به نقل از خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند وقتی است با گسترده شدن تحریم‌‎های نفتی در کنار کارشناسان مختلف، دانشجویان نیز به برگزاری نشست‌ها و ارائه راهکارهایی برای عبور از تحریم‌های نفتی پرداختند.

چندی پیش میزگردی برای بررسی راهکارهای عبور از تحریم‌های نفتی در خبرگزاری آنا برگزار شد؛ در این میزگرد چهار نفر از فعالان دانشجویی به ارائه نتایج بررسی‌های خود پرداختند.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوعات کشور ناگزیر به مطالعه و مطالبه تخصصی توسط جنبش دانشجویی هستیم و در این راستا در سال‌های گذشته پیرامون طرح «افزایش سن ازدواج»، حل بحران قطعی برق، پیمان‌های پولی دو و چندجانبه و درنهایت راهکارهای عبور از تحریم نفتی مطالبه تخصصی انجام شده است.

محمدمهدی امینیان، مسئول کارگروه انرژی واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در این رابطه به خبرنگار آنا گفت: تحریم‌های نفتی و راهکار عبور از آن موضوعی است که به‌تفصیل و از جنبه‌های مختلف به آن پرداختیم اما متأسفانه شاهد سکوت وزارت نفت درباره راهکارهای ارائه‌شده هستیم.

اگر وزیر نفت به دنبال ایجاد بابک زنجانی‌های جدید نیست، راهکارهای دلسوزان و کارشناسان را برای مقابله با تحریم‌های نفتی را جدی بگیرد.

وی اظهار کرد: اگر وزیر نفت به دنبال ایجاد بابک زنجانی‌های جدید نیست، راهکارهای دلسوزان و کارشناسان را برای مقابله با تحریم‌های نفتی را جدی بگیرد.

امینیان افزود: در همین راستا دومین نشست «فرصت‌ها و تهدیدهای داخلی و خارجی در شرایط تحریم نفت» با موضوع بررسی راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا و با حضور کارشناسان توسط واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق برگزار شد.

مسئول کارگروه انرژی واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: مهمانان این نشست، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جلیل سالاری، معاون وزیر سابق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی بودند.

در ادامه گزارشی کوتاه از مباحث این نشست ارائه می‌شود.

فروش فرآورده‌های نفتی در زمان تحریم‌ها آسان‌تر است

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر نفت در حوزه ساخت پتروپالایشگاه گفت: تیمی که الآن در وزارت نفت هستند، ۱۸ سال پیش هم حضور داشتند و این گروه مخالف با تبدیل نفت خام به فرآورده با­ارزش دیگری بودند؛ یعنی همان زمان بحث بود که نفت را خام نفروشیم، آن را تبدیل به فراورده‌­های باارزش دیگر ازجمله به بنزین کنیم اما دوستان می‌­گفتند که واردات بنزین خیلی بهتر است از اینکه ما پالایشگاه بزنیم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب ما فقط دو پالایشگاه تأسیس کردیم. یکی بندرعباس، یکی هم اراک، تا بعد که در دولت­‌های قبل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس شروع به احداث شد و در این دولت تکمیل شد؛ و دیگر هیچ کاری نکردیم. درصورتی‌که یک کشوری که بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است همیشه باید هرسال در حال ساخت پالایشگاه باشد چون می­‌داند که نیاز دنیا به فرآورده‌های نفتی بیشتر می‌­شود و می‌توانیم صادرات بیشتر داشته باشیم.

آن کشورهایی که  پتروشیمی احداث می‌کنند ولی گاز ندارند، گاز را از یک کشور دیگر می‌­خرند و کالا تولید می‌­کنند و می­‌فروشند و سود دارند، ما که گاز را داریم اگر پتروشیمی احداث کنیم سودی ندارد؟

خادمی گفت: آقای زنگنه بارها گفته‌اند که پالایشگاه‌سازی سودده نیست. اگر این حرف‌­ها مستند هستند می‌توانستند توضیح دهند و اینکه پتروپالایشگاه‌سازی یک پروژه اقتصادی هست یا نیست بالاخره باید مطالعه شده بگویند؛ آن کشورهایی که  پتروشیمی احداث می‌کنند ولی گاز ندارند، گاز را از یک کشور دیگر می‌­خرند و کالا تولید می‌­کنند و می­‌فروشند و سود دارند، ما که گاز را داریم اگر پتروشیمی احداث کنیم سودی ندارد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه تحریم­‌های فرآورده‌های نفتی آسان­‌تر است این هم گزاره غلطی است. اگر اینطور بود که باید وضع صادرات فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی‌هایمان در زمان تحریم بدتر از فروش نفت می‌بود. درصورتی‌که ما پتروشیمی‌­هایمان تقریباً خوب کار کردند، فروششان را کردند، ارزآوری هم داشتند و وقتی‌که شما تنوع در صادرات داشته باشید مشکلات کمتر می‌­شود.

باید زنجیره­ ارزش صنایع پتروپالایشی را تکمیل کنیم

جلیل سالاری، معاون وزیر سابق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به ضرورت ساخت پالایشگاه گفت: در بحث پالایشگاه‌سازی درحالی‌که به فرآورده نفتی مانند بنزین نیاز داشتیم، وزیر نفت می‌­گفت من نفت خام می‌­فروشم بنزین وارد می‌کنم. خب روند رشد چطوری بود؟ شما در سال رشد ۱۰ درصدی در مصرف داشتید؛ یعنی باید سالی یک پالایشگاه احداث می‌کردید؛ در حوزه توسعه و ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها سهل‌انگاری‌های عجیبی شد. شما پالایشگاه‌های کشور را ببینید همه به‌نوعی کپی­‌سازی بود؛ یعنی ما هیچ‌وقت نمی‌­آمدیم با سیاست روز، با استانداردهای روز، با آن به‌اصطلاح پیچیدگی (complexity) که پالایشگاه‌­ها داشته باشند، بر اساس آن‌که ارزش‌افزوده ایجاد کنند، با محاسبات اقتصادی پالایشگاه احداث کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا گفت: وقتی شما نفت خام دارید، این نفت خام با ویژگی‌های مشخص را چند پالایشگاه می‌توانند استفاده کنند زیرا طراحی یک پالایشگاه بر اساس یک نوع نفت خام است؛ بنابراین نفت خام را با یک حجم بالا به یک سری بازارهای خاص، به یک سری مشتری­‌های خاص می­‌توانید بدهید.

نفت خام هر منطقه از جهان دارای ویژگی منحصر به فردی است که کاملاً قابل ردیابی است اما فرآورده‌های نفتی این ویژگی را ندارد

سالاری افزود: با تزریق نفت به پالایشگاه فراورده‌های نفتی، می­‌توانیم آن‌ها را از هم تفکیک کنیم، هم تنوع محصول داریم، مشتری‌ها و بازار متنوع است، اصلاً قابل‌ردیابی هم نیست. شما اگر امروز نفت خام ایران را صادر می‌کنید این نفت خام یک استاندارد و مشخصاتی دارد. کاملاً مشخص است این نفت خام متعلق به کیست و منشأ آن از کجاست، این موضوع درباره فرآورده صدق نمی‌کند.

معاون وزیر سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: در بحث تکمیل زنجیره هم باید گفت الآن زنجیره‌­هایی هست شما هم اگر پتروشیمی اصفهان را کنار پالایشگاه اصفهان بگذارید، پتروپالایشی است. پتروپالایشگاه مسلماً توجیه اقتصادی دارد ولی یک پتروپالایشگاه را نگاه کنیم هر ماه ۳۰۰ هزار بشکه خوراک نفت خام می‌خواهد؛ حد­اقل ۱۰ میلیارد دلار سرمایه می‌‌خواهد که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد؛ ولی شما باید زنجیره ارزش را تکمیل کنید چون ارزش اقتصادی در این حوزه بسیار بالا است و تنوع محصول ایجاد می‌شود.