سیل شوش

شورای قرارگاه جهادی دانشگاه امام صادق(ع) ، روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با نماینده محترم شوش در مجلس شورای اسلامی -آقای سیدراضی نوری- ضمن بحث پیرامون اتفاقات منطقه تاکنون، برنامه های آتی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت. در این جلسه ابتدا مقدمه ای در ارتباط با حجم و گستردگی سیل شوش و توابع و روستاهای آن و عدم انعکاس رسانه ای مناسب این اتفاق بیان شد. بررسی وضعیت سد کرخه قبل،حین و بعد از سیل، وضعیت کشاورزی، نوسازی و بازسازی منازل، مباحث اعتقادی و فرهنگی، مدیریت بحران در ایام سیل و… از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود که اهم نکات آن در ادامه اشاره می شود.

  1. در زمینه ی کشاورزی قبل از سیل، عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بحث نهاده های کشاورزی و افزایش هزینه ی خدمات در بخش کشاورزی موجب افزایش هزینه ها در این صنعت و ایجاد نارضایتی در کشاورزان شده بود که ترسالی میزانی از این نارضایتی ها را کاهش داد و کشاوزران پس از زحمات زیاد آماده ی برداشت محصول می شدند که قضیه ی سیل اتفاق افتاد.
  2. در اسفندماه حجم بالای بارندگی در بهار پیش بینی شده بود و این سوال مطرح است که چرا رهاسازی و مدیریت آب سد از همان زمان اتفاق نیفتاد تا حداقل از میزان خسارات وارده کاسته شود و لازم است دستگاه های نظارتی و قضایی به کوتاهی های احتمالی در این زمینه ورود کنند.
  3. بخشداری به عنوان ارگان هماهنگ کننده ی ادارات و نهادهای محلی از توان کافی برخوردار نبود و جایگاه و موضع ورود نهادهای مختلف در بحث بحران سیل مشخص و دقیق نبود. لازم بود که تمام نهادهای مرتبط با سیل به یک دیگر مرتبط شده و در بحث امداد رسانی کانالیزه شوند تا در نقطه ی اثرگذاری مناسب فعالیت کنند.
  4. از موارد مهم آن است که خصوصا اکنون و بعد از سیل باید آورده ها و کمک های مردمی برای نهادهایی مثل هلال احمر و کمیته امداد و محل مصرف آن ها شفاف سازی شود
  5. ستاد معین شهرستان شوش در بحث نوسازی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که آمارگیری اولیه برای شروع بازسازی و نوسازی را انجام داده است اما هنوز جدول زمانی دقیق و نقشه ی مشخص برای چگونگی بازسازی و نوسازی ارائه نشده است که باید زودتر انجام دهند.
  6. در بحث خسارت کشاورزان دولت متعهد شده است به ازای هر هکتار کشت آبی مبلغ پنج میلیون تومان و برای کشت دیم مبلغ دو تا سه میلیون تومان پرداخت نماید. میزان زمین های خسارت دیده حدود بیست هزار هکتار هست که برآورد دقیقی صورت نگرفته و باید زودتر انجام شود. زمین های آسیب دیده برای کشت فصل دوم آماده اند و لذا نباید این فرصت را از دست داد.
  7. در بحث نوسازی و بازسازی منازل نیز مبلغ چهل میلیون وام 4 درصد، مبلغ ده میلیون بلاعوض و مبلغ پنج میلیون بلاعوض بابت اجاره نشینی در ایام بازسازی و نوسازی در نظر گرفته شده است که آماده ی پرداخت است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
  8. در بحث اعتقادی نیز آن چیزی که قبل از سیل نیز مسئله ی بسیار جدی برای منطقه بود و مبلغین مردمی و نهادهای مرتبط مانند سازمان تبلیغات باید رسیدگی فوری کنند، ترویج سلفی گری در منطقه است.
  9. در بحث مطالبات مردمی از دولت و دستگاه ها مسئله ی اول این است که متاسفانه خود مردم انتظارات حداقلی دارند و حق اصلی خود را مطالبه نمی کنند و به چیزی بسیار کمتر از حق خود قانع اند.

قرارگاه جهادی دانشگاه امام صادق(ع)

نویسنده: هادی ژیان /