در زندگى معمولى این بزرگوار، یک نکته‌ى مهم است و آن جمع بین زندگى یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان مجاهد غیور خستگى‌ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسى مهم بعد از رحلت رسول‌اکرم صلّى‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم که به مسجد مى‌آید و سخنرانى و موضعگیرى و دفاع مى‌کند و حرف مى‌زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگى‌ناپذیر و محنت‌پذیر و سختى‌تحمل‌کن است، از طرف دیگر. همچنین از جهت سوم، یک عبادتگر و بپادارنده‌ى نماز در شبهاى تار و قیام‌کننده‌ى للَّه و خاضع و خاشع براى پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیاى کهن الهى، با خدا راز و نیاز و عبادت مى‌کند.
این سه بُعد را با هم جمع کردن، نقطه‌ى درخشان زندگى فاطمه‌ى زهرا علیهاالسّلام است. آن حضرت، این سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضى خیال مى‌کنند انسانى که مشغول عبادت مى‌باشد، یک عابد و متضرّع و اهل دعا و ذکر است و نمى‌تواند یک انسان سیاسى باشد. یا بعضى خیال مى‌کنند کسى که اهل سیاست است – چه زن و چه مرد – و در میدان جهاد فى‌سبیل‌اللَّه حضور فعال دارد، اگر زن است، نمى‌تواند یک زن خانه با وظایف مادرى و همسرى و کدبانویى باشد و اگر مرد است، نمى‌تواند یک مرد خانه و دکان و زندگى باشد. خیال مى‌کنند این‌ها با هم منافات دارد؛ در حالى که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارد؛ در شخصیت انسان کامل، کمک‌کننده هم است.
شما باید در محیط کار و زندگى، با همسر و فرزندان و همسایه و دوستان‌تان، به وظایف شخصى خود عمل کنید و پیوندهاى معمولى اجتماعى را به صورت سالم برقرار نمایید. در عین حال، باید در میدان سیاست و صحنه‌ى انقلاب و کارهایى که نظام اجتماعى از شما مى‌طلبد و انتخابات و میدان جنگ و عرضه کردن خواست انقلابى و ملى خود در سطح کشور و جهان و بیان اراده‌ى سیاسى خود در میدانهاى سیاست و انقلاب، حضور داشته باشید.
شما باید در راهپیمایى و سازندگى و میدان جنگ و انتخابات و بیان عقیده‌ى سیاسى خود – آن جایى که اظهار عقیده واجب است – حضورتان را حفظ کنید و در تعیین سرنوشت کشور و انقلاب مؤثر باشید. در عین حال، رابطه‌ى معنوى و قلبى خودتان با خدا را از طریق عبادت و توجه و ذکر و حضور و معنویت و استمداد از خدا و توکل به او و انجام نوافل و فرایض خوب کنید. این سه بعد، انسان مسلمان را مى‌سازد. اسلام، این را از ما خواسته است و اگر بپرسند: چگونه میسر است؟ پاسخ مى‌دهیم که ما الگوهایى از جمله فاطمه‌ى زهرا سلام‌اللَّه‌علیها داریم.
 


بیانات در دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات 22/09/1368