پی‌نوشت: بیانیه ستاد مشترک نیروهای مسلح با تایید خطای انسانی نتیجه‌ای کاملا مقابل با این تحلیل را اظهار کرد.

جنگ امروز جنگی چندلایه است

جنگ ترکیبی، چندلایه یا هیبریدی، جنگی است چند بعدی که سیاست، اقتصاد، قوای نظامی و مسائل امنیتی و سایبری را هم‌زمان به کار می‌گیرد. جنگ هیبریدی یک تاکتیک و در عین حال یک استراتژی از ترکیب کردن ابزارها و روش‌های متداول، غیرمتداول، مجرمانه و تروریستی است؛ بنابراین یک نیروی هیبریدی می‌تواند تمام سطوح جنگ را دربرگرفته و در سطوح استراتژیک و تاکتیکی با روش‌هایی سریع‌تر از نیروهای متداول عمل کند و شتاب عمل بیشتری داشته باشد.

جنگ هیبریدی علاوه بر ترکیب فناوری‌ها و سازمان‌های متداول با تاکتیک‌ها و روش‌های غیرمتداول، با حذف محدودیت‌های قانونی و اجتماعی، نسبت به نیروهای متداول دولتی بسیار آزادانه‌تر عمل می‌کند؛ چراکه نیروهای متداول باید به قانون جنگ زمینی، پیمان ژنو، قوانین درگیری و … پایبند باشند اما این نیروها خط قرمزی برای رعایت نخواهند داشت.

همچنین در مقابل «دفاع ترکیبی» معنا پیدا می‌کند؛ استفاده از ابزارها و امکانات مختلف و بستر فرهنگی خاص برای دفاع از منافع، مزایای فوق را برای نیروهای دفاعی نیز به دست می‌دهد.

«امروز در حالی هشتمین همایش ملی پدافند غیرعامل را در شانزدهمین سالگرد تاسیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به فرمان رهبر معظم انقلاب برگزار می‌کنیم که با رویکرد جدید دفاعی روبرو هستیم.این رویکرد جدید دفاعی به خاطر تهدیدات جدیدی است که در قالب جنگ ترکیبی و چندلایه از سوی آمریکا علیه کشور ما آغاز شده است.»سردار جلالی در همایش ملی پدافند غیرعامل، آبان ۱۳۹۸

کارویژه آمریکا: جلوگیری از تحقق اهداف موشک‌باران عین‌الاسد

پس از هدف گرفتن عین الأسد، آمریکا در تقلا برای حفظ موقعیت نظامی و استراتژیک خود به هر حقه‌ای متوسل شد. آمریکا تصمیم ایران برای اقدام متقابل در خاک عراق را دو روز پیش‌تر مطلع بود؛ و عقب‌نشینی آمریکا از تهدیدهای رسانه‌ای قبلی‌اش که با نطق تلویزیونی ترامپ علنی شد، حاصل برنامه‌ریزی دو روزه‌ی اندیشکده‌های آمریکایی بود؛ برگزاری جلسه شورای امنیت ملی آمریکا به شیوه‌ای نمایشی و نیم‌بند نیز بخشی از سناریوی رسانه‌ای آمریکا بود. جلسه‌ای که تنها نتیجه‌اش لغو سخنرانی ترامپ شد!

«به گزارش تسنیم، اولین مصوبه شورای امنیت ملی آمریکا لغو نطق تلویزیونی ترامپ بوده است. با توجه به سردرگمی مقامات آمریکایی در مقابل حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد و نداشتن برنامه برای رویارویی با ایران این شورا تصمیم گرفت که فعلاً موضع‌گیری عجولانه‌ای صورت نگیرد.»

شاید اصلی‌ترین هدف انتقامی ایران از پاسخ موشکی، به پایان رساندن آخرین عملیات شهید سلیمانی و خروج کامل آمریکا از عراق بود. عملیاتی ترکیبی که پیام‌های مختلف سیاسی و نظامی را در خود جا داده بود؛ در هر قسمت از این عملیات بخشی از اهداف منطقه‌ای و کلان جبهه‌ی مقاومت اسلامی محقق شد. توان موشکی، زمان‌بندی و هماهنگی دقیق هر دوپایگاه موشکی ایران، نقطه‌زنی و قفل‌شدن موشک‌ها بر موقعیت ساختمان‌های موجود در پایگاه عین الأسد به شکلی که تلفات تنها از ملیت آمریکایی باشد، ناتوانی آمریکا در دفاع موشکی، نمایش اقتدار و اراده‌ی واضح و قطعی ایران، هک پهپادهای آمریکایی بعداز وقوع حادثه و نمایش قدرت سایبری، فعالیت منسجم رسانه‌ای که در قالب پخش زنده‌ی سخنان رهبری، سیدحسن نصرالله و دیگر شخصیت‌های مقاومت، مصاحبه‌ی مقامات نظامی و حتی شبکه‌های اجتماعی خودرا نشان‌داد و بالاخره به‌رخ کشیدن قدرت بازدارندگی ایران.

دفاع آمریکا نیز عملیاتی ترکیبی بود. عملیاتی که باید هزینه‌ی اقدام جمهوری اسلامی ایران را برای آمریکا تا حد قابل قبولی کاهش دهد؛ در حوزه‌ی رسانه‌ای چندین «دروغ بزرگ» با هدف ضعیف نشان‌دادن قدرت نظامی ایران، در آمریکا، در جهان و در داخل ایران شایع شد: معامله‌ی سردار سلیمانی با بولتون، عملیات انتحاری در تشییع سردار سلیمانی و اقداماتی مثل حذف و تهدید صفحات شبکه‌های اجتماعی به خاطر هر نوع تاسف از شهادت سردار سلیمانی، دستکاری اخبار رسانه‌های بین‌المللی پس از انتشار تعداد تلفات پایگاه عین‌الاسد و… حربه‌ی آخر اعلان سقوط هواپیمای اوکراین ایرلاینز شش‌دقیقه پس از پرواز به عنوان خطای سامانه‌ی دفاعی ایران.

«یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر، تئوری دروغ بزرگ را با کمی تغییر این‌گونه بیان کرد: دروغ بزرگ یکی از روش‌های تبلیغاتی مورد استفادهٔ انگلستان است که دروغ بزرگی می‌گویند و در ضمن تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری می‌کنند.»

عملیات ترکیبی ممکن است تروریستی باشد؛ سقوط هواپیما به روایتی دیگر…

به نقل از نیویورک تایمز، در نیم‌سال گذشته سقوط دو هواپیمای بوئینگ۷۳۷ از خانواده‌ی هواپیمای استفاده شده در اوکراین‌ایرلاینز، هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد دلار به این شرکت تحمیل کرده. نکته‌ی قابل توجه افت 2/3 درصدی سهام بوئینگ در پی این سانحه بود؛ اما چیزی طول نکشید که با مطرح شدن احتمال اصابت موشک سهام این شرکت 3 درصد رشد یافت؛ یعنی در مجموع بوئینگ 1/1 میلیارد دلار سود کرد. جالب است بدانید بوئینگ‌دیفنس‌اسپیس‌اندسکیوریتی( Boeing Defense, Space & Security) شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی است، که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت بوئینگ، وظیفه طراحی و ساخت هواپیماهای جنگنده، تانکرهای سوخت‌گیری هوایی، بالگردها، سیستم‌های دفاع موشکی و ماهواره‌ای، تجهیزات هوانوردی، پرواز فضایی، سیستم‌های شاتل‌ها و ایستگاه‌های فضایی را بر عهده دارد. همین امر باعث ارتباط تنگاتنگ این‌شرکت با بخش نظامی آمریکاست.

این پرواز گزینه‌ی مناسبی‌ست که اتفاقا پنج ساعت پس از پاسخ موشکی ایران سقوط کند. هواپیمایی که دهه سوم عمرش را سپری می‌کند و از ۱۷۰ مسافر آن ۱۵۰نفر ایرانی هستند و ۱۳ نخبه را با خود همراه دارد؛ نخبگان کسانی هستند که مردم از آن‌ها صحبت می‌کنند و رسانه‌ها از آنان می‌نویسند.

حالا نوبت برداشت محصول آمریکایی این ماجرا است. در یک دروغ بزرگ دیگر رسانه‌های غربی از طرف منابعی مطلع و بی‌نام، همچنین از قول پنتاگون، گزاره‌ای را با قطعیت به جهان مخابره کردند؛ ایران طی یک اشتباه در سامانه دفاعی مردم خودش را هدف قرار داده… دروغی که حتی مطرح شدنش نمکی‌ست روی زخم داغ‌دیدگان این حادثه و می‌تواند ذهنیت ایجاد شده نسبت به قدرت نظامی و دفاعی ایران طی چندروز گذشته در جهان را خدشه‌دار کند.

امروز که داستان روشن شده‌است ناخن‌های گرگ آمریکایی اقلا برای ملت ایران کاملا در دید قرار گرفته. ماجرا از این قرار است، کارشناس پرواز ایرانی نقص فنی را تشخیص می‌دهد و با پرواز مخالفت می‌کند اما کارشناس اوکراینی علیرغم تشخیص مشکل موافق پرواز است و طبق قوانین بین‌المللی پرواز (ایکائو) اجازه‌ی پرواز توسط کارشناس کشور مالک هواپیما برای پرواز کافی‌ست.

سرانجام این پرواز شش دقیقه پس از آغاز سفر ارتباط خودرا با کنترل پرواز از دست می‌دهد و با اینکه تصمیم به بازگشت می‌گیرد، بدون هیچ پیامی، با شروع آتش از موتور و قسمت بال سقوط می‌کند.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اوکراین‌ایرلاینز پیشرفته‌ترین بخش تعمیر و نگهداری هواپیما در قاره‌ی اروپا را دارد.

جعبه‌ی سیاه پرواز، مدرک تمام اتفاقاتی است که در این هواپیما گذشته و حتی هر صوتی که در کابین خلبان رد و بدل شده را ضبط کرده‌است. اما مشکل این‌است که رمزگشایی اطلاعات جعبه‌ی سیاه زمان‌بر است و این زمان برای بازی رسانه‌ای آمریکا کافی‌ست.

این تنها بخش عملیات ترکیبی آمریکا بر علیه ما نبود؛ حمل تلفات نظامی به اسرائیل و آلمان، جانبداری آلمان و فرانسه از آمریکا، و شاید شنیده‌شدن صدایی از درون کنگره که مخالف ترور سردار سلیمانی و مواضع ترامپ حرف می‌زند همه قسمتی از این پازل آمریکایی اند.

آنان از این حقیقت غافل شده‌اند که خداوند هیچ ظلمی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و ریاکارانه بر دریای دروغ‌ها، ظلم‌ها و بدمستی‌های‌شان نام خدا را می‌زنند و ظلم بر عاشقان واقعی او را پیشه‌ی خود کرده‌اند… و تاریخ شاهد است که همیشه حق پیروز شده است.

نویسنده: علی ربانی، تحریریه سایت بسیج دانشگاه امام صادق(ع) /