به همت دفتر هنر و رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام (دیدبان) نشست «بررسی و آسیب شناسی ۴۰ سال مواجهه جمهوری اسلامی با موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی، پژوهشگر حوزه فقه موسیقی، در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

در ابتدای نشست، حجت الاسلام فلاحتی ضمن تبیین اهمیت پرداخت به فقه موسیقی به بیان بعضی از اشکالات رایج در مطالعات فقه موسیقی پرداخت. وی با بیان تفاوت غنا و موسیقی ریشه خیلی از اشکالات مطالعاتی و تحقیقی در این حوزه را نفهمیدن فرق غنا و موسیقی دانست. وی در ادامه ضمن شرح مختصر آرا فقهی حول مساله موسیقی به طور خاص به نظرات مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: “رهبری نظر نویی درباره‌ی موسیقی دارند. ایشان در جایی با این تعبیر که موسیقی میتواند شفابخش باشد از آن یاد کرده‌اند.”

فلاحتی در ادامه با اشاره به خدمات متقابل موسیقی و انقلاب، به نقش‌آفرینی مثبت موسیقی در دهه ۶۰ پرداخت و حتی تطور نظر امام درباره موسیقی را نتیجه این نقش‌آفرینی مثبت دانست. وی سپس با گریز به وضع موجود موسیقی در کشور افزود: “در شرایط کنونی اغلب موسیقی‌هایی که در جامعه‌ی ما تولید می شود از نوع غنا و حرام است و به همین دلیل هم رهبری هرگونه ترویج موسیقی و استفاده از آلات آن در صدا و سیما را حرام اعلام کرده‌اند.” وی با ابراز نگرانی نسبت به مسیر امروز موسیقی کشور عنوان داشت: “وضعیت کنونی کشور در این حوزه بسیار بدتر شده است. قبلا لااقل مضامین دینی و انقلابی هم در آهنگ‌ها بود ؛ اما امروز فضای اکثر موسیقی‌های ما بر محور عشق‌های غیرعفیف و ناپاک می‌چرخد”

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با انتقاد از مدیریت امروز نهادهای متولی موسیقی در کشور، تصریح کرد: علم موسیقی و آلات آن را حکما و برپایه ی الهی ساختند و با موسیقی میتوان در جامعه انقلاب کرد؛ اما متاسفانه در مورد کارگزاران موسیقی امروز، ما گرفتار یکسری افراد بی‌هنر و بی‌دانشی هستیم که اصلا شغلشان این نیست. به طور مثال چرا باید مسئول مرکز موسیقی صدا و سیما کسی باشد که حتی یک روز سابقه‌ی زیست هنری و موسیقایی ندارد؟!” وی انتقاداتش را با پاسخ به ادعای عدم وجود قانون مشخص درباره موسیقی ادامه داد و گفت: “این هم که برخی آقایان می‌گویند ما قانونی درباره‌ی موسیقی نداریم صحبت غلطی است و قوانین هست اما مشکل اینجاست که این قوانین هم کم است و هم شفاف نیست و مسئولان حوزه‌ی موسیقی ما هم یا اطلاعی از این قوانین ندارند و یا به آنها عمل نمی‌کنند!”