اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام؛
سلام‌علیکم؛
حکومتْ فلسفه عملی‌ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلی و خارجی را تعیین می‌کند. و این بحث‌های طلبگی مدارس، که در چهارچوب تئوری‌هاست، نه‌تنها قابل‌حل نیست، که ما را به بن‌بست‌هایی می‌کشاند که منجر به نقض ظاهری قانون اساسی می‌گردد. شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعی صورت نگیرد – و خدا آن روز را نیاورد – باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای‌ناکرده اسلام در پیچ‌وخم‌های اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. خداوند به همه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت توفیق دهد تا هرچه بهتر به اسلام خدمت کنید. ( روح‌الله الموسوی الخمینی؛ صحیفه امام، ج21، ص 218-217)
تحریم‌های ظالمانه چندجانبه و همه‌جانبه که تاکنون علیه مردم ایران، باهدف تغییر رفتار و مهار جمهوری اسلامی‌ ایران و نهایتاً تغییر ماهیت نظام وضع شده‌اند، تاکنون در برخی حوزه‌ها اثربخش بوده است و محدودیت‌هایی را برای کشور پدید آورده‌، لکن جمهوری اسلامی ‌با اتخاذ تدابیری در راستای دور زدن تحریم‌ها توانسته است از اثربخشی کامل تحریم‌ها جلوگیری و تا حدودی از افراد و سازمان‌ها و نهادهای ایرانی تحریم شده، صیانت و حمایت به عمل آورد و سیاست‌های بین‌المللی خود در منطقه را پیش ببرد و با حمایت از ملت‌های مظلوم و گروه‌های مجاهد در محور مقاومت، ایادی استکبار و جهان‌خواران در منطقه، نظیر گروه تروریستی داعش و همچنین رژیم غاصب صهیونیستی را از نیل به اهداف خود باز دارد. اینک اما دشمنان قسم‌خورده ملت جهت جلوگیری از اقدامات ایران در فضای بین‌الملل و زایل کردن دستاوردهای آن، همچنین اثربخش کردن تحریم‌های ظالمانه خود و از همه مهم‌تر داخلی کردن آن‌ها، به شیوۀ دیگری پای در میدان نبرد گذارده‌اند و اهداف شوم و شیطانی خود را در پس عناوین خیرخواهانه، زیبا و فریبنده‌ای همچون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی پنهان کرده‌اند. بنا به گفته کارشناسان و اقرار چریک‌های کت و شلواری وزارت خزانه‌داری آمریکا که اکنون اتاق جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی است، تحریم‌ها زمانی اثرگذار خواهند بود که مبادلات کشور هدف شفافیت داشته باشد و سازمان FATF وظیفه شفاف‌سازی مبادلات مالی را بر عهده دارد.
اعلام عضویت دائم رژیم جعلی و جهان‌خوار اسرائیل در سازمان (FATF) خط بطلان دیگری بود بر ادعای افرادی که با بهانه حل مشکلات اقتصادی، کشور را به سمت پرتگاه همکاری با این قبیل سازمان‌ها می‌بردند. چرا که با اضافه شدن این رژیم غاصب،‌ امید واهی این افراد برای خروج ایران از فهرست کشورهای غیر همکار این سازمان بار دیگر ناامید شده است و از آن‌جا که خروج ایران از فهرست کشورهای غیر همکار سازمان مذکور، منوط به اجماع آراء می‌باشد، رأی منفی رژیم منحوس اسرائیل، در کنار آراء دیگر دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی نظیر ایالات‌متحده آمریکا قرار خواهد گرفت و موجب ابقای ایران در فهرست کشورهای غیر همکار این سازمان خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر همانند برجام، ایران به تعهدات خود عمل می‌کند درحالی‌که آورده‌ای برای کشور نخواهد داشت، مگر اینکه حضرات توقع داشته باشند آراء این دشمنان به نفع جمهوری اسلامی باشد.
مستحضرید که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 30/03/1397 در رابطه با این‌گونه معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی فرمودند: “این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد، به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً “150 کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟”.
ایشان همچنین افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن‌ها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.
مراجع عظام تقلید نیز در این رابطه موضع‌گیری‌هایی داشته‌اند. ازجمله این مراجع عالیقدر، می‌توان به حضرت آیت‌الله نوری همدانی اشاره کرد که فرموده‌اند: “چگونه می‌توان قرارداد مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم را امضا کرد و تعیین مصداق تروریست بر عهده آمریکا قرار داده شود؟ آمریکایی که عربستان و رژیم صهیونیستی را که دائم مشغول کشتار هستند تروریست نمی‌داند؛ اما حزب‌الله لبنان را تروریست معرفی می‌کند. درباره FATF و پالرمو نظرات خود را با تحقیق و بررسی مطرح کردیم؛ تصویب چنین کنوانسیون‌هایی به صلاح کشور نیست و تذکرات خود را مطرح کرده و به تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کنیم. طبق نظر کارشناسان پالرمو با استقلال و امنیت کشور منافات دارد و مسئولان باید تابع ولایت‌فقیه باشند.”
مرحوم آیت‌الله شاهرودی به شورای نگهبان نامه نوشته که این کنوانسیون با منافع کشور منافات دارد و ما از حوزه و مسئولان درخواست می‌کنیم که نظر رهبری را در نظر گرفته و خلاف آن گام برندارند.
همچنین حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز فرموده‌اند: … ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم‌کنندگان، سلطه بر امضاکنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آن‌هاست و در تضاد با قوانین اسلامی‌ و مخالف منافع مسلم ماست و جای تعجّب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده‌اند.»
در ادامه ایرادات همکاری با این سازمان و پیوستن به کنوانسیون CFT به‌اختصار خدمتتان بیان می‌شود. ایراداتی از قبیل:
1) اجبار ایران به تغییر قوانین داخلی در حوزه مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی
2) افشای اطلاعات مالی افراد و سازمان‌های داخلی
3) پذیرش تعهدات بین‌المللی با ابعاد نامشخص
4) مغایرت با قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 154
5) و از همه مهم‌تر داخلی سازی تحریم‌ها
6) مغایرت با قاعده نفی سبیل (علی الاقل خوف و شک سلطه بر نظام مالی حکومت اسلامی وجود دارد و همین احتمال برای تنجز حکم کافی است)
7) زمینه‌سازی شکست جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی ” فَوَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلا ذَلُّوا” (نهج‌البلاغه خطبه ۲۷) آیا داخلی سازی تحریم‌های مصداق این جمله نیست؟
8) مغایرت با کنوانسیون سازمان کنفرانس اسلامی جهت مبارزه با تروریسم بین‌المللی که عضویت در آن در سال 1387 به تائید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
9) ارجاع قضایی دعاوی بین‌المللی مرتبط با جرم پولشویی و تأمین مالی تروریسم که ایران طرفی از آن است به محاکمی که صلاحیت قضاوت آن‌ها از نظر شرعی محرز نیست.

بااین‌وجود دولتمردان کشور اصرار بر انجام این همکاری ورزیده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌نیز با تصویب لوایح چهارگانه اصلاحیه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی، الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) که همگی توسط دولت و در جهت انجام شروط و جلب رضایت سازمان (FATF) صورت پذیرفت، بر این امر مهر تأیید نهادند و پس از اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص این لوایح و مغایر دانستن آن‌ها با قانون اساسی و شرعیت اسلامی و اصرار نمایندگان مجلس بر مصوبات خود، حال که این لوایح جهت تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده‌شده است، لازم است تا اعضای محترم این مجمع با در نظر گرفتن شرایط تحریمی مورد انتظار پس از خروج آمریکا از برجام، مطابق با آنچه مسئولان آمریکایی اذعان داشته‌اند و افزایش تهدید‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، دقت، جدیت و اتکای به نظرات کارشناسی و به‌دوراز سیاست زدگی جناحی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
جنبش دانشجویی بر اساس وظیفه خود که به گفتۀ شهید بهشتی مؤذن جامعه است، خود را مکلف به گوشزد کردن مجدد این خطرات می‌داند و در این راستا از اعضای محترم مجمع تشخیص خواستار تبیین و تصمیم‌گیری انقلابی در رابطه با مسائل مربوط به همکاری با سازمان (FATF) به‌عنوان پازل تکمیل‌کننده تحریم‌ها می‌باشد.
ضمناً به پیوست ایرادات و مشکلات این لوایح و همکاری با این سازمان به‌صورت مبسوط در دو حوزه فقهی و حقوقی- اقتصادی از نگاه کارشناسان تقدیم می‌گردد و امید است تا اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، باملاحظه این تبیین‌های کارشناسی در کنار ایرادات شورای نگهبان، و عدم اعتنا به فشارهای سیاسی موافقان همکاری با سازمان FATF و عضویت در کنوانسیون CFT تصمیمی اتخاذ فرمایند که موجبات اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و یاس دشمنان قسم‌خورده اسلام از آن و نقش بر آب شدن کید ایشان فراهم آید.


پیوست‌ها:

پیوست: بررسی فقهی الحاق به کنوانسیون بین المللی CFT
پیوست: اشکالات کارشناسی وارد بر همکاری ایران و گروه ویژه اقدام مالی FATF و لایحه الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم


بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی‌رحمۀ‌الله‌علیه
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت
بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد
بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه آل‌طه
بسیج دانشجویی دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی‌پور
بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شریعتی
بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی
بسیج دانشجویی دانشگاه انقلاب اسلامی
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران
بسیج دانشجویی دانشگاه معماری و هنر پارس
بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی واحد خواهران
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی‌رحمۀ‌الله‌علیه پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور
بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه فرهنگیان تهران واحد برادران
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد سما تهرانسر
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدمیثمی دولتی یاسوج
بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز
بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌رحمۀ‌الله‌علیه
بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه بجنورد
بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه