگان

اردوی تشکیلاتی پینت بال

اردوی تشکیلاتی – نظامی میثاق

اقدامات تأمینی و امنیتی در مراسمات هیئت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی

شامگاه تودیع و معارفه‌ی فرماندهی بسیج

اردوی نظامی میثاق 2 در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

کوهنوردی نظامی کلکچال

نمایشگاه تجهیزات نظامی در هفته‌ی دفاع مقدس

کوهنوردی نظامی امامزاده داوود

جلسات نظامی هفتگی داخل دانشگاه

برگزاری جلسات نظری و عملیاتی امنیتی و جنگ شهری

 

 

اردوی بازسازی عتبات عالیات

اصلی ترین اهداف و آرمان های بسیج دانشجویی در قالب دو سیاست کلی میگنجد: تربیت نیرو و ایفای نقش. حال با این رویکرد جوانان مؤمن و انقالبی پا در عرصه های مختلف میگذارند و به دنبال تأثیر گزاری مثبت و ایجاد آمادگی برای خود برای حضور در میدان های نبرد هستند چرا که در آیندهای نزدیک بایستی شانه های خود را زیر بارهای سنگین میهن اسلامی قرار بدهند. با همین توضیح روشن می شود علت حضور جوانان دانشجو در عرصههای جهادی بازسازی عتبات عالیات.

شد تا با حضور علیه السالم در تابستان 1398 بار دیگر توفیقی نصیب بسیجیان دانشگاه امام صادق حضور داشته و برگ سبزی سالم ا… علیها در نجف اشرف در عملیات ساخت صحن مبارک حضرت زهرا تقدیم نمایند. این مجموعه از سال علیه السلام که تحفه درویش بود را پیشگاه مقدس حضرت امیر المومنین 1393 در هجرتهای جهادی عتبات عالیات به خدمت رسانی میپردازد. از جمله فعالیتهای این مجموعه:

مشارکت در بازسازی گنبد مبارک ائمه سامرا

مرداد ماه 1393 سالم ا… علیهما

مشارکت ساخت سرویسهای بهداشتی سامرا

اسفند ماه 1394 سالم ا… علیهما

مشارکت در ساخت صحن حضرت زهرا

تیر ماه 1395 سالم ا… علیها

مشارکت در بازسازی حرم امامین سامرا

اسفند ماه 1396 سالم ا… علیهما

مشارکت در بازسازی حرم امامین سامرا

اسفند ماه 1397 سالم ا… علیهما

مشارکت در تکمیل ساخت صحن حضرت زهرا سلام الله